لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

بحران در صنایع و پرداخت نشدن حقوق کارگران


شمار زيادی از کارگران در ايران در کنار گرانی و تورم روزافزون و همچنين نگرانی از بيکار شدن، با مشکلی به نام پرداخت نشدن حقوق و مزايای خود نيز مواجهند؛ کارگرانی که بسياری از آنان در مواجهه با غول گرانی و تورم، حداقل حقوق، يعنی ۳۰۳ هزار تومان در ماه، دريافت می کنند.

صادق کارگر، فعال سنديکايی در نروژ، به راديو فردا می گويد: « کاهش قدرت خريد کارگران تازگی ندارد و قدرت خريد آنان در ساليان گذشته در مقايسه يا نرخ واقعی تورم عقب افتاده است.»

به گزارش خبرگزاری های رسمی و همچنين وبسايت های کارگری، اما همين مبلغ نيز به طور مرتب و هر ماه به دست کارگران در بسياری از کارخانه ها نمی رسد.

از جمله، خبرگزاری « ايلنا» چند روز پيش به نقل از آقايار حسينی، دبير اجرايی خانه کارگر آبادان، نوشت که ۵۰۰ تا ۶۰۰ کارگر ‌کارخانه لوله‌سازی خوزستان ۱۸ ماه حقوق و مزايا طلبکار هستند.

يکی از کارگران اين کارخانه به راديو فردا می گويد: « زندگی برای ما خيلی مشکل شده است. حتی خوردن نان و پنير که به نظر جمهوری اسلامی ساده است. مشکل خودمان را به چه کسی بگوييم؟»

در اين وضعيت، گزارش های روزافزونی در مورد تجمع و اعتصاب کارگران در ماه های اخير انتشار يافته است.

برای مثال، می توان به گزارش اتحاديه آزاد کارگران ايران در مورد اعتصاب ۳۵۰۰ کارگر کارخانه لاستيک بارز در استان کرمان اشاره کرد که روز شنبه آغاز شد.

بر اساس اين گزارش، کارگران لاستيک بارز از ماه ها پيش خواستار افزايش دستمزدهای خود و تبديل قراردادهای يک ماهه به قرارداد يک ساله هستند.

علاوه بر اين، کارگران لاستيک بارز از آنجا که يک هفته در ميان، فقط روزهای جمعه، تعطيلند، خواستار تعطيلی دو روز در هفته هستند و به کاهش پاداش توليد که از بيستم مهر ماه جاری از مبلغ ۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان نسبت به دستمزد کارگران کاهش پيدا کرده است، معترضند.

به گزارش اتحاديه آزاد کارگران ايران، رئيس حراست اين کارخانه با حضور در ميان کارگران، آنها را تهديد کرده است که در صورت پايان ندادن به اعتصاب، يگان ويژه وارد کارخانه خواهد کرد تا آنان را بازداشت کنند.

او در عين حال گفته است که مطالبات کارگران موضوعيتی ندارد.

اين گزارش در شرايطی انتشار يافته است که خبرگزاری های رسمی تاکنون در اين باره خبری منتشر نکرده اند.

البته اين سکوت خبری در مورد اعتراض های صنفی کارگران توسط رسانه های رسمی تازگی ندارد و در گذشته نيز صورت گرفته است.

از جمله می توان به اعتصاب های کارگران لاستيک البرز و کارخانه لوله سازی خوزستان در ماه های گذشته اشاره کرد.

اين در شرايطی است که بخش صنعت ايران بحرانی است و به گفته عيد علی کريمی، دبير اجرايی خانه کارگر استان قزوين، ۷۰ درصد صنايع اين استان مشکل دارند يا به گفته شريف حسينی، نايب رئيس کميسيون صنايع مجلس شورای اسلامی، ۲۳ واحد صنعتی و کارخانه خوزستان به دليل مشکلات در آستانه تعطيلی قرار دارند.

در اين ارتباط، برخی از کارشناسان امور کارگری ايران بر اين عقيده هستند که به دليل اين وضعيت، می توان در انتظار اعتراض های صنفی بيشتری از سوی کارگران بود که حقوق عقب افتاده خود را طلب خواهند کرد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG