لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

وقوع ۱۷ زمین‌لرزه در چهار استان ایران «بدون خسارات جانی»


حداقل ۱۷ زلزله بیش از دو ریشتر در روزهای جمعه و شنبه در چهار استان تهران، کرمان، سیستان و بلوچستان، و هرمزگان رخ داده که خسارت جانی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر در این دو روز همچنین ۱۰ زلزله حدود دو ریشتری نیز در برخی دیگر از استان‌های ایران رخ داده که مردم آنها را احساس نکرده‌اند.

ساعت ۱۸ و ۴۰ دقیقه روز جمعه چهاردهم خرداد، زلزله‌ای به شدت ۲.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری در شهرستان فیروزکوه در استان تهران رخ داده که و پس از آن نیز پنج زمین لرزه دیگر دراین شهرستان ثبت شده که بزرگترین آنها ۲.۹ ریشتر شدت داشته است.

در این زمینه به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی زارع مدیر یکی از گروه‌های پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی گفته است که ممکن است این زلزله‌ها «تعداد زیادی پس‌لرزه داشته باشد که به صورت فوج گونه و متوالی رخ دهد».

به گفته آقای زارع، به دلیل وجود گسل‌هایی «با توان لرزه‌زایی بالا» احتمال وقوع زلزله با شدت ۶ ریشتر نیز در این منطقه وجود دارد.

در سال‌های گذشته زمین لرزه‌هایی دیگری در اطراف شهر تهران از جمله در دماوند، فیروزکوه و قم رخ داده است.

بهرام عکاشه که از او به عنوان پدر علم زمین لرزه‌شناسی در ایران یاد می‌شود، نیز گفته است که تهران، استعداد وقوع زمین لرزه‌ای هشت ریشتری را دارد.

در همین حال برخی از مقامات دولت ایران با اشاره به وجود گسل‌های فعال در اطراف تهران هشدار داده‌اند که زلزله بزرگ در این شهر ممکن است به کشته شدن چندین میلیون نفر منجر شود.

هشت زمین‌لرزه در استان کرمان

اما به گزارش خبرگزاری‌های ایران در روزهای جمعه و شنبه، هشت زمین لرزه نیز در استان کرمان رخ داده است.

بر اساس این گزارش ساعت ۱۴ و ۲۴ دقیقه روز جمعه در « سیرچ» کرمان زلزله‌ای با شدت ۴.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت شده که یک پس‌لرزه ۳.۷ ریشتری نیز به دنبال داشته است.

صبح روز جمعه نیز چهار زمین‌لرزه در فاصله زمانی ۵ ساعت با ریشترهای بین ۲ تا ۲.۳ «رابر» و «راین» در استان کرمان را لرزانده و طی ۴۸ ساعت گذشته نیز زمین‌لرزه‌هایی در کهنوج، جیرفت و « سیرچ» در این استان رخ داده است.

زلزله بم در استان کرمان در سال ۸۲، یکی از بزرگترین زلزله‌های ایران است که آمارهای متفاوتی از تلفات آن گزارش شده است.

بر پایه یکی از آمارها، حدود ۴۰ هزار نفر در این زلزله جان خود را از دست دادند، حدود ۵۰ هزار نفر مجروح شدند، و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان شدند.

براساس گزارش‌ها روزهای جمعه و شنبه، سه زمین لرزه نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان رخ داده است.

ساعت ۱۴ و ۵۳ دقیقه روز شنبه زمین لرزه ای با شدت ۴.۱ ریشتر در شهر «سفیدآبه» از توابع شهرستان هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان رخ داد.

بر اساس گزارش‌ها جمعه شب نیز یک زمین لرزه ۳.۳ ریشتری در عمق هشت کیلومتری زمین در شهرستان «پارسیان» و یک زمین لرزه ۲.۵ ریشتری در شهرستان «گوهران» در استان هرمزگان رخ داده است.

به گفته خبرگزاری مهر، در دو روز گذشته همچنین زلزله هایی با شدت حدود دو ریشتر در سربیشه در خراسان جنوبی، خوی در آذربایجان غربی، قلعه تل در خوزستان، بیرجند در خراسان جنوبی، مورموری در ایلام، کازرون در فارس، گرمسار در سمنان، کلاله در گلستان، میمه در اصفهان و دیهوک در خراسان جنوبی رخ داده اما این زمین لرزه‌ها به دلیل شدت پایین توسط مردم احساس نشده است.

بر اساس گزارش‌ها، سالانه ۱۰ هزار زمین‌لرزه در ایران ثبت می‌شود، و تنها در اردیبهشت‌ماه سال جاری حدود ۹۵۰ زمین‌لرزه در ایران و نواحی مرزی رخ داده است.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری در این ماه ۹ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از چهار ریشتر را ثبت کرده که بزرگترین آن‌ها با بزرگی ۴.۴ ریشتر ۳۱ اردیبهشت در حوالی «محمدآباد» در استان کرمان، رخ‌داده است.

در فروردین ماه نیز مرکز لرزه‌نگاری کشوری حدود ۷۵۰ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از یک ریشتر را در ایران و نواحی مرزی ثبت کرده است.

در این ماه شش زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴ ریشتر در کشور ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۱۲ فروردین در «ناغان» در استان چهارمحال و بختیاری، رخ داده است.

XS
SM
MD
LG