لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

ادامه درگیری های پراکنده در مرز اسرائیل و سوریه


آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل: کسانی که به عمد سوریه را به زرادخانه دیگری برای حزب الله مبدل می کنند، باید بیشتر فکر کنند.
آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل: کسانی که به عمد سوریه را به زرادخانه دیگری برای حزب الله مبدل می کنند، باید بیشتر فکر کنند.

ادامه درگیری‌های پراکنده در شمال اسرائیل بین ارتش این کشور و ارتش سوریه در روز دوشنبه پنجم تیر مرز دو کشور را متشنج کرده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، ساکنان شمال اسرائیل صدای انفجار خمپاره ها را شنیده اند. در این میان،‌ سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: تنها پوکه چند گلوله بدست آمده که احتمالا ادامه عملیات جنگی میان معارضین با ارتش سوریه در منطقه قنیطره در نزدیکی مرز با اسرائیل بوده است.

در این ارتباط، اسرائیل گفته که یک مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در ارتفاعات جولان از سوی مرز سوریه گلوله باران شده است.

اسرائیل تاکید کرده است اینکه چه کسی عامل تعرض بوده است،‌ اهمیت ندارد و این کشور از «حاکمیت و امنیت» مردم خود دفاع می کند.

در مقابل، سوریه می گوید در حمله روز دوشنبه اسرائیل دو سوری کشته و پنج تن زخمی شدند اما حمله روز یکشنبه اسرائیل بدون آسیب جانی بوده است.

این در حالی است که سخنگوی ارتش اسرائیل آتشباری تانک های این کشور در روز دوشنبه را تکذیب کرد ولی گفت که روز یکشنبه چهارم تیر پس از اصابت ترکش های چند خمپاره به شمال اسرائیل، توپخانه این کشور مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داد و موجب زخمی شدن چند تن در سوریه شد.

سوریه همچنین تایید کرد که در حمله هوایی شامگاه شنبه سوم تیر اسرائیل، پنج سوری، از جمله دو نظامی، کشته شدند.

بر اساس گزارش‌ها، شامگاه شنبه پس از اصابت ۱۱ خمپاره و موشک‌های از قنیطره به سوی مناطق شمالی اسرائیل، جنگنده‌های اسرائیلی دو تانک و نیز یک خودروی حامل مهمات را هدف قرار دادند.

سوریه روز یکشنبه در پی دومین حمله اسرائیل، به این کشور هشدار داده بود که از «تعرض دست بردارد و در غیر این صورت، عقوبتی سخت در انتظارش خواهد بود».

دمشق می گوید حملات اسرائیل با حملات گروه‌های اسلامگرای افراطی علیه ارتش سوریه همزمان شده است.

در حالی که ارتش سوریه، همراه با حامیان خود مانند حزب الله، از پیشروی های موفقیت آمیز در بسیاری از بخش های جنگی خبر داده است، معارضین وابسته به فتح الشام (جبهه النصره سابق) در سه روز گذشته حملات وسیعی انجام داده‌اند تا بخش‌هایی از استان قنیطره را که در تسلط نیروهای بشار اسد است، تصرف کنند.

خمپاره ها و موشک‌های شلیک شده به اسرائیل در سه روز درگیری‌های مرزی، تلفات جانی در اسرائیل نداشته است اما رسانه های این کشور می گویند، زندگی در این مناطق مختل شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه گفته بود ارتش به «ترکش های جنگ سوریه، آتش اشتباهی، خمپاره یا موشک واکنش نشان می دهد».

او همچنین به ایران «هشدار» داد که تثبیت حضور نظامیان ایران و حزب الله در سوریه تحمل نخواهد شد.

سخنان آقای نتانیاهو دومین «هشدار» او به ایران در روزهای گذشته بود.

به گزارش رسانه های اسرائیل، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز دوشنبه در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این کشور گفت: قصد آغاز عملیات جنگی در شمال یا جنوب کشور را نداریم اما «کسانی که به عمد سوریه را به زرادخانه دیگری برای حزب الله مبدل می کنند، باید بیشتر فکر کنند».

وی پنجشنبه گذشته در یک سخنرانی در همایش امنیتی – سیاسی هرتسلیا گفته بود: ارسال سلاح پیشرفته برای حزب الله در سوریه، یکی از خطوط قرمز اسرائیل است و این کشور در حمله به سوریه و برای دفاع از خود «تردید نخواهد کرد».

روزنامه هاآرتص روز یکشنبه نوشته بود: دولت اسرائیل به ایران پیام فرستاده است که درصدد احداث کارخانه های تولید سلاح در لبنان برای حزب الله نباشد.

هاآرتص به نقل از یک «دیپلمات اروپایی» افزوده بود: پیام اسرائیل برای تهران از طریق چند دولت اروپایی که با ایران مناسبات دیپلماتیک دارند، ارسال شده است.

هاآرتص روز دوشنبه نیز نوشت: اسرائیل با نگرانی از اینکه حزب الله جای پایش را در سوریه تحکیم می کند، برای عملیات جنگی در شمال کشور آماده می شود.

XS
SM
MD
LG