لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

ضربدر سرخ بر نام رفسنجانی؛ دورنمای مبهم یک انتخابات


از ریاست مجلس و ریاست جمهوری و نمایندگی فرمانده کل قوا در جنگ هشت ساله و ریاست مجلس خبرگان و امین بنیانگذار جمهوری اسلامی و دست راست رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و معماری حکومت، تا ضربدر سرخ شورای نگهبان بر نامش... نام اکبر هاشمی رفسنجانی و داستان ظهور و صعود و افولش در تاریخ معاصر ایران، نمونه کلاسیک یک فراز و نشیب انقلابی است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:53:18 0:00
لینک مستقیم

در هفته گذشته شورای نگهبان، با حذف نام اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام از فهرست نامزدهای واجد شرایط برای احراز پست ریاست جمهوری، یکی از غیرمنتظره‌های انتخابات ۹۲ را رقم زد.

خبرساز دیگر، حذف نام اسفندیار رحیم مشایی انتخاب اول محمود احمدی نژاد بود، که البته با تمامی پیش درآمدهای تند و انتقادی محافظه کاران سنتی، حرکت چندان دور از ذهنی نمی‌نمود.

اکنون با هشت گزینه باقیمانده نه چندان جنجالی، انتخابات ۹۲ به کدام سو می‌رود؟ موضع فعلی رهبر جمهوری اسلامی چیست، و حرکت بعدی‌اش چه خواهد بود؟ با دو گزینه باقیمانده برای میانه‌روهای جمهوری اسلامی، حسن روحانی و محمدرضا عارف، افق پیش روی این جناح چه خواهد بود؟
این هفته اکبر گنجی روزنامه‌نگار و پژوهشگر میهمان برنامه ساعت ششم بود تا در همراهی با تماس‌های مستقیم مخاطبان رادیوفردا به دنبال پاسخ این پرسش‌ها باشیم.
آقای گنجی در این برنامه، از جمله به تحلیل موضع آیت‌الله خامنه‌ای در قبال آینده ایران می‌پردازد و شرایط یک رئیس جمهور «مطلوب» برای رهبری، «هزینه» حذف هاشمی رفسنجانی، «درگیری و اختلاف نظر» در جلسه شورای نگهبان، گزینه‌های موجود برای اصلاح‌طلبان، و استراتژی «دو قطبی کردن جامعه، علیه و له آیت‌الله خامنه‌ای».
XS
SM
MD
LG