لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

مذاکرات هسته‌ای لوزان؛ ایران و قدرت‌های جهانی به تفاهم دست یافتند

ایران و قدرت‌های جهانی در هشتمین روز مذاکرات هسته‌ای در لوزان سرانجام درباره چهارچوب توافق هسته‌ای به تفاهم رسیدند. بر این اساس فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مقابل دوربین‌های تلویزیونی بیانیه‌هایی را خواندند که کلیات این تفاهم را مشخص می‌کند. این بیانیه‌ها عنوان می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد تا در قبال آن همه تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای ایران لغو شود. ایران پذیرفته که تنها در تاسیسات هسته‌ای نطنز غنی‌سازی اورانیوم را انجام دهد، آن هم به صورت محدود. همچنین سایت فردو به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل خواهد شد و تمام مواد قابل شکاف از آن خارج می‌شود. راکتور آب سنگین اراک نیز با همکاری بین‌المللی بازطراحی خواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا این توافق را یک توافق خوب نامیده که به گفته او مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود. وزیر امور خارجه آمریکا نیز امروز را روزی بزرگ توصیف کرده است.

گزارش ها حاکی است که فدريکا موگرينی، مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا و هماهنگ کننده ۱+۵ در مذاکرات،وارد محل مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس شده است.

فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفته است: هيچگاه تا به این اندازه به یک توافق هسته‌ای با ايران نزديک نبوده‌ايم.

وی با این حال تاکید کرده است که برخی از مسایل اساسی هنوز حل نشده اند.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران به «آن کوری» خبرنگار «ان بی سی نیوز» گفته است: يک مانع درمذاکرات هسته ای اين است که چگونه هر نوع توافقی را اعلام کرد.

وزير امور خارجه ايران گفته است: ترس من اين است که يک سند دو صفحه ای، يک ببر کاغذی است، هرکسی می تواند ان را بکشد.

حسن روحانی در گفت وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است:«به روزهای حساسی رسيده ايم. ايران انعطاف لازم را در مذاکرات به عمل آورده و اکنون نوبت طرف مقابل است که قدمهای نهايی را بردارد.»

این هم توئیتی از آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا:

مذاکرات محمد جواد ظريف و جان کری ساعت ۱۹ و ۴۸ دقیقه به وقت محلی پایان یافت. وزیران خارجه ایران و آمریکا صبح روز شنبه نیز به مدت یک ساعت مذاکره کرده بودند.

محمد جواد ظریف در صفحه فیس بوک خود نوشته است:« مذاکرات هسته ای در چند روز گذشته هم سخت و سنگين و فشرده بود و با ورود تدريجی وزرای خارجه بقيه کشورهای عضور ۱+۵ پيچيده تر شده است.»

وی اضافه کرده است:«علاوه بر دو دور مذاکره با آقای کری، گفتگوهای جدی ولی مثبتی با آقایان اشتاینمایر و فابیوس، وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتیم. در مسیر رسیدن به راه حل های قابل قبول پیشرفت داشته ایم ولی هنوز باید در مورد چند موضوع مهم کار کنیم. کلید رسیدن به توافق انتخاب راهبردی بین فشار و تحریم یا تعامل و توافق از سوی طرف مقابل است.»

مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس همچنان ادامه دارد و جان کری و فدريکا موگرينی مذاکرات دوجانبه خود را آغاز کرده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، سفر از پیش تعیین شده خود به آمریکا را در روز یکشنبه لغو کرده تا در مذاکرات حضور داشته باشد.

صبحانه کاری لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه،فرانک والتر اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در روز یکشنبه:

بیشتر

XS
SM
MD
LG