لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

حکم جدید دادگاه مصر در مورد واگذاری جزایر «صنافیر» و «تیران» به عربستان


 عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب با ملک سلمان،‌پادشاه عربستان سعودی ملاقات کرد.
عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب با ملک سلمان،‌پادشاه عربستان سعودی ملاقات کرد.

دادگاهی در مصر با صدور حکمی اعلام کرد که دو جزیره «صنافیر» و «تیران» متعلق به این کشور متعلق نیستند و باید در مالکیت عربستان سعودی قرار داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکم دادگاه امور اضطراری مصر روز یکشنبه ۱۳ فروردین صادر شد.

این دادگاه در حکم خود نوشته است: روند واگذاری جزایر صنافیر و تیران به عربستان سعودی به قوت خود باقی است و می تواند اجرایی شود.

این تصمیم با حکم ماه ژانویه که دادگاه امور اداری مصر در مورد مالکیت بر این دو جزیره صادر کرده بود، در تضاد است. حکم ماه ژانویه، انتقال مالکیت جزایر به عربستان را به حالت تعلیق در آورده بود.

موضوع واگذاری این دو جزیره به عربستان سعودی در پی سفر ملک سلمان، پادشاه این کشور، به قاهره در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ و دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، مطرح شد و در پی آن، دادگاه امور اداری مصر با واگذاری دو جزیره به ریاض موافقت کرد.

این حکم اعتراض های شدیدی را در مصر به همراه داشت و حتی جمال مبارک، پسر حسنی مبارک رئیس جمهوری سابق مصر، نیز از آقای السیسی انتقاد کرد.

بر اساس گزارش ها،‌ حکم دادگاه امور اضطراری مصر تنها چند روز بعد از دیدار آشتی جویانه رئیس جمهوری این کشور با پادشاه عربستان سعودی صادر شده است.

عبدالفتاح السیسی هفته گذشته در جریان اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در اردن با ملک سلمان ملاقات کرد.

رویترز نوشت: مناسبات قاهره - ریاض که به دلیل تعلیق در روند واگذاری دو جزیره به عربستان سرد شده بود، به تازگی دوباره گرم شده است.

ملک سلمان در آن دیدار، آقای السیسی را به دیدار از عربستان سعودی دعوت کرد.

به نوشته رویترز، این دیدار به احتمال زیاد، تا پیش از ماه جاری میلادی انجام می شود.

عربستان سعودی به نشانه اعتراض به تعلیق روند واگذاری جزایر صنافیر و تیران، در ۶ ماه گذشته، ارسال محموله های نفتی برای کمک به مصر را به حالت تعلیق درآورد اما در روزهای گذشته از تجدید کمک های بزرگ نفتی خود خبر داده است.

به گزارش رویترز، خالد علی، یک حقوقدان و فعال حقوق بشر، در فیس بوک خود نوشت: حاکمیت مصر در پشت پرده صدور حکم جدید قرار دارد.

وی نوشت: علیه این حکم جدید به دیوان عالی اداری مصر، عالی ترین مرجع قضایی این کشور، شکایت خواهد شد تا شاید مانع از انتقال واگذاری دو جزیره به ریاض شود.

مقام های سعودی و برخی از مصری ها بر این باورند که صنافیر و تیران متعلق به ریاض هستند که در سال ۱۹۵۰ به خواسته عربستان سعودی به مصر واگذار شده بود.

اما برخی از مصری ها که مخالف واگذاری دو جزیره به سعودی هستند، می گویند: مالکیت مصر بر این دو جزیره به سال ۱۹۰۶، ۱۱۱ سال پیش، و مدت ها قبل از برپایی کشوری به نام عربستان سعودی باز می گردد.

توافق ترکیه عثمانی و مصر این دو جزیره خالی از سکنه را در اختیار مصر قرار داده بود.

حساسیت های نظامی در مورد این دو جزیره که خلیج عقبه را از دریای احمر جدا می کند و به بندر ایلات در جنوب اسرائیل بسیار نزدیک است، یکی از دلایل مهم بروز جنگ «شش روزه» ۵۰ سال پیش میان اعراب و اسرائیل بود.

در جنگ سال ۱۹۶۷، نیروی دریایی ارتش اسرائیل بر صنافیر و تیران مسلط شد. اما در جریان رویدادهای پس از جنگ «یوم کیپور» در سال ۱۹۷۳، اسرائیل این دو جزیره را رها کرد.

در پیمان صلح کمپ دیوید میان اسرائیل و مصر در اواخر دهه ۷۰ میلادی، اختلاف ریاض و قاهره بر سر این دو جزیره از سوی حقوقدانانی که پیمان را تنظیم کردند، لحاظ شد.

پیمان کمپ دیوید با وجود آنکه میان اسرائیل و مصر بود، اما عربستان سعودی را نیز ملزم کرد تا حساسیت های اسرائیل در مورد دو جزیره را در نظر بگیرد.

صنافیر و تیران برای کشتیرانی آزاد اسرائیل، عربستان و اردن اهمیت دارد.

اسرائیل سال گذشته به مصر گفته بود اگر ادامه کشتیرانی از آبراه تیران تضمین شود، با واگذاری جزایر به عربستان مخالفتی ندارد.

XS
SM
MD
LG