لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

راجر مور، بازیگر سابق نقش جیمز باند، در سن ۸۹ سالگی درگذشت


راجر مور، بازیگر بریتانیایی که بخاطر ایفای نقش مامور مخفی جیمز باند به شهرت جهانی رسید، روز سه شنبه دوم خرداد، در سن ۸۹ سالگی در گذشت. این خبر را خانواده او در صفحه توئیتر رسمی این بازیگر اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۲ سال بازی در نقش جیمزباند، مامور مخفی بریتانیایی با اشتهای سیری ناپذیر برای خطر و سکس، راجر مور را ثروتمند و به چهره جذاب و مورد علاقه بانوان بدل کرد.

سه فرزند او در بیانیه کوتاهی روی صفحه توئیتر رسمی این بازیگر نوشتند:«با نهایت اندوه و تاثر، مرگ پدر مهربان مان، سر راجر مور را علام می کنیم که پس از مبارزه ای شجاعانه با سرطان در سوئیس درگذشت.»

راجر مور که فرزند یک پلیس اهل شهر لندن بود برای پنهان کردن خجالتی بودن خود وجهه یک مرد نیمه اشرافی یا از طبقات بالا را بر روی پرده و در زندگی عادی برای خود ساخته بود. علاوه بر این، او گفته بود از بازی صحنه های سکسی که بخش مهمی از فیلم های مجموعه باند بودند خيلی می ترسید.

اولین موفقیت بزرگ راجر مور در سال ۱۹۶۲، ایفای نقش شخصیت اصلی در مجموعه تلویزیونی پر طرفداری به نام "مقدس" بود. او در این مجموعه نقش یک مرد انگلیسی مودب را بازی می کرد که با تعدادی از دختران مواجه می شد و آنان را از فقر و تنگدستی نجات می داد.

راجر مور در سال ۱۹۷۳، برای اولین بار در فیلم های مجموعه جیمز باند، مامور مخفی ۰۰۷ که براساس داستانهای جاسوسی ایان فلمینگ ساخته می شد، ظاهر شد. گفته می شود او به خاطر بازی در فیلم های باند حدود ۲۲ میلیون دلار درآمد داشت.

او برای نپرداختن مالیات به آمریکا نقل مکان کرد.

راجر مور در سال ۱۹۸۹ در مصاحبه ای گفت:«فکر می کنم هر کسی باید آزاد باشد هر کجا که می خواهد زندگی کند و با پولش هر کاری که می خواهد بکند و دولت بریتانیا که به خاطر مسئله دریافت مالیات باعث می شود استعدادها به خارج بروند، خودش مقصر است.»

وی پس از تحویل دادن ایفای نقش جیمز باند به تیموتی دالتون تقریبا بازنشسته شد و به شیوه میلیونرها در سه خانه خود در لس آنجلس، سوئیس و جنوب فرانسه زندگی می کرد.

راجر مور در سال ۱۹۹۱ به عنوان یکی از سفرای صندوق کودکان سازمان ملل متحد انتخاب شد.

بیوه راجر مور، همسر چهارمش، کریستینا ثولستراپ، زنی سرشناس از اسکاندیناوی است که در سال ۲۰۰۲ با او ازدواج کرده بود.

XS
SM
MD
LG