لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

تلاش ایران برای نهایی کردن الحاق به سازمان جهانی تجارت


وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به تلاش‌ها برای «عجین شدن» اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی پس از توافق اتمی وین گفته است که «نهایی شدن الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت اولویت ماست».

بر اساس گزارش روز پنجشنبه ۲۶ آذرماه خبرگزاری دولتی ایرنا، محمدرضا نعمت‌زاده در دهمین اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت در نایروبی، الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت را «یک توافق برد – برد و گام مهمی در جهت ایجاد سازمانی واقعاً جهانی» توصیف کرد.

وی با اشاره به توافق اتمی وین افزود: «گام بعدی ما این است که همکاری‌های اقتصادی را ترغیب کنیم و با اقتصاد جهانی عجین شویم و از این رو نهایی شدن الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت اولویت ماست».

آقای نعمت‌زاده همچنین با اشاره به سابقه ۲۰ ساله درخواست الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت گفت که «با این وجود نگاه ما به آینده است».

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در خرداد ماه نیز خبر داده بود که مقدمات الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت آماده شده است.

پیش از این ایران بارها برای عضویت در سازمان جهانی تجارت تلاش کرده و در سال ۸۴ به عنوان عضو ناظر این سازمان پذیرفته شده است.

در سال‌های گذشته آمریکا با عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت مخالفت کرده بود اما پس از توافق اتمی وین، رسانه‌های ایران ابراز امیدواری کرده‌اند که پیوستن ایران به این سازمان موانع کمتری داشته باشد.

دهمین اجلاس وزرای سازمان جهانی تجارت از ۱۵ تا ۱۸ دسامبر در شهر نایروبی، پایتخت کنیا در حال برگزاری است. اجلاسی که در آن افغانستان و لیبریا به عضویت کامل این سازمان در آمدند.

سازمان تجارت جهانی در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد و جای «گات» (توافق‌نامه عمومی درباره تعرفه‌های گمرکی و بازرگانی) را گرفت.

وظیفه اصلی این سازمان پیشبرد بازرگانی بین‌المللی و حل اختلاف‌های تجاری میان کشورهای عضو است.

XS
SM
MD
LG