لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

هشدار رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد ترفند «مؤسسات مالی در حال ورشکستگی»


رئیس کل بانک مرکزی ایران هشدار داد، برخی بانک‌ها و مؤسسات مالیِ «در حال ورشکستگی» سود بیشتری نسبت به سایر بانک‌ها می‌دهند تا «زمان بخرند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ولی‌الله سیف، شامگاه جمعه ۱۹ فروردین، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از مردم خواست که فریب نرخ‌های بالای سود برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را نخورند.

به گفته آقای سیف، بانک‌ها و مؤسساتی که سود بالاتری می‌دهند «نهادهای در حال ورشکستگی» هستند و سود بیشتر می‌دهند «تا زمان بخرند».

او تأکید کرد که «سود بالا هزینه خطری است که سپرده‌گذار پذیرفته است».

ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که بیش از ۲۰ درصد سود سالانه به سپرده‌های مدت‌دار می‌دهد. در بیشتر کشورهای پیشرفته و صنعتی، نرخ سود سپرده‌های بانکی بین یک تا سه درصد است.

نرخ سود بانکی در دوره‌ای طولانی در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، کمتر از نرخ تورم تعیین شده بود که کارشناسان از آن اصطلاحاً با عنوان «سرکوب مالی» یاد می‌کنند.

اما به گفته کارشناسان با کاهش نرخ تورم از بیش از ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد، شرایط برای کاهش نرخ سود بانکی فراهم آمده‌است.

پیشتر احمد علوی، کارشناس اقتصادی، در یادداشتی در رادیو فردا نوشته بود که نظام بانکی ایران در شرایط فعلی برای گسترش سهم خود از بازار اعتباری و بانکی به رقابت ناسالمی دست زده و نرخ سود سپرده‌های خود را علیرغم کاهش نرخ تورم بالا نگه داشته‌اند.

در همین حال خبرگزاری ایسنا، روز چهارم فروردین در گزارشی با عنوان «مقاومت بانک‌ها در مقابل کاهش نرخ سود» اعلام کرده بود که با وجود توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی «بانک‌ها همچنان نرخ‌ها را فراتر از ۲۱ درصد مصوب در ویترین خود قرار داده و جذب منابع می‌کنند».

این خبرگزاری از مؤسسات اعتباری غیرمجاز به عنوان یکی از عوامل افزایش سود بانکی نام برده و تأکید کرده بود که این مؤسسات «با پرداخت سودهای گزاف» مشتریان بانک‌ها را جذب خود کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در این شرایط حتی بانک‌های منظم هم برای نگه داشتن منابع «به ناچار وارد رقابت تخریبی شده و نرخ سود را منحرف از مصوبات پیشنهاد می‌کردند».

مرکز پژوهش‌های مجلس روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۹۵، در گزارشی وضعیت نظام بانکی ایران را «بحرانی» توصیف کرده و درباره «خطر ورشکستگی» بانک‌های کشور هشدار داده بود.

به گزارش این مرکز، از هفت هزار و ۳۳۳ مؤسسه مالی در کشور تنها هزار مؤسسه مجوز دارند و در فاصله سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۰ حجم فعالیت‌های بانکی توسط مؤسسات مالی غیربانکی تقریباً سه برابر شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس بدون ذکر نام همچنین اعلام کرد که شش مؤسسه اعتباری «غیرمجاز» حدود ۱۳۳ هزار میلیارد تومان یعنی حدود شش درصد از کل دارایی‌های سیستم بانکی مجاز و غیرمجاز، نقدینگی دارند.

XS
SM
MD
LG