لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

صدها سرباز به شهرک صدر یورش بردند


محل ربوده شدن پنج بریتانیایی
محل ربوده شدن پنج بریتانیایی

صد ها نفر از ارتش عراق به همراه نيروهای آمريکايی جست و جوی گسترده ای را در شهرک صدر برای يافتن پنج شهروند بریتانیایی که روز گذشته از نزديکی ساختمان دولتی در بغداد ربوده شده اند، آغاز کردند.


خبرگزاری آسوشيتد پرس به نقل از پليس و ساکنان اين شهرک شیعه نشین نوشت که نيروهای دولتی با محاصره کردن شهرک صدر تلاش دارند تا پنج بریتانیایی را که گفته می شود توسط سپاه المهدی ربوده شده اند، پيدا کنند.


از سويی، سفارت بریتانیا در عراق نیز به گفت و گوهای خود با مقامات عراقی برای اطلاع از محل شهروندانش ادامه می دهد.


يک مقام وزارت خارجه اين کشور همچنين از تشکیل شدن جلسه اضطراری «کميته بحران فوق سری» بریتانیا موسوم به «کبرا»، برای دومين روز پیاپی خبر داد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، شهروندان بریتانیایی، توسط ۴۰ مرد مسلح از ساختمان وزارت مالی بيرون کشيده شدند. به گفته مقامات وزارت کشور و دارايی عراق، اين عده توسط ۱۹ اتومبيل به سمت شهرک صدر حرکت کردند.


مارگارت بکت، وزير امور خارجه بریتانیا، در اين باره اطمينان خاطر داده است که دولت متبوعش برای «برگرداندن سريع و سالم» ربوده شدگان، همه تلاشش را به کاربسته است.


خانم بکت به هنگام ورود به پوتسدام برای شرکت در جلسه «گروه هشت»، شرايط این اتباع بریتانیا را «اضطراری» خواند و تاکيد کرد که این کشور همه تلاشش را برای حل اين مشکل با همتای عراقی به کار گرفته است تا بتواند شهروندان ربوده شده را سالم به کشور برگرداند.


به گفته قاسم المسعوی، سخنگوی ارتش عراق، نيروهای عراقی به محض اطلاع اين خبر، يک گردان از سربازان عراقی را برای پيدا کردن مردان بریتانیایی بسيج کرده است.


آقای المسعوی گفته است که نيروهای ارتش به کمک وزارت اطلاعات آن کشور ظرف روزهای چهارشنبه یا پنج شنبه، از محل نگهداری اين عده مطلع خواهند شد.


دستگيری شورشيان در شهرک صدر


همزمان ارتش آمريکا اعلام کرد که صبح روز چهارشنبه، پنج تن از شبه نظاميان عراقی را در شهرک صدر دستگير کرده اند.



«ما اين موضوع را به شدت پيگيری می کنيم، به نظر من با توجه به شيوه انجام عمليات و تعداد آدم هايی که در آن شرکت داشتند، فکر می کنم بيش از اينکه کار يک گروه تروريستی باشد، کار شبه نظاميان است.»
هوشیار زیباری

اين عده متهم به دست داشتن قاچاق اسلحه از ايران و سازماندهی نيروها و اعزام آنها به ايران برا ی جنگيدن با نيروهای ائتلاف هستند.


در بيانيه ارتش آمريکا، هيچ اشاره ای به تلاش های احتمالی ارتش این کشور برای يافتن شهروندان ربوده شده بریتانیایی نشده است.


به گفته يکی از مقامات پليس که نخواست نامی از او برده شود، در جريان اين دستگيری، دو نفر از شهروندان عراقی کشته شده و چهار نفر ديگر مجروح شدند.


اين درگيری زمانی رخ داد که مردم برای فرار از گرما، در پشت بام خانه های خود در خواب بودند. اين درحالی است که مقامات ارتش آمريکا، به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته اند که دراين حادثه هيچ تیری شلیک نشده است.


تبرئه احتمالی القاعده


از دیگر سو و با بالا گرفتن بحران ربوده شدن پنج بریتانیایی، هوشيار زبياری، نخست وزير عراق با اشاره به شيوه آدم ربايی گفت که روش به کار رفته، شیوه سنی ها نیست و شیعیان عراق، عمدتا به این شکل به آدم ربایی دست می زنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای زبياری گفت: «ما اين موضوع را به شدت پيگيری می کنيم، به نظر من با توجه به شيوه انجام عمليات و تعداد آدم هايی که در آن شرکت داشتند، فکر می کنم بيش از اينکه کار يک گروه تروريستی باشد، کار شبه نظاميان است.»


با اين حال نخست وزير عراق تاکيد کرد که هنوز برای «متهم کردن»، بسيار زود است.


در همين حال روزنامه تايمز در شماره روز چهارشنبه خود به نقل از يکی از فرماندهان سپاه المهدی، نوشت که اين گروه مستقر در بصره، مسووليت ربودن پنج سرباز بریتانیایی در بغداد را به عهده گرفته است.


روزنامه تايمز به نقل از ابوحسين، فرمانده سپاه المهدی مقتدی صدر، روحانی شيعه در عراق نوشت: «ما از بریتانیایی ها انتقام مي گيريم. اين تلافی فقط به اين عمليات محدود نمی شود، چندین عمليات بزرگتر در راه است.»


XS
SM
MD
LG