لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

«محروميت بيش از پنج ميليارد نفر» از حمايت‌های اجتماعی


دختربچه بی‌خانمان سه‌ساله در کراچی پاکستان
دختربچه بی‌خانمان سه‌ساله در کراچی پاکستان
دو سوم جمعيت هفت ميليارد نفری کره زمين، بدون حمايت اجتماعی زندگی می‌کنند. سازمان ملل متحد با اعلام اين مطلب در گزارشی همچنين اعلام کرد که حدود يک ميليارد و ۴۰۰ ميليون نفر از مردم کره زمين با درآمد روزانه يک دلار و ۲۵ سنت آمريکايی، حدود ۱۶۰۰ تومان، زندگی می‌کنند.

در گزارش سازمان ملل متحد که روز پنج‌شنبه منتشر شد، بر اهميت حمايت‌های اجتماعی، به ويژه پس از بحران اقتصادی اخير در جهان تاکيد شده است.

در اين گزارش با اشاره به اين که توليد ناخالص ملی در جهان، از سال ۱۹۵۵ تا سال ۲۰۱۰ ميلادی، ۱۰ برابر شده، آمده است که به‌رغم شش دهه رشد اقتصادی قوی و پس از تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر، دسترسی به حمايت‌های اجتماعی فقط برای بخش کمی در جهان وجود دارد.

ميشل بچلت، رئيس گروه مشاوره امنيت اجتماعی در سازمان ملل متحد، در کنفرانسی خبری با اشاره به محروميت بيش از پنج ميليارد نفر از حمايت‌های اجتماعی گفت که هر انسانی بايد به بهداشت، تحصيلات، مسکن، آب و مواردی از اين دست دسترسی داشته باشد.

بر اساس آمارهای منتشر شده در اين گزارش، حدود ۸۸۴ ميليون نفر از مردم جهان به آب آشاميدنی سالم دسترسی ندارند، ۹۲۵ ميلون نفر از گرسنگی مزمن رنج می‌برند و سالانه ۹ ميليون کودک زير پنج سال به دليل ابتلا به بيماری‌هاي قابل پيشگيری جان خود را از دست می‌دهند.

او تاکيد کرد که هيچ کس نبايد بدون سطح درآمد کافی زندگی کند و افزود: اين موضوعات به مردم کمک خواهد کرد تا از فقر فوق‌العاده‌ای که گرفتار آن هستند، فرار کنند و يا به سوی آن کشيده نشوند.

در حقيقت، سخنان خانم بچلت در ارتباط با ماده ۲۳ اعلاميه جهانی حقوق بشر بود که تاکيد می‌کند هر شخصی حق دارد در برابر بيکاری حمايت شود و مزد منصفانه و رضايت‌بخشی دريافت کند که زندگی او و خانواده‌اش را موافق حيثيت و کرامت انسانی تامين کند و در صورت لزوم با ديگر وسايل حمايت اجتماعی کامل شود.

رئيس گروه مشاوره امنيت اجتماعی در سازمان ملل متحد در بخش ديگری از سخنانش بر اهميت حمايت‌های اجتماعی تاکيد کرد و آن را يک سرمايه‌گذاری مهم دانست و اضافه کرد: کاهش بيمه‌های اجتماعی در برنامه‌های رياضتی کشورها می‌تواند به تضعيف تلاش اين کشورها برای بهبود اقتصاد جهان منجر شود.

اشاره اين مقام سازمان ملل متحد به بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ ميلادی بود که همچنان ادامه دارد و تلاش کشورهای جهان برای پشت سر گذاشتن آن، تاکنون ناموفق بوده است.

خانم بچلت همچنين در اين مورد که آيا حمايت‌های اجتماعی می‌تواند احتمال بروز قيام‌هايی، همانند آن چه که در مورد بهار عربی مشاهده شد، را کاهش دهد، گفت: اطمينان مردم از دستيابی به حقوق‌شان به کاهش بی‌ثباتی اجتماعی و سياسی منجر خواهد شد.

اين مقام سازمان ملل متحد دلايل وقوع بهار عربی را درخواست مردم برای دستيابی به حقوق سياسی و اجتماعی و اشتغال، به‌ويژه برای جوانان، دانست.
XS
SM
MD
LG