لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

احتمال افزایش سرمایه گذاری عربستان سعودی در صنعت نفت آمریکا


اتخاذ سیاست حمایت از افزایش تولید سوخت‌های فسیلی توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، عربستان سعودی را به افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت آن کشور ترغیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، در مصاحبه ای با «بی بی سی» گفت که آقای ترامپ سیاست هایی دنبال می کند که به نفع صنعت نفت است و ما باید قدر آن را بدانیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست دونالد ترامپ در مورد دستیابی به استقلال انرژی آمریکا باعث نگرانی است یا خیر، گفت: ما مشکلی با رشد تولید نفت آمریکا تا جایی که در راستای تقاضای مصرف جهانی باشد نداریم.

آقای الفالح افزود: «ما میلیاردها دلار در بخش پالایش و توزیع در آمریکا سرمایه گذاری کرده ایم و ممکن است سرمایه گذاری ها را در حمایت از سیاست های تقویت بخش های صنعت، نفت و گاز دولت ترامپ در آمریکا افزایش دهیم.»

بلومبرگ نیز در گزارشی به نقل از وزیر نفت عربستان سعودی نوشت: عربستانی ها، به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، مخالف دولت آمریکا نیستند. آنها موارد تطبیق زیادی با آمریکا که بزرگترین کشور مصرف کننده انرژی است دارند.

آقای ترامپ کمی پس از آغاز دوره ریاست جمهوری اش گفت: به دستیابی به استقلال انرژی ازسازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هر کشوری که دشمن منافع این کشور است متعهد است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: این کار را به وسیله بهره برداری از ذخایر گسترده داخلی که مورد استفاده قرارنگرفته است، انجام خواهد داد.

به نوشته بلومبرگ، آمریکا در سال گذشته میلادی حدود ۳ میلیون بشکه نفت در روز از کشورهای عضو اوپک وارد کرد و یک سوم این مقدار به وسیله عربستان سعودی تامین شد.

با وجود اینکه آقای ترامپ گفته که متعهد به پایان دادن به وابستگی به اوپک است، دولت جدید آمریکا می گوید با متحدانش در خلیج فارس در راستای استراتژی مقابله با تروریسم رابطه مثبتی در حوزه انرژی خواهد داشت.

این نخستین بار نیست که یک رئیس جمهور در آمریکا قول عدم وابستگی به واردات نفت از اوپک را می دهد.

جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۰۶ میلادی قول داد واردات نفت از خاورمیانه را قطع کند. با این وجود، واردات نفت از اوپک در زمان آقای بوش ۱۰ درصد افزایش یافت.

همه روسای جمهوری آمریکا از زمان ریچارد نیکسون تاکنون متعهد به کاهش وابستگی به واردات نفت بوده اند.

بنا به اعلام شرکت «بیکر هیوز»، تعداد سکوهای حفاری فعال آمریکا هفته گذشته ۱۵ عدد افزایش یافت و به ۵۶۶ عدد رسید که بیشترین تعداد از نوامبر ۲۰۱۵ میلادی تاکنون است.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا نیز گزارش داده که تولید نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ ژانویه به ۸ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه درروز رسید، که بیشترین حد از ماه آوریل سال گذشته تاکنون است.

XS
SM
MD
LG