لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

وزیر خارجه عراق: برای میانجیگری، پیام‌های ایران و عربستان را رد و بدل کرده‌ام


ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، اعلام کرد که کشورش همزمان با تلاش برای بهبود روابط خود با عربستان سعودی، در یک سال گذشته بین ایران و عربستان سعودی میانجی‌گری کرده، و او پیام‌هایی رامیان دو کشور رد و بدل کرده است.

ابراهیم جعفری در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما که روز شنبه ۲۵ دی منتشر شد، گفته است که عراق تلاش می‌کند روابط خود با عربستان سعودی را بهبود ببخشد.

وزیر خارجه عراق همچنین در مورد میانجی‌گری این کشور در روابط ایران و عربستان سعودی گفت: «این اقدامات از سال گذشته ادامه دارد و من پیام‌هایی میان دو کشور رد و بدل کرده‌ام».

او اعلام کرد که در سفر خود به تهران حاوی پیام کتبی مقام‌های عربستان سعودی نیست اما در ماه‌های اخیر پیام‌هایی شفاهی را میان مسئولان دو کشور رد و بدل کرده است.

وزیر خارجه عراق به جزئیات این پیام‌ها اشاره‌ای نکرده و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز تاکنون به این سخنان واکنشی نشان نداده‌اند.

ابراهیم جعفری برای شرکت در مراسم تشییع جنازه اکبر هاشمی رفسنجانی به ایران سفر کرده بود.

ایران و عربستان به‌ویژه پس از درگذشت ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان، دوره‌ای سرد و پرتنش از روابط دوجانبه را تجربه کرده‌اند، و اختلاف منافع دو کشور در موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه، یمن و عراق تنش را در روابط دو کشور افزایش داده است.

حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه سال ۹۴، به قطع روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد، و از آن زمان سوئیس حفاظت از منافع دو کشور در خاک یکدیگر را به عهده دارد.

پیش از انتشار سخنان وزیر خارجه عراق رسانه‌های کویتی اعلام کرده بودند که مقام‌های این کشور قرار است پیام شورای همکاری خلج فارس را به ایران منتقل می‌کنند.

در این زمینه خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت، اعلام کرده بود که کشورش قرار است پیامی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به ایران تحویل دهد و تماس‌ با مقام‌های جمهوری اسلامی برای تعیین یک تاریخ مناسب برای تحویل این پیام در حال انجام است.

با این حال بهرام، قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه اعلام کرد که تاکنون هیچ پیام رسمی و مشخصی را از مقامات کویتی دریافت نشده است.

او تأکید کرد که جمهوری اسلامی به محض دریافت هرگونه پیشنهادی این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند.

درباره جزییات این پیام تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه اخیر خود ایران را به «دخالت در امور داخلی برخی از کشورهای خاورمیانه» متهم کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود که سیاست خود را در منطقه تغییر دهند.

ایران از زبان سخنگوی وزارت خارجه‌اش، این بیانیه را «دخالت در امور داخلی ایران» خوانده و اتهام‌های مطرح شده در آن را «بی‌اساس» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG