لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

شمار جان‌باختگان آنفلوآنزای خوکی به بیش از ۳۰ تن افزایش یافت


تصویر مربوط به دوره پیشین گسترش آنفلوآنزای خوکی در سال ۸۸ است.
تصویر مربوط به دوره پیشین گسترش آنفلوآنزای خوکی در سال ۸۸ است.

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره مرگ دست کم ۳۳ نفر در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، به دلیل ابتلا به آنفولانزای خوکی، معاون وزیر بهداشت از احتمال گسترش این ویروس خبر داد و گفت که استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه بیشتر از بقیه «در خطر» هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت، خبر داد که ۲۸ نفر در استان کرمان و پنج نفر در استان سیستان و بلوچستان به دلیل ابتلا به آنفولانزای خوکی جان باخته‌اند که در میان آنها چهار زن باردار وجود دارد.

به گفته آقای سیاری، پیش‌بینی وزارت بهداشت این است که این بیماری طی روزهای آینده در کشور گسترش یابد و هفت استان دیگر از جمله تهران، آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه بیشتر از بقیه استان‌ها «در خطر» این بیماری هستند.

این گزارش در حالی است که خبرگزاری خانه ملت، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و نماینده زاهدان در مجلس، روز دوشنبه ۱۶ آذر، شمار جان‌باختگان در استان سیستان و بلوچستان به دلیل ابتلا به آنفولانزای خوکی را هشت تن اعلام کرده است.

در هفته گذشته اولین گزارش‌ها درباره مرگ چند نفر در استان کرمان به دلیل ابتلا به آنفلونزای خوکی منتشر شد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، امید سلاجقه، رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، خبر داد که مدارس این استان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به علت شیوع آنفلونزای خوکی تعطیل هستند.

به گفته نوذر نخعی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، این بیماری در سال ۱۳۸۸ برای نخستین بار در ایران رصد شده است.

گسترش این ویروس در سال ۱۳۸۸ به ابتلای صد‌ها شهروند، به ویژه جوانان و کودکان و مرگ ده‌ها نفر انجامید.

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره این ویروس گفت: «آنفلوآنزایی که امروزه یک الی دو استان را درگیر کرده آنفلوآنزای فصلی است».

محمد مهدی گویا اضافه کرد: «این آنفلوآنزا چند نوع ویروس دارد که اغلب در تمام کشورهای دنیا شایع می‌شود که امسال ویروس ‘N1H1’ ویروس آنفلوآنزای خوکی، شایع شده است».

به گفته آقای گویا، «شدت بیماری‌زایی» ویروس آنفلوآنزای خوکی بیشتر از دیگر ویروس‌هایی است که منجر به آنفلوآنزای فصلی می‌شود و افرادی که بیماری «زمینه‌ای» مانند بیماری قلبی یا ریوی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند.

وی گفت که همه افرادی که در روزهای گذشته به دلیل ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند، «در رده گروه‌های پرخطر» بوده و بیماریهای «زمینه‌ای» داشته‌اند.

آنفولانزای خوکی، بیماری حاد تنفسی‌است که در خوک‌ها مشاهده شده و به انسان، و نیز از انسان به انسان سرایت پیدا می‌کند.

علایم اولیه بیماری، شدید‌تر از سرماخوردگی معمولی‌است. در میان کودکان اسهال و استفراغ نیز دیده می‌شود.

XS
SM
MD
LG