لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۸

هشدار نیروی انتظامی در مورد «هنجارشکنی مشهود» در ماه رمضان


نیروی انتظامی ایران هشدار داد که در ماه رمضان با افرادی که به گفته این نیرو، «به نحو مشهودی هنجارشکنی کنند»، برخورد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا نیروی انتظامی، روز شنبه ششم خرداد، از مسافران و بیماران و دیگر افرادی که «دارای عذر شرعی هستند» خواست که از غذا یا آب خوردن در فضاهای عمومی خودداری کنند.

در این اطلاعیه تأکید شده که «با معدود افرادی که احتمالاً به نحو مشهودی هنجارشکنی نمایند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت».

نیروی انتظامی همچنین اعلام کرده که هتل‌ها، رستوران‌های بین راهی و رستوران‌های فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و ترمینال‌های اتوبوس‌ها، «با اخذ مجوز از مراجع ذیربط» و پوشاندن «فضای خود» می‌توانند از مسافران پذیرایی کنند.

بر اساس این اطلاعیه، دیگر رستوران‌ها تنها می‌توانند از نیم ساعت قبل از افطار تا سحر فعالیت کنند.

نیروی انتظامی همچنین اعلام کرد که سینماها نیز می‌توانند تا قبل از سحر فعالیت کنند.

در همین حال حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس تهران، تأکید کرد که سینماداران باید با هماهنگی با اداره اماکن تهران مجوز فعالیت تا سحر را دریافت کنند.

هر ساله پیش از آغاز ماه رمضان در ایران، مقام‌های نیروی انتظامی هشدار می‌دهند که با افرادی که در مکان‌های عمومی اقدام به «روزه‌خواری» کنند، برخورد خواهد شد.

برخی از مقام‌های قضایی در استان‌های ایران نیز از تشکیل شعبه‌های ویژه برای پرونده‌های «روزه‌خواری» خبر داده‌اند.

در سال‌های گذشته همچنین برخی افراد در استان‌های ایران به اتهام «روزه خواری» شلاق خورده‌اند.

اين برخورد‌ها در حالی است که «در قانون مجازات اسلامی به مجازات روزه‌خواری در ملأ عام اشاره نشده است»، و بر اساس گزارش‌ها، قضات در احکام خود به اين بخش از قانون مجازات اسلامی استناد می‌کنند که «تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی جرم است».

بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۲۹ دی ۹۵ در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، جوانان در ایران تحت نظام «خشونت قانونی شده» به خاطر خوردن غدا در ماه رمضان و یا شرکت در مهمانی‌های مختلط شلاق زده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG