لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

افزایش دستمزد کارگران ایرانی در سال جاری منتفی شد


خبرگزاری مهر روز یکشنبه، دوم آذر ماه، از منتفی شدن افزایش دستمزد کارگران در سال جاری خبر داد. پیش از این گزارش‌هایی در مورد افزایش مبلغ سنوات روزانه کارگران از ۵۰۰ تومان تا یک هزار تومان انتشار یافته بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، قرار بود در صورت موافقت کارفرمایان با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حقوق کارگران در پایین‌ترین رده شغلی ۱۵ هزار تومان در ماه افزایش یابد.

به نوشته خبرگزاری مهر، حسن هفده‌تن، معاون روابط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفته پیش در این رابطه گفته بود که این طرح به منظور تقویت انگیزه‌های شغلی، ارتقاء کیفیت و کمیت کار و همچنین افزایش بهره‌وری نیروی کار پیش‌بینی شده‌است.

اما کارفرمایان گفته‌اند که به طرح جدید این وزارتخانه برای دو برابر کردن پایه سنواتی کارگران به صورت جداگانه فکر نمی‌کنند.

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، در این باره به خبرگزاری مهر گفت: «طرح افزایش سنوات کارگران می‌تواند در قالب بسته جدید پیشنهادی دستمزد سال ۹۴ در شورای عالی کار مورد بررسی قرار گیرد.»

او افزود: «در شرایط فعلی، افزایش هزینه مربوط به کارگران مناسب نیست.»

این در حالیست که پیش از این، خبرگزاری مهر روز ۲۵ آبان در گزارشی نوشته بود که هزینه ماهیانه یک خانوار چهار نفره کارگری، با فرض خرید از مراکز دولتی حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و با قیمت آزاد به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده که ۷۸۵ هزار تومان آن سهم خوراک و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز سهم مسکن است.

بر پایه این گزارش، حسین حبیبی، دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، با بیان اینکه هزینه‌های ماهیانه مربوط به گوشت قرمز، روغن نباتی، شیر، میوه و تخم مرغ برای یک خانوار چهار نفره، ۴۵۷ هزار تومان می‌شود، گفته بود: «این اقلام، بیشترین سهم را در بخش خوراک خانواده به خود اختصاص می‌دهند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، این رقم در شرایطی اعلام شده‌است که مرکز آمار ایران در یک گزارش رسمی در آبان ماه از افزایش هزینه‌های خانوارهای شهری در ایران به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خبر داده بود. بنا به تصمیم شورای عالی کار، حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری حدود ۶۰۹ هزار تومان است.

در این ارتباط، حتی اگر رقم رسمی یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان ملاک قرار گیرد، حداقل دستمزد ماهانه کارگران حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان با آن فاصله دارد.

هادی ابوی، عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، روز ۲۳ آبان به مهر گفت که اجاره یک واحد مسکونی متوسط و معمولی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در هر ماه هزینه در بردارد و علاوه بر آن، آنها باید ۳۰ درصد کل درآمد خود را نیز برای خوراک اختصاص دهند.

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی در روز ۲۸ آبان نوشت: «قدرت خرید کارگران روز به روز در حال کاهش است تا جایی که هزینه‌های آموزشی، تفریحی و حتی بهداشت و درمان در سبد هزینه خانوارهای کارگری جایی ندارد و قدرت پس‌انداز در میان خانوارهای کارگری به شدت کاهش یافته‌است.»

«از دلایل افزایش تعداد کودکان کار»

خبرگزاری‌های رسمی و نیز سایت‌های کارگری بارها اشاره کرده‌اند که کارگران وادار می‌شوند کار دومی پیدا کنند و این در شرایطی است که به گفته غلامرضا عباسی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، طبق قانون هر شخص باید روزانه هفت ساعت و ۲۰ دقیقه به کار اشتغال داشته باشد.

در عین حال، به گفته این خبرگزاری‌ها و سایت‌ها، اعضای خانواده‌های کارگران از جمله کودکان نیز به کار می‌پردازند تا بدین ترتیب، هزینه‌های زندگی را تامین کنند. در همین ارتباط، یکی از دلایل افزایش تعداد کودکان کار نیز همین موضوع اعلام شده‌است.

در همین حال، خبرگزاری مهر در گزارشی در آبان ماه با اشاره به دستمزدهای پایین و توانایی مالی ضعیف از رواج رسمی اشتغال خانوادگی کارگران خبر داد و نوشت: «کارگران برخی کوره‌پزخانه‌ها تنها به شرط اجازه اشتغال کودکان‌شان، حاضر به قرارداد با کارفرمایان می‌شوند.»

در این میان، دولتمردان حسن روحانی بارها رشد میزان اشتغال و کاهش تورم را برای حل مشکلات اقتصادی کارگران مطرح کرده‌اند.

اما به گزارش خبرگزاری ایسنا، نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس، روز ۲۷ آبان با اشاره به آمار بانک مرکزی درباره هزینه‌های یک خانواده چهار نفری گفت: «بودجه امسال طوری بسته شود که حداقل حقوق، همان دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی که بانک مرکزی گفته عملی شود.»

رحمت‌الله پورموسی، دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، نیز روز ۲۸ آبان به خبرگزاری ایسنا گفت که نظام دستمزد باید به گونه‌ای پیش برود که هزینه‌های بهداشت و درمان، مسکن و خوراک و مواد غذایی کارگران در آن دیده شود.

XS
SM
MD
LG