لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

حمله پیشمرگه‌های کرد عراق برای بازپس گیری شهر «بعشیقه»


نیروهای پیشمرگه کرد عراق روز دوشنبه ۱۷ آبان با هدف باز پس گیری شهر «بعشیقه» در شمال شرقی شهر موصل از گروه حکومت اسلامی عملیات خود را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود دو هزار پیشمرگه در این عملیات شرکت دارند.
بر اساس این گزارش، اکثر مناطق شهر بعشیقه که در ۱۳ کیلومتری موصل قرار دارد، در تصرف گروه حکومت اسلامی است.

یکی از فرماندهان پیشمرگه های کرد به رویترز گفت که حدود ۱۰۰ تن از نیروهای گروه حکومت اسلامی و ۱۰ خودروی انتحاری هنوز در بعشیقه هستند.

پیش از این، مقام‌های ارتش عراق گفته بودند که در جریان نبرد علیه گروه حکومت اسلامی در جنوب موصل، پیشروی‌های بیشتری کرده و به چند کلیومتری فرودگاه این شهر مهم رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای عراقی موفق شدند که شهر «حمام العلیل»، در در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی موصل، را از گروه حکومت اسلامی باز پس بگیرند و به این ترتیب، راه برای پیشروی نیروهای عراقی در جبهه جنوبی موصل هموار شد.

بر اساس این گزارش، زندگی عادی در حمام العلیل بلافاصله پس از بازپس گیری آن از سر گرفته شد و برخی از مغازه ها فعالیت خود را آغاز کردند.

موصل، با ۱.۵ میلیون تن جمعیت، دومین شهر بزرگ عراق به شمار می رود. این شهر تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی به تصرف نیروهای گروه حکومت اسلامی در آمد.

در همین حال، رویترز از جنگ خیابانی نیروهای ویژه عراقی با شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی در شرق موصل خبر داد.

این نیروها روز جمعه با پیشروی در شرق موصل توانستند شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی را از شش منطقه در شرق این شهر بیرون برانند.

فرار غیرنظامیان از موصل همچنان ادامه دارد.

نیروهای عراقی همراه با پیشمرگه های کرد و شبه نظامیان شیعه از حدود سه هفته پیش عملیاتی را برای بازپس گیری موصل آغاز کردند.

پیش از این، گروه حَشد الشَعبی، نیروی شبه نظامی شیعه در عراق، اعلام کرده بود که این نیرو، مسیر تدارکاتی گروه حکومت اسلامی در غرب شهر موصل را قطع کرده است.

به نوشته رویترز، حدود ۱۰۰ هزار نیرو در این عملیات شرکت دارند. جنگ برای بازپس گیری موصل از پشتیبانی هوایی آمریکا برخوردار است.

در این میان، ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی، در پیامی منسوب به او از هوادارانش خواسته است در برابر عملیات ارتش عراق مقاومت کنند.

XS
SM
MD
LG