لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

بازداشت «سه مدیر نفت فلات قاره» به دلیل تخلف ۲۰۰ میلیون یورویی


معاون مبارزه با مفاسد کلان اقتصادی وزارت اطلاعات ایران، از دستگیری سه مدیر شرکت نفت فلات قاره خبر داد که به گفته او در سال ۹۱، با برگزاری «مناقصه محدود» و «تضییع حقوق بیت‏‌المال»، بیش از۲۰۰ میلیون یورو «تخلف مالی» داشتند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این معاون وزارت اطلاعات که دراین گزارش اشاره‌ای به نام او نشده، روز شنبه ۱۹ دی، خبر داد که سه مدیر «متخلف» شرکت نفت فلات قاره که در سال ۹۱ «با برگزاری مناقصه محدود موجب تضییع حقوق بیت‏‌المال شده»‌ بودند، «اخیراً» بازداشت شده‌اند.

وی با اشاره به بازداشت چهار نفر از «عوامل غیر دولتی دخیل» در این پرونده گفت که «برآورد اولیه از تخلف مالی متهمین پرونده بالغ بر دویست میلیون یورو» است.

این معاون وزارت اطلاعات به تاریخ دستگیری این افراد و جزئیات بیشتری از این پرونده، اشاره‌ای نکرده است.

تعدادی از وب‌سایت‌های خبری، هفتم دی ماه بدون ذکر نام خبر داده بودند که سه مدیر شرکت نفت فلات قاره به دلیل «مسائل مالی» بازداشت شده‌اند.

پیش از این و پس از بازداشت بابک زنجانی نیز تعدادی از مدیران وزارت نفت در ارتباط با این پرونده دستگیر شده بودند.

براساس گزارش‌ها، شرکت نفت فلات قاره ایران با تولید میانگین ۶۰۰ هزار بشکه در روز، پس از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، دومین تولیدکننده نفت ایران محسوب می‌شود.

بازگرداندن دو هزار و ۷۴۰ هکتار زمین به دولت

معاون وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود گفت که امسال دو هزار و ۷۴۰ هکتار زمین به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان و طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ بیش از ۴۰ هزار هکتار زمین به ارزش چندصد میلیارد تومان «از دست زمین‏خواران خارج» شده و به دولت بازگردانده شده است.

وی همچنین از بازداشت ۱۰ نفر خبر داد که به گفته او «با اعمال خلاف قانون از جمله جعل اسناد و پرداخت رشوه اقدام به تصاحب ۷۲ هکتار از اراضی مرغوب دولتی» شهریار کرده بودند.

این معاون وزیر اطلاعات تأکید کرد که تصرف زمین‌های منابع طبیعی در چند سال اخیر «به یک پدیده رو به رشد در سطح تهران و برخی از استان‌ها» تبدیل شده است.

مسئولان دولت و قوه قضائیه ایران بارها بر مبارزه با «زمین‌خواری» تأکید کرده‌اند و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در اسفندماه ۹۳ از «زمین‌خواری و کوه‌خواری» در ایران به شدت انتقاد کرده بود.

این در حالی است که بخشی از نهادهای زیر نظر او از متهمان این پدیده هستند.

از جمله در شهریور ۹۳ محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گفته بود که «سازمان اوقاف و امور خیریه به یک زمین‌خوار بزرگ تبدیل شده» است.

عزت‌الله خان‌محمدی، فرماندار شمیرانات، نیز دهم خردادماه گفته بود که ۸۱۴ هکتار زمین نیز از سوی نیروهای مسلح تصرف شده و به دور آن سیم خاردار کشیده شده‌است.

در ماه‌های گذشته نیز پرونده زمین‌خواری در منطقه آزاد قشم مطرح شده و براساس گزارش‌ها رضا موسوی و اسفندیار حیدری‌پور، دو مدیر عامل پیشین این منطقه درهمین رابطه دستگیر شده‌اند.

در ماه های گذشته همچنین پرونده یک زمین‌خواری بزرگ در «گردنه حیران» در استان گیلان در رسانه‌ها خبرساز شد و کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس و صفر نعیمی رز، نماینده آستارا در مجلس، یکدیگر را به دست داشتن در این زمین‌خواری متهم کردند.

XS
SM
MD
LG