لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

تلاش گروه ۱+۵ برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران


در آستانه مذاکرات برلين، تهران بار ديگر تاکيد کرد که حاضر به تعليق فعاليت های هسته ای خود نيست.
در آستانه مذاکرات برلين، تهران بار ديگر تاکيد کرد که حاضر به تعليق فعاليت های هسته ای خود نيست.

دور تازه مذاکرات دیپلمات های ارشد گروه ۱+۵ برای توافق بر سر تحريم های سخت تر عليه ايران از روز پنج شنبه در برلين، پایتخت آلمان، آغاز می شود.


این مذاکرات دو هفته پيش از پايان مهلت قانونی سازمان ملل به ايران برای تعليق فعاليت های هسته ای خود صورت می گیرد.


سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که « دیپلمات های ارشد گروه ۱+۵ درباره رسيدن به توافق بر سر پرونده هسته ای ايران، با يکديگر بحث و تبادل نظر می کنند.»


نیکلاس برنز به عنوان نماینده ایالات متحده در این نشست، هدف از برگزاری اين ملاقات که در ابتدا قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود را، رسيدن به استراتژی واحد بر اساس آنچه که در مذاکرات خاوير سولانا مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی، مذاکره کننده ارشد ايران در پرونده هسته ای اين کشور مطرح شده، عنوان کرده است.


مهلت قانونی سازمان ملل به ايران مبنی بر تعليق کامل فعاليت های هسته ای، روز چهارشنبه، ششم خرداد ماه به پايان می رسد.


کشورهای غربی نگران هستند که ايران در چارچوب برنامه اتمی خود بدنبال کسب توانایی برای تولید سلاح اتمی باشد ولی تهران تاکيد دارد که برنامه هسته ای اش تنها در راستای توليد برق با هدف بهره برداری اقتصادی است.



کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفت که جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور همچنان گزينه نظامی را روی میز دارد اما در عين حال تاکيد کرد که ايالات متحده قصد دارد از راه حل های ديپلماسی در پرونده هسته ای ايران کمک بگيرد.

در همین حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفت که جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور همچنان گزينه نظامی را روی میز دارد اما در عين حال تاکيد کرد که ايالات متحده قصد دارد از راه حل های ديپلماسی در پرونده هسته ای ايران کمک بگيرد.


در آستانه این ملاقات در برلين، تهران بار ديگر تاکيد کرد که حاضر به تعليق فعاليت های هسته ای خود نيست.


در انتظار گزارش بازرسان


دیپلمات های ارشد کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ که روز چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت در لندن دور هم جمع شده بودند درانتظار گزارش بازرسان سازمان انرژی اتمی، هستند.


اين گزارش در اواخر ماه ميلادی جاری آماده می شود و در آن ميزان پيشرفت جمهوری اسلامی در برنامه ای هسته ای آن مشخص شده است.


خبرگزاری رويترز به نقل از يک ديپلمات بلند پايه، گزارش داده است که در ملاقات فردا، به جز بحث درباره برنامه های هسته ای ايران، قرار است درباره رسيدن به توافق احتمالی در سازمان ملل برسر صدور قطعنامه جدید علیه ايران هم صحبت شود.


اين خبرگزاری همچنين ازاحتمال افزايش تعداد بانک های ايرانی در ليست سياه سازمان ملل به عنوان يکی از گزينه های تحريم جديد نام برده است.



مهلت قانونی سازمان ملل به ايران مبنی بر تعليق کامل فعاليت های هسته ای، روز چهارشنبه، ششم خرداد ماه به پايان می رسد.


چين، که روابط اقتصادی زيادی با ايران دارد در کنفرانس فردا در برلين نماينده ای ندارد و نماینده آن به صورت تلفنی در جلسه شرکت می کند.


«تعليقی در کار نيست»


خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا اوایل هفته جاری گفته بود که ايران بار ديگر تاکيد کرده که قصد ندارد غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


به گفته يکی از ديپلمات های ارشد گروه جی هشت، ايران بايد خود را برای تحريم های شديدتری در ماه آينده آماده کند.


يکی ديگر از مقامات اين گروه به رويترز گفته است که پيش نويس بيانيه مربوط به منع گسترش سلاح های اتمی، بايد در کنفرانس سران گروه جی هشت در «هايلی گن دام» آلمان تاييد شود.


دراين ميان آلمان خواهان آن است که در صورت پافشاری ايران برحفظ موضع مخالف خود، بر فشارهای خود به جمهوری اسلامی بيافزايد.


يک منبع ديپلماتيک که نخواست نامش فاش شود گفت:« براساس اين پيش نويس، کشورهای عضو گروه جی هشت، در صورت ادامه تخلفات ايران از تعهداتش با افزايش موارد تحريم موافقت کرده اند.»


به باور بسياری از ديپلمات ها، پنچ قدرت بزرگ جهان در زمینه افزايش فشارهای بين المللی بر ايران به منظور بالابردن نگرانی های اقتصادی در اين کشور با هم تفاهم دارند.


اما عباس عراقچی، معاون وزير امور خارحه ايران در گفت و گويی به روزنامه فايننشال تايمز گفته است که:« تنها دو راه وجود دارد، مقابله و يا همکاری. اگر غرب، رويارويی را ترجيح می دهد ما هم آماده ايم.»


XS
SM
MD
LG