لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

شهردار منطقه ۲۲ موضوع قطع ۱۷۰۰ اصله درخت در پارک چیتگر تهران را تأیید کرد


شهردار منطقه ۲۲ تهران با تأیید قطع ۱۷۰۰ اصله درخت در پارک «چیتگر»٬ در اظهاراتی ضد و نقیض٬ «سرمازدگی» و «قطع آب» این پارک از سوی سازمان آب و فاضلاب را علت خشک شدن این درختان و قطع آنها اعلام کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور روزنامه ایران قاسم مولایی این اظهارات را در پاسخ به انتقاد عبدالحسین مختاباد٬ یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره قطع این تعداد درخت بیان کرده است.

آقای مختاباد در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران این پرسش را مطرح کرده بود که «وقتی ما شهروندان را به دلیل قطع یک یا دو اصله درخت جریمه می‌کنیم و یا به آنان پایان کار نمی‌دهیم، قطع چند هزار اصله درخت از سوی شهرداری چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟»

آن‌طور که او روایت کرده بود، شهرداری منطقه ۲۲ تهران٬ با وجود چندین بار تذکر اعضای شورای شهر٬ این درختان را «به بهانه خشک شدگی قطع کرده است».

در پاسخ به این انتقادها٬ قاسم مولایی در ابتدا گفته بوستان چیتگر از سال ۸۶ «بر اساس مدارک و مستندات موجود٬ به واسطه سرمای بی‌سابقه آن سال دچار سرمازدگی شد که این امر موجب خشک شدن برخی درختان این بوستان شد».

او افزوده قطع این ۱۷۰۰ اصله درخت٬ با نظر «کارشناسان» و بدلیل «قابل احیا» نبودن آنها صورت گرفته است.

شهردار منطقه ۲۲ تهران در ادامدر اظهاراتی متناقض اضافه کرده که سازمان آبفا آب مجموعه بوستان چیتگر را «قطع» کرده بود و وقتی چنین اقدامی صورت می‌گیرد٬ «کاری از دست ما برنمی‌آید».

آقای مولایی مدعی شده که سازمان آب و فاضلاب تهران با شهرداری منطقه ۲۲ همکاری نکرده و پرسیده که آبفا «به چه مجوزی به واسطه عدم پرداخت حق آب، آب چیتگر را قطع می کند؟ آیا کسی این سؤال را از سازمان آب پرسیده؟ آیا تنها شهرداری باید پاسخگوی خدمت رسانی به مردم باشد؟»

در واکنش به این سخنان، عبدالحسین مختاباد عضو معترض شورای شهر، گفته است «توضیحات شهردار قابل پذیرش نیست؛ چرا که خودشان عنوان کردند درختان دچار سرمازدگی شده‌اند. بنابراین قطع آب و موارد این‌چنینی نمی‌تواند دخیل باشد».

روزنامه ایران در بخش دیگری از گزارش خود با عزیز عالی‌نژاد، مدیرعامل شرکت تأمین و تصفیه آب و فاضلاب استان تهران گفت‌و‌گو کرده که وی سخنان شهردار منطقه ۲۲ تهران را تکذیب کرده است.

عالی‌نژاد گفته است که این سازمان با وجود «بدهی هفت میلیارد تومانی شهرداری٬ در سال جدید حتی ثانیه‌ای آب [پارک چیتگر] را قطع نکرده است».

او افزوده «در حالی که این حق را داریم که با مشترکان بدهکار برخورد کنیم؛ اما به دلیل اینکه عموم مردم از این پارک استفاده می‌کنند و به دلیل لطمه نزدن به محیط زیست آب این پارک را قطع نکردیم».

مدیرعامل آبفای استان تهران همچنین از شهرداری این شهر برای آبیاری درختان به روش «غرق آبی» انتقاد کرده و افزوده «تهران منطقه نسبتاً خشک و کم بارانی است... این روش آبیاری قدیمی باید اصلاح شود و روش‌هایی مثل آبیاری قطره‌ای جایگزین آن شود».

قطع۱۷۰۰ اصله درخت در پارک چیتگر در حالی صورت گرفته که اردیبهشت ماه سال جاری٬ شورای شهر تهران٬ جریمه قطع درخت در این شهر را افزایش داده بود.

قطع درخت از سوی مدیریت شهری استان تهران پیش از این نیز اتفاق افتاده بود و مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفته بود.

تیرماه سال جاری ماموران شهرداری منطقه ۱۱ تهران اقدام به قطع شبانه چند اصله درخت کهنسال در خیابان ولیعصر تهران کردند.

پس از رسانه‌ای شدن این اقدام٬ نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ علت قطع این درختان را «خشکی»٬ «پوسیدگی» و «آفت‌زدگی» اعلام کردند.

پیروز حناچی٬ معاون وزیر راه و شهرسازی این اقدام شهرداری منطقه ۱۱ تهران را «کج سلیقگی» نامیده و از بی‌توجهی این مجموعه به افکار عمومی و ضرورت ایجاد فضای گفت‌و‌گو با مردم نسبت به این موضوع انتقاد کرده بود.

آقای حناچی افزوده بود که «قبلا هم سابقه داشت که در روزهای عاشورا ـ تاسوعا در ادامه همت یک روزه سه هزار کاج را قطع کردند. اگر اتوبان همت قطعا باید ساخته می‌شده، ابتدا باید سه هزار کاج در جایی دیگر می‌کاشتند و در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کردند».

XS
SM
MD
LG