لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

اسرائیل: از سهام دار بودن ایران در شرکت آلمانی سازنده زیر دریایی ها خبر داشتیم 


آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، پس از چند روز جنجال رسانه ای بر سر خرید زیردریایی از آلمان اعلام کرد که کشورش پیش از امضای قرار داد، از موضوع سهام دار بودن ایران در شرکت آلمانی سازنده زیر دریایی ها خبر داشت.

در چند روز اخیر، رسانه های اسرائیل گزارش هایی منتشر کردند مبنی بر اینکه ایران یکی از سهامداران شرکت «توسن کروپ» است و بخشی از پولی که اسرائیل بابت خرید سه زیر دریایی به این شرکت می پردازد به دولت ایران می رسد.

آقای لیبرمن روز سه شنبه ۱۶ آذر، در جلسه کمیته مالی پارلمان اسرائیل گفت:«دولت از سال ۲۰۰۴ میلادی اطلاع داشت که ایران یکی از سهام داران شرکت آلمانی است ولی اسرائیل گزینه دیگری برای خرید زیر دریایی نداشت.»

به گفته وی، مقام های اسرائیلی از مدت ها پیش از این موضوع اطلاع داشتند و این مسئله در هیات دولت و شورای امنیت ملی بررسی شده است.

آویگدور لیبرمن بدون اشاره به جزئیات تاکید کرد که اصل مسئله بسیار متفاوت از آن چیزی است که در رسانه ها مطرح شده است.

وی گفت:«شرکت توسن کروپ توسط هیئت مدیره اداره می شود و سهم ایران در این شرکت ناچیز است.»

رسانه های اسرائیل به نقل از مقام های وزرات دفاع آن کشور گزارش داده اند که در مذاکرات با شرکت توسن کروپ، از آنها تضمین گرفته شده بود که ایران به اطلاعات محرمانه مربوط به این زیر دریایی ها دسترسی نخواهد داشت.

ارزش قرار داد مربوط به خرید سه زیر دریایی از شرکت توسن کروپ، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است و اسرائیل قرار است یک ناوچه جنگی را هم از این شرکت خریداری کند.

ایران برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ میلادی، ۴۲ سال پیش، با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار، حدود ۲۵ درصد ازسهام شرکت توسن کروپ را که در کار تولید فولاد بود، خریداری کرد ولی این شرکت بعد از انقلاب بهمن سال ۵۷ و تحت فشار آمریکا بخش بزرگی از سهام ایران را بازخرید کرد.

در نتیجه، سهام ایران به حدود هفت درصد کاهش یافت و به گزارش رسانه های معتبر بین المللی از جمله مجله فوربز در سال ۲۰۰۴ سهام ایران به ۴.۵ درصد رسید.

روزنامه اسرائیلی هاآراتز گزارش داده که ایران در یک دهه گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار از این سرمایه گذاری خود سود برده است.

شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران که مرکزش در تهران است مسئول رسیدگی به سهام ایران در شرکت تو سن کروپ آلمان است.

به گزارش رسانه های اسرائیلی، پیش از رسانه ای شدن این موضوع، دادستان کل اسرائیل به پلیس دستور داده بود تحقیقات در مورد این معامله را آغاز کند.

ایران هنوز به گزارش های منتشر شده درباره سهامش در شرکت آلمانی توسن کروپ و رابطه آن با اسرائیل واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG