لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

لاوروف: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است


سرگی لاوروف، وزير خارجه روسيه
سرگی لاوروف، وزير خارجه روسيه

سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه،‌ روز سه شنبه، ۲۵ آذر،‌ گفت: دستيابی به توافق بين ايران و گروه پنج به علاوه يک تا پایان ژوئن سال آينده (دهم تير ماه ۹۴) امکان پذير است.

به گزارش خبرگزاری های اينترفکس و ايتارتاس، آقای لاوروف در مصاحبه با شبکه تلويزيونی «فرانس ۲۴» افزود: «می‌خواهيم واقع بين باشيم و فکر کنيم که دستيابی به توافق ممکن است.»

او اشاره کرد که تصميم نشست وين به تمديد هفت ماهه مذاکرات هسته ای به اين دليل انجام شد که در اين مدت نه تنها توافق سياسی به دست آيد، بلکه طرفين بتوانند جزييات فنی يک توافق را هم آماده کنند.

به دنبال تمديد مذاکرات ميان طرفين تا روز دهم تير۹۴، قرار شد که در اين دوره زمانی، بخش ديگری از دارايی‌های مسدود شده ايران آزاد شود.

آقای لاوروف اضافه کرد که اين مدت هفت ماهه نمی‌تواند بار ديگر تمديد شود.
سخنان وزير خارجه روسيه در حالی ابراز شد که دومين روز از گفت گوهای هسته ای بين ايران و آمريکا در شهر ژنو سوئيس درجريان است.

در اين ارتباط، خبرگزاری ايسنا از احتمال ديدار معاونان وزيران خارجه ايران و فرانسه نيز در روز سه شنبه خبر داده است.

همچنين قرار است معاونان وزيران خارجه ايران و اعضای گروه پنج به علاوه يک روز چهارشنبه در نشستی مشترک در ژنو شرکت کنند.

آمريکا،‌ روسيه، بريتانيا،‌ فرانسه،‌ چين و آلمان عضو گروه پنج به علاوه يک هستند.

به نوشته ايسنا، اين برای نخستين ‌بار است که گفت‌وگوهای ايران و گروه پنج به علاوه يک در سطح معاونان و بدون حضور روسای هيات‌های مذاکره کننده برگزار می‌شود.

يشتر گزارش ها حاکی از اين بود که دامنه و ابعاد برنامه غنی‌سازی اورانيوم ايران، چگونگی ادامه فعاليت تاسيسات هسته‌ای جمهوری اسلامی و نحوه رفع تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران، موارد اصلی اختلاف ميان طرفين است.

در اين ميان و به گزارش خبرگزاری ايرنا، حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز دوشنبه ۲۴ آذر با بيان اينکه «تهران با دنيا منطقی و حساب شده مذاکره می‌کند»، گفت: «روزی کل مذاکرات ما پخش خواهد شد، مردم و دنيا خواهند ديد که مذاکره‌کنندگان ايران با چه سختی و تلاش مذاکره کردند چرا که اين مذاکرات بسيار پيچيده است.»

وی با تاکيد بر «اعتماد ۱۰۰ درصدی» خود به تيم مذاکره‌کننده ايران افزود: «آنها کارکشته هستند؛ مردم هم اعتماد داشته باشند، راه ما درست است و اين راه را پيش خواهيم برد که اگر هرچه زودتر پيش رود بهتر خواهد بود اما بايد حواس‌مان جمع باشد.»

از آغاز مذاکرات هسته‌ای ايران در دولت آقای روحانی، اصولگرايان تندرو انتقادهای شديدی از عملکرد تيم مذاکره‌ کننده هسته‌ای مطرح کرده‌اند، از جمله روز ۲۳ تيرماه شرکت‌کنندگان در همايش «خط قرمز» با ادبياتی تند به تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران حمله کردند.

پيش از آن نيز در روز ۱۳ ارديبهشت‌ماه، همايش مشابهی با عنوان «دلواپسيم» با حضور تعدادی از نمايندگان عضو جبهه پايداری مجلس برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG