لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

تصمیم دولت اسرائیل برای ساخت ۳۰۰۰ واحد مسکونی در کرانه باختری


نشست هیئت دولت اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو.
نشست هیئت دولت اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو.

دولت اسرائیل روز سه شنبه ۱۲ بهمن، از تصمیم به ساخت ۳۰۰۰ واحد مسکونی دیگر در کرانه باختری رود اردن خبر داد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع این کشور، گفت، تصمیم به ساخت و سازهای جدید مورد موافقت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز قرار گرفته است.

بر اساس گزارش ها، ساخت دو هزار واحد مسکونی بسیار زود آغاز خواهد شد و یک هزار واحد دیگر نیز برای دوره بعدی طراحی خواهد شد.

آقای لیبرمن گفت: «شرایط در یهودا و شومرون (کرانه باختری) به حالت عادی خود بازگشته است.»

پیش از این، دولت اسرائیل از یک طرح ۲۵۰۰ واحدی و همچنین پروژه ۵۵۰ واحدی برای تقویت شهرک های شرق بیت المقدس (اورشلیم) و کرانه باختری رود اردن خبر داده بود.

این موضوع واکنش های مخالف در جهان را به همراه داشته است اما به گزارش رسانه های اسرائیل، دولت دونالد ترامپ ظاهرا در برابر این اقدامات از خود نرمش نشان داده است.

طرح های سه گانه برای ساخت بیش از شش هزار واحد مسکونی در حالی اعلام شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه گذشته اسرائیل را به پایان این اقدامات فرا خوانده بود.

دولت پیشین آمریکا دو هفته مانده به پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، به سامانتا پاور، سفیر وقت این کشور در سازمان ملل متحد، اجازه داد تا از وتوی پیش نویس قطعنامه محکومیت احداث واحدهای مسکونی خودداری کند؛ امری که امکان تصویب قعطنامه شورای امنیت را فراهم کرد.

دونالد ترامپ در روز صدور این قطعنامه، از عملکرد دولت اوباما به شدت انتقاد کرد و در صفحه توییتر خود نوشت که به زودی روند امور در سازمان ملل متحد دگرگون خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، راینس پریبوس، رئیس دفتر کاخ سفید، گفته است در دیدار دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو در روز ۱۵ فوریه، ۲۷ بهمن، در مورد شهرک سازی ها نیز گفت و گو خواهد شد.

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، در روزهای گذشته گفته بود تشکیلات خودگردان فلسطین از دیوان بین المللی لاهه می خواهد پرونده شهرک سازی های اسرائیل را به جریان بیندازد.

در همین حال، به گزارش رسانه های فلسطینی، دولت جدید آمریکا، تشکیلات خودگردان فلسطین را از این امر برحذر داشته و هشدار داده است که حمایت های مالی آمریکا از سازمان ملل متحد و برخی نهادهای این سازمان که به فلسطینیان کمک می کنند، متوقف خواهد شد.

این موضوع تاکنون از سوی دولت آمریکا تایید یا تکذیب نشده است.

عملیات ارتش اسرائیل برای تخلیه شماری از اسرائیلی های ساکن شهرک عامونا

نیروهای امنیتی اسرائیل از بامداد روز چهارشنبه اجرای حکم دیوان عالی این کشور را برای «تخلیه» شماری از اسرائیلی های ساکن شهرک «عامونا» در کرانه باختری آغاز کردند.

دادگاه عالی اسرائیل پیشتر حکم داده بود تعدادی از خانه های ساخته شده از سوی شهرک نشین ها در منطقه عامونا به دلیل ساخته شدن بر روی ملک غصبی خانواده های فلسطینی، باید تخلیه شوند.

شهرک نشین هایی که خانه های آنها مشمول حکم تخلیه شد، ماه گذشته پس از مدت ها مقاومت پیشنهاد دولت را برای دریافت زمین جایگزین همراه با پول برای ساخت خانه های مشابه پذیرفته بودند.

دولت اسرائیل به این شهرک نشین ها فرصت تخلیه داوطلبانه داده بود اما این کار هنوز انجام نشده بود.

در نتیجه، نیروهای امنیتی اسرائیل به عامونا اعزام شدند و از بامداد چهارشنبه ۴۸ ساعت مهلت دیگر برای تخلیه خانه ها به شهرک نشین ها دادند.

نیروهای اسرائیلی از روزهای گذشته ورود اسرائیلی ها از نقاطدیگر به عامونا را ممنوع کردند تا شهرک نشین ها موفق به دریافت کمک به منظور مقاومت در برابر تخلیه نشوند اما صدها تن از هواداران شهرک نشین ها از قبل در این شهرک مستقر شده بودند.

رسانه های اسرائیل از وقوع خشونت های فیزیکی و ادامه مقاومت شدید از سوی شهرک نشین ها و هواداران آنها با نیروهای امنیتی در طول ساعات چهارشنبه خبر داده اند.

در این درگیری ها، دهها تن از طرفین زخمی شده و نیروهای امنیتی اسرائیل نیز شماری از جوانان «هرج و مرج طلب» را دستگیر کرده اند.

XS
SM
MD
LG