لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

وزارت خارجه ایران: هیچ نوع کانال ارتباطی با دولت ترامپ نداریم


سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که در حال حاضر «هیچ نوع کانال ارتباطی» بین این وزارت خارجه جمهوری اسلامی و دولت دونالد ترامپ وجود ندارد.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم که روز یکشنبه ۲۵ تیر منتشر شده، گفته است که مقام‌های وزارت خارجه ایران و آمریکا در کمیسیون مشترک برجام و خارج از این کمیسیون می‌توانند با یکدیگر مذاکره کنند.

او در عین حال تأکید کرده که هیئت مذاکره اتمی ایران تنها «صلاحیت» گفت‌وگو درباره توافق اتمی وین را دارد و خارج از آن مذاکره‌ای بین طرفین وجود ندارد.

آقای قاسمی اعلام کرده است که فعلاً «هیچ نوع کانال ارتباطی» بین وزارت خارجه ایران و دولت آقای ترامپ وجود ندارد.

در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز مقام‌های جمهوری اسلامی تأکید کرده بودند که گفت‌وگو با آمریکا محدود به مذاکرات اتمی است.

با این حال در اردیبهشت امسال و در شرایطی که نمایندگان ایران و آمریکا در قالب کمیسیون مشترک برجام با یکدیگر دیدار داشتند، موضوع اتباع آمریکایی زندانی در ایران هم از سوی طرف آمریکایی پیگیری شد و هم وزارت خارجه آمریکا و هم وزارت خارجه ایران این مسئله را تأیید کردند.

در عین حال وزیران خارجه دو کشور پیش از آغاز به کار دولت دونالد ترامپ، چندین بار با یکدیگر درباره موضوعات دیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

از جمله پس از دستگیری ۱۰ ملوان آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در دی ماه ۹۴، وزیران خارجه دو کشور به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند و محمدجواد ظریف به جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا، اطمینان داده بود که این ملوانان به زودی آزاد می‌شود.

در همان سال وزیران خارجه دو کشور پس از آزمایش موشکی سپاه پاسداران نیز با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند.

جان کری و محمدجواد ظریف در سال‌های گذشته درباره توافق اتمی وین بارها با یکدیگر دیدار کرده بودند. اما آقای ظریف تاکنون با رکس تیلرسون، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، دیداری نداشته است.

آقای ظریف که به نیویورک سفر کرده روز جمعه ۲۳ تیرماه، گفته بود که هیچ دیداری بین او و همتای آمریکایی‌اش برنامه‌ریزی نشده است.

دونالد ترامپ و اعضای دولت او بارها به جمهوری اسلامی شدیداً حمله کرده‌اند.

از جمله رئیس‌‌جمهور آمریکا عصر پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه، در یک نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، از ایران در کنار سوریه و کره ‌شمالی به عنوان «رژیم‌های یاغی» نام برده و گفته بود که شاهد تهدیدهای جدیدی از جانب آنها هستیم.

در پاسخ به این سخنان، سخنگوی وزارت خارجه ایران مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا را متهم کرد که در «فضای وهم‌آلود گذشته» به سر می‌برند و از «واقعیات و بدیهیات بی‌خبرند».

XS
SM
MD
LG