لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

ارتش سوریه:حلب کاملا تحت کنترل درآمد


سربازان ارتش سوریه در حلب.
سربازان ارتش سوریه در حلب.

فرماندهی کل ارتش سوریه روز پنجشنبه دوم دی در بیانیه ای اعلام کرد که دوباره کنترل شرق شهر حلب را به دست گرفته و «امنیت و ثبات» به این شهر بازگشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بیانیه آمده که شهر از «تروریست ها پاک سازی» شده است.

با تخلیه شرق حلب، این شهر به طور کامل در کنترل نیروهای حکومت بشار اسد قرار خواهد گرفت. این بزرگترین پیروزی برای حکومت او در جنگ داخلی سوریه است که از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد.

بیانیه ارتش سوریه پس از آن منتشر شد که آخرین گروه از شورشیان و غیرنظامیان، با استفاده از خودروهای شخصی، وانت و وسایل نقلیه دیگر شرق حلب را ترک کرده‌اند.

در این ارتباط، صلیب سرخ بین الملل اعلام کرده بود که بیش از چهار هزار تن روز پنجشنبه از شرق حلب خارج شده اند.

پیش از این، سازمان ملل متحد از تخلیه حدود ۳۵ هزار تن از غیرنظامیان و شورشیان در کل در چند روز گذشته خبر داده بود.

خروج کامل غیرنظامیان و شورشیان از شرق حلب در حالی صورت گرفت که روند تخلیه آنان در روز سه شنبه، سی ام آذر، متوقف شد ولی پس از یک روز ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شبکه خبری وابسته به حزب الله لبنان روز چهارشنبه اول دی، اشاره کرد که موانع ادامه تخلیه محلات شرقی حلب و دو روستای شیعه تحت محاصره شورشیان برطرف» شد و خروج از شرق حلب از سرگرفته شده است.

نیروهای دولتی سوریه توافق بر سر تخلیه شرق حلب را به انتقال شیعیان ساکن این دو روستای شیعه نشین کفریا و فوعا مشروط کرده بودند.

شهر حلب در شرایطی به طور کامل در کنترل نیروهای دولتی سوریه قرار گرفت که مقام های آمریکایی در روزهای اخیر حکومت اسد، روسیه و ایران را مسئول کشتار غیرنظامیان خوانده بودند.

در این میان، ایران بارها اعلام کرده است که تنها در زمینه اعزام مستشار نظامی با دمشق همکاری می کند. این در حالی است که بر اساس گزارش ها، تعداد ایرانیان کشته شده در سوریه به بیش از یک هزار تن می رسد.

به نوشته رویترز، محلات شرقی شهر حلب کاملا ویران شده است. تا چند روز پیش دهها هزار تن هنوز در این محلات زندگی می کردند که پس از آخرین موج حملات هوایی شدید، خدمات درمانی محدود و امدادرسانی در آن کاملا فلج شده بود.

حلب به مدت چهار سال به دو منطقه تحت کنترل نیروهای دولتی در غرب و منطقه تحت کنترل شورشیان در شرق تقسیم شده بود. از شروع حملات در تابستان سال جاری که تا چند هفته پيش ادامه داشت، نیروهای دولتی تحت حمایت حملات هوایی روسیه وبا کمک شبه نظامیان شیعه اهل کشورهای دیگر از جمله ایران توانستند بخش اعظم مناطق تحت کنترل شورشیان را تصرف کنند. به نوشته رویترز، حملات هوایی روسیه در تصرف شرق حلب عامل تعیین کننده ای بود.

XS
SM
MD
LG