لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

روسيه درخواست واشينگتن برای استرداد ادوارد اسنودن را رد کرد


سرگی لاوروف،‌ وزير خارجه روسيه،‌ روز سه‌شنبه، چهارم تیرماه، درخواست واشينگتن برای استرداد ادوارد اسنودن،‌ افشاگر پروژه شنودهای اطلاعاتی آمريکا،‌ را رد کرد.
پيش از اين،‌‌ خبرگزاری اينترفکس روسيه به نقل از منابع «کاملا موثق» نوشته بود که مسکو درخواست استرداد آقای اسنودن را از آمريکا دريافت کرده و اين درخواست را بررسی خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رويترز،‌‌ وزير خارجه روسيه ‌با اشاره به اين که ادوارد اسنودن وارد مرز اين کشور نشده است،‌ گفت:‌ «ما تلاش‌ها برای مسئول شناخته شدن مسکو در بازداشت نکردن او و ناپديدشدنش را بی‌پايه و اساس می‌دانيم.»
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سرگی لاوروف گفت:‌ متهم کردن روسيه به نقض قوانين آمريکا بی‌پايه و اساس است.
او اشاره‌ای به محل اقامت آقای اسنودن نکرد. اما ‌به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ يک منبع در فرودگاه مسکو گفت که آقای اسنودن ظهر روز يک‌شنبه همراه با سارا هريسون،‌يک محقق بريتانيايی،‌ که برای گروه ويکی‌ليکس کار می‌کند،‌ وارد اين فرودگاه شده است.
بر اساس اين گزارش،‌ آقای اسنودن و خانم هريسون بليت پرواز به پايتخت کوبا را برای روز دوشنبه داشته، اما از آن استفاده نکرده‌اند.
در همين حال، خبرگزاری اينترفکس روسيه به نقل از يک منبع موثق در مسکو نوشت که سرويس امنيتی روسيه می‌تواند ادوارد اسنودن را برای بررسی گذرنامه‌اش بازداشت کند.
اين‌ها در حالي است که، به نوشته خبرگزاری فرانسه،‌ آلکسی پوشکوف،‌ رئيس کميته روابط خارجی مجلس دومای روسيه،‌ معتقد است که هيچ کس آقای اسنودن را در فرودگاه مسکو نديده است.
پيش از اين،‌‌ باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه گفته بود که از «تمامی مجاری قانونی» برای بازگرداندن ادوارد اسنودن، افشاگر شنودهای اطلاعاتی اين کشور، استفاده خواهد کرد.
‌به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس،‌ جی کارنی،‌ سخنگوی کاخ سفيد،‌ روز دوشنبه گفت:‌ ما از روس‌ها انتظار داريم تا راه‌های موجود برای اخراج ادوارد اسنودن و بازگرداندن او به آمريکا را بررسی کنند.
او همچنين از دادن اجازه خروج به اسنودن از هنگ‌کنگ به‌رغم درخواست استرداد او، انتقاد کرد و گفت که چين عمدا اين تصميم را گرفته و اين اقدام بر روابط دو کشور تاثير منفی خواهد گذاشت.
به گزارش خبرگزاری ريانووستی،‌ سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا نيز روز دوشنبه گفت: اقدام هنگ کنگ و چين می‌تواند به مناسبات با واشینگتن لطمه بزند.
در مقابل،‌ به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه ‌چين روز سه‌شنبه اعلام کرد که ادعاهای آمريکا در مورد کمک به ادوارد اسنودن بی‌پايه و اساس و غير قابل قبول است و ‌دولت هنگ‌کنگ بر اساس قوانين خود در مورد پرونده آقای اسنودن عمل کرده است.
دادستانی آمريکا روز ۳۱ خرداد عليه آقای اسنودن به اتهام «ربودن اطلاعات دولتی» و «درز اطلاعات محرمانه به طرف‌های شناخته نشده» اقامه دعوا کرد.
بنا بر اطلاعاتی که او در اختيار روزنامه‌های «گاردين» و «واشينگتن پست» قرار داد، سازمان امنيت ملی آمريکا در چند سال گذشته ارتباط اينترنتی و نيز گفت‌وگوهای تلفنی شهروندان آمريکايی و اتباع خارجی را رديابی می‌کرده است.
رئيس‌جمهوری آمريکا از اين رديابی دفاع کرده و آن را برای امنيت کشور خود ضروری دانسته است. اما مدافعان حقوق شهروندی، دولت آمريکا و نهادهای امنيتی آن کشور را متهم کرده‌اند که آزادی شهروندان و حريم خصوصی آنها را ناديده گرفته‌اند.
در همين حال،‌ خبرگزاری رويترز به نقل از مقام‌های کشور ايسلند نوشت که ادوارد اسنودن علاوه بر اکوادور از آن کشور نيز درخواست پناهندگی کرده است. با اين همه،‌ مقام‌های ايسلندی گفته‌اند که درخواست پناهندگی زمانی می‌تواند مورد بررسی قرار گيرد که آقای اسنودن پيش از اين درخواست در خاک آن کشور باشد.
اما ادوارد اسنودن کجاست؟ آن طور که گفته می‌شود تنها کسی که از محل اختفای او مطلع است جولين آسانژ، بنيانگذار وب‌سايت افشاگر ويکی‌ليکس،‌ است که می‌گوید که ادوارد اسنودن در مکان امنی به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG