لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

درخواست یک اتحادیه کارگری از خامنه‌ای برای آزادی کارگران زندانی


شارون بارو، دبیرکل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، از‌ آن چه بدتر شدن وضعیت تشکل‌های کارگری و حقوق انسانی بنیادین در ایران نامید، ابراز نگرانی کرد.

او در این نامه با اشاره به «تشدید سرکوب تشکل‌های کارگری در ایران» نوشت:‌ این سرکوب ها به منظور ارعاب تشکل های مستقل کارگری است تا آنها را پس از توافق هسته ای با گروه ۵+۱ تسلیم و منفعل کند.

در هفته های اخیر، تعدادی از فعالان کارگری و مدنی در ایران بازداشت شده اند.

دبیرکل کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری با اعلام حمایت از کارگران ایران و تقاضاهای مشروع آنها برای تحقق خواسته ها و نیز آزادی تشکل‌یابی در ایران از آیت الله خامنه ای خواست تا دستور آزادی همه فعالان و رهبران تشکل های کارگری را از زندان صادر کند.

شارون بارو به رهبر جمهوری اسلامی هشدار داد که در شرایط فعلی، گزینه دیگری جز تسلیم شکایت رسمی از دولت ایران به سازمان بین المللی کار ندارد و نوشت:‌ تردیدی وجود ندارد که در نتیجه این شکایت، وجهه ایران در جامعه بین المللی آسیب بیشتری خواهد دید.

او همچنین در بخشی از نامه خود،‌ با ناگهانی توصیف کردن مرگ شاهرخ زمانی،‌ فعال کارگری، ‌در زندان رجایی‌شهر کرج خواستار تحقیق کامل برای یافتن دلایل این رویداد شد.

آقای زمانی که به اتهام های امنیتی به ۱۱ سال زندان محکوم شده بود،‌ روز ۲۲ شهریورماه درگذشت.

در حالی که دکتر زندان دلیل مرگ او را سکته اعلام کرده است، سازمان عفو بین‌الملل و شماری از تشکل های کارگری خواستار انجام تحقیقاتی در مورد دلایل مرگ او شده اند.

در واکنش به این درخواست ها،‌ غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه، ‌با اشاره به اینکه این کسانی که در زندان فوت می کنند،‌ ممکن است در بیرون از زندان نیز جان خود را از دست بدهند،‌ گفته بود مرگ شاهرخ زمانی در دست بررسی است.

این فعال کارگری در نوروز سال ۹۲ در پیامی صوتی مسئولان امر را مسئول هرگونه عوارض روحی و جسمی و جانی برای خود دانسته بود.

مهدی کوهستانی‌نژاد،‌ مشاور کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری و عضو کنگره کار کانادا،‌ با اشاره به بازتاب خبر درگذشت شاهرخ زمانی در اتحادیه‌های کارگری کشورهای مختلف به رادیوفردا گفت: باید مشخص شود که دلیل مرگ او چه بوده است.

دبیرکل کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی همچنین از صدور حکم ۹ سال زندان برای محمود صالحی، عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و نیز کمیته دفاع از فعالان کارگری مهاباد انتقاد کرد.

حکم ۹ سال حبس در شرایطی صادر شده است که کلیه های محمود صالحی به دلیل عدم تحویل داروهای مورد نیاز در مدتی که او در بهار سال جاری در اداره اطلاعات سنندج زندانی بود،‌ از کار افتاده است و هفته ای دو بار باید دیالیز شود.

شارون بارو صدور این حکم را نشانه سرکوب شدید و سیستماتیک فعالان کارگری توسط قوه قضاییه دانست.

در نامه دبیرکل کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری به بازداشت علی نجاتی، از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و نیز شماری از اعضای فعالان حقوق معلمان اشاره شده است.

شارون بارو در نامه خود همچنین خواستار آزادی تمام فعالان کارگری و حقوق معلمان شد و بر لزوم پایان سرکوب کارگران و تشکل های کارگری و احترام به حقوق بنیادین کارگران تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG