لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

نتانیاهو:‌ آرای کشورهای آفریقایی در سازمان ملل به سود اسرائیل تغییر می کند


 نتانیاهو یکشنبه در حاشیه نشست «اکواس»، پیمان اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، که در لیبریا، برگزار شد، با رهبران کشورهای مختلف این قاره دیدار کرد.
نتانیاهو یکشنبه در حاشیه نشست «اکواس»، پیمان اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، که در لیبریا، برگزار شد، با رهبران کشورهای مختلف این قاره دیدار کرد.

نخست وزیر اسرائیل در پی سفر به آفریقا و دیدار با رهبران شماری از کشورهای این قاره گفت آرای این کشورها درباره اسرائیل در سازمان ملل متحد «تغییرات مثبتی» خواهد کرد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو افزود در دیدارهایش با روسای جمهوری چند کشور آفریقایی آنها را متقاعد کرد از رای دادن علیه اسرائیل در سازمان ملل خودداری کنند.

آقای نتانیاهو روز یکشنبه ۱۴ خرداد در حاشیه نشست «اکواس»، پیمان اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، که در مونرویا،‌ پایتخت لیبریا، برگزار شد، با رهبران کشورهای مختلف این قاره دیدار کرد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، او تنها مقام عالی رتبه از یک کشور غیر آفریقایی بود که به نشست کشورهای عضو پیمان «اکواس» دعوت شده بود.

به نوشته این رسانه ها،‌ دیدار نخست وزیر اسرائیل با ماکی سال، رئیس جمهوری سنگال، به رفع اختلافات دو کشور و عادی سازی کامل مناسبات و تصمیم به بازگرداندن فوری سفیران به کشور مقابل، منجر شد.

اسرائیل مناسبات خود با سنگال را‌ هنگامی که این کشور شش ماه پیش به قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در انتقاد از احداث شهرک ها در کرانه باختری رای موافق داد، قطع کرد و سفیر خود را از داکار، پایتخت سنگال، فرا خواند.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، رئیس جمهوری سنگال به بنیامین نتانیاهو قول داد که برای بازگرندان جایگاه اسرائیل در مناسبات اقتصادی با کشورش و پیمان های قاره آفریقا تلاش کند.

به نوشته جروزالم پست، ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس جمهوری مالی، هم در دیدار با نخست وزیر اسرائیل برای نخستین بار جهت برقراری روابط کامل دیپلماتیک ابراز آمادگی کرد.

آقای نتانیاهو در حاشیه اجلاس اکواس همچنین با رهبران لیبریا، گامبیا، غنا، ساحل عاج، توگو، کیپ ورد و شماری از کشورهای مسلمان آفریقایی، دیدارهای جداگانه داشت.

به گزارش رسانه های اسرائیل، او روز یکشنبه در سخنرانی خود در نشست سران ۱۵ کشور آفریقای غربی در لیبریا پیشنهاد ارائه کمک های گسترده از فن آوری های پیشرفته، تجربیات کشاورزی مدرنیزه، بهره برداری بهتر از آب، کمک های پزشکی و بهداشتی و کمک به امنیت را به اعضای پیمان اکواس داد.

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت: «آفریقا پی خواهد برد که شریکی بهتر و مطمئن تر از اسرائیل برای خود ندارد و اسرائیل، آفریقا را در اولویت گسترش مناسبات خارجی خود قرار داده است.»

بنیامین نتانیاهو افزود کشورش ناظر ویژه ای را برای شرکت در سازمان «اکواس» که مقر آن در ابوجا، پایتخت نیجریه است، تعیین می کند تا مناسبات اسرائیل و آفریقا هر چه بیشتر توسعه یابد.

رسانه های اسرائیل پیشتر گزارش داده بودند که ملک محمد ششم، پادشاه مراکش، که قرار بود به عنوان مهمان ویژه در اجلاس سران «اکواس» شرکت کند،‌ به دلیل آنکه ممکن بود مقام های اسرائیلی خواستار دیدار او با بنیامین نتانیاهو شوند،‌ سفرش به لیبریا را لغو کرد.

XS
SM
MD
LG