لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

پلیس اسرائیل بازجویی از نتانیاهو را به ظن دریافت امتیازات مالی آغاز کرد


پیش از آغاز بازجویی‌ها پرده‌های بزرگ سیاهی بر ورودی کوچه‌ای که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در آن قرار دارد، کشیده شده تا ورود بازجویان از کنجکاوی خبرنگاران متعدد در محل در امان باشد.
پیش از آغاز بازجویی‌ها پرده‌های بزرگ سیاهی بر ورودی کوچه‌ای که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در آن قرار دارد، کشیده شده تا ورود بازجویان از کنجکاوی خبرنگاران متعدد در محل در امان باشد.

بازجویی پلیس اسرائیل از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور، به ظن دریافت برخی امتیازات مالی از تاجران و اتهامات فساد دیگری که هنوز رسانه‌ای نشده است، از شامگاه دوشنبه سیزدهم دی آغاز شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ستاد «لاهاو ۴۳۳» واحد ویژه مبارزه با فساد در پلیس اسرائیل، دوشنبه تیمی از «بازجویان مجرب» خود را برای آغاز تحقیقات از نتانیاهو به دفتر وی در اورشلیم (بیت‌المقدس) فرستاد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل خبر داده که نتانیاهو «همکاری» کامل خواهد کرد و برنامه کاری خود را به خاطر امکان دادن به نشست‌های طولانی بازجویی تغییر داده است.

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل گزارش می‌دهند، از عصر دوشنبه پرده‌های بزرگ سیاه بر ورودی کوچه‌ای که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در آن قرار دارد، کشیده شد تا ورود بازجویان از کنجکاوی خبرنگاران متعدد در محل در امان باشد.

همزمان، پرده‌های سیاه بزرگ نیز پنجره‌های رو به خیابان در ساختمان نخست‌وزیری در «میدان پاریس» در مرکز اورشلیم را پوشاند تا امکان فیلمبرداری از اتاق‌ها از عکاسان و فیلمبرداران مستقر در محل سلب شود.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، بازجویی حول اتهام احتمالی دریافت «هدیه» و «خیانت به سوگند وفاداری» به عنوان یک کارمند دولت است.

بر اساس این گزارش‌ها، سخن از دو پرونده احتمالی است، و پلیس گفته است بسیاری از جزئیات را در ماه‌های اخیر در سلسله تحقیقاتی، در اسرائیل و نیز در خارج، مخفیانه بررسی کرده بود.

همزمان، دادستانی اسرائیل نیز اعلام کرد، در پایان دور اول بازجویی بیانیه رسمی صادر خواهد کرد.

شبکه اول تلویزیون اسرائیل خبر داده است که بازجوی ارشد تیم تحقیقات از نخست وزیر، کوروش برنور، نام دارد؛ بازجویی که یک نام ایرانی دارد و از یهودیان ایرانی‌الاصل است.

کوروش برنور، ۵۰ ساله، با ۲۰ سابقه کار در پلیس اسرائیل، رئیس بخش مبارزه با جرایم بین‌المللی در پلیس اسرائیل بوده و از سال گذشته با درجه سرتیپی پلیس، به فرماندهی ستاد کشوری تحقیقات مرتبط با فساد رسیده است.

در این مرحله هنوز اتهام رسمی به نخست‌وزیر اسرائیل وارد نیست اما به او گفته شده، پاسخ‌هایش زیر «هشدار قانونی» ثبت می‌شود؛ اگر پاسخ‌های نتانیاهو بازجویان را قانع نکند، این امر می‌تواند با همکاری دادستانی و پلیس، به مرحله وارد شدن اتهام نیز برسد.

آقای نتانیاهو ساعاتی پیش از آغاز بازجویی در فراکسیون حزب لیکود در مجلس اسرائیل، به کنایه گفت رقیبان سیاسی «تا دادن سفارش کت و شلوار نخست‌وزیری به خیاطان دست نگهدارند».

نتانیاهو تکرار کرد که «چیزی نمی‌شود زیرا چیزی وجود ندارد». او رسانه‌های اسرائیل را متهم کرد که «در استودیوهای تلویزیون های اسرائیل مدت زیادی بود که چنین فضای جشنی احساس نشده بود».

در همین حال، نخست‌وزیر اسرائیل گفت «این جشن گرفتن‌های رقیبان، زودهنگام است».

رسانه‌های اسرائیلی منتقد بنیامین نتانیاهو آغاز بازجویی از نخست‌وزیری را که کنار گذاشتن او از راه‌های سیاسی بسیار سخت به نظر می‌رسید، «یک زلزله سیاسی» توصیف کرده‌اند.

اما حامیان آقای نتانیاهو می‌گویند، سیاستمداران و رسانه‌های منتقد در سه دوره انتخابات اخیر نتوانستند مانع از نخست‌وزیری نتانیاهو شوند و حال از طریق فشارهای شدید بر دادستانی این بازجویی را کلید زده‌اند.

حامیان نتانیاهو در کنست، که در اکثریت هستند، گفته‌اند پیش‌نویس طرحی را به مجلس ارائه می‌کنند که هر نوع بازجویی از او به دوران پس از نخست‌وزیرش‌اش تعویق شود.

بنیامین نتانیاهو یک دوره در دهه نود میلادی نخست‌وزیر بوده اما از سال ۲۰۰۹ تا حال نیز برنده سه دوره دیگر انتخابات بوده و بیش از هر نخست‌وزیر دیگری در اسرائیل، در این مقام مانده است.

بازجویی از ارشدترین مقام‌های اسرائیل امری سابقه‌دار است؛ هر چند بازجویی‌ها از آریئل شارون نخست‌وزیر اسبق به اتهام دریافت امتیازات مالی از یک سرمایه‌دار خارجی به جایی نرسد، اما اهود اولمرت، جانشین شارون، نخست‌وزیری خود را در سال ۲۰۰۸ با وارد شدن اتهام مالی به پایان برد.

اهود اولمرت به اتهام دخالت در پرونده‌های ساخت و ساز، در زمانی که سال‌ها قبل از نخست‌وزیری‌اش شهردار اورشلیم بود، به ۱۹ ماه حبس محکوم شد و هنوز زندانی است.

آغاز بازجویی پلیس از آقای نتانیاهو از نظر حامیان او یک «بد شانسی» است زیرا بعد از سال‌ها مناسبات متشنج میان او با باراک اوباما، دونالد ترامپ که دوستی دیرینه و نزدیکی با آقای نتانیاهو دارد، از اول بهمن قدرت را در آمریکا در دست می‌گیرد.

نتانیاهو در روزهای گذشته تأکید کرده بود، «مشتاقانه» در انتظار آغاز به کار دونالد ترامپ است تا «دوران طلایی همکاری‌های دو کشور» آغاز شود.

XS
SM
MD
LG