لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

دادگاهی در نیجریه به آزادی رهبر زندانی شیعیان این کشور حکم داد


یک دادگاه فدرال در نیجریه روز جمعه با صدور حکمی اعلام کرد که شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر بزرگترین جمعيت شیعیان این کشور، که بیش از یکسال بدون هیچ اتهام مشخصی در بازداشت به سر می‌برد، باید با دریافت غرامت آزاد شود.

به گزارش رویترز، شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه از اواسط سپتامبر ۲۰۱۵ پس از درگیری هوادارانش با نیروهای ارتش نیجریه در شهر زاریا واقع در شمال این کشور زندانی شد.

نتایج یک تحقیقات قضایی که ماه اوت امسال منتشر شد نشان می‌دهد که در نتیجه درگیری‌های خشونت‌آمیز سال ۲۰۱۵، حدود ۳۵۰ نفر از هواداران جنبش اسلامی نیجریه کشته شده و در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند.

هواداران این جنبش با برگزاری تظاهرات و اجتماعات متعددی خواهان آزادی رهبر خود شده‌اند. در عین حال برگزاری مراسم مذهبی این گروه در بسیاری از موارد مورد حمله قرار گرفته و به خشونت کشیده شده است.

در تازه‌ترین نمونه آن در شهر کانو واقع در شمال نیجریه، بر اثر تیراندازی مأموران پلیس حداقل ۹ نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم کشته شدند.

دولت آمریکا نگرانی خود از عملکرد پلیس نیجریه را ابراز کرده است.

برخی از کارشناسان امنیتی معتقدند در صورت تداوم سرکوب شیعیان ساکن نواحی شمال نیجریه، که اکثر جمعیت آن سنی مذهب هستند، این جمعیت نیز ممکن است مثل گروه بوکوحرام به خشونت مسلحانه روی بیاورد.

حملات مسلحانه گروه بوکو حرام از سا ل ۲۰۰۹ و پس از کشته شدن صدها تن از هواداران و رهبر این گروه به نام محمد یوسف در زندان آغاز شد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید قاضی این دادگاه فدرال در آبوجا پایتخت نیجریه در حکم خود اعلام کرد نهادهای امنیتی باید شیخ ابراهیم زکزاکی را آزاد کنند. قاضی در بخشی از حکم خود گفته است که بازداشت و زندانی کردن آقای زکزاکی از نیمه دسامبر ۲۰۱۵ «غیرقانونی است، چون آزادی‌های فردی را نقض می‌کند برخلاف قانون اساسی است».

قاضی در حکم خود اضافه کرده که همسر شیخ ابراهیم زکزاکی نیز که بازداشت شده باید آزاد شود.

او استدلال‌های اداره امنیت نیجریه را که مدعی است شیخ ابراهیم زکزاکی را برای حفاظت از او در برابر مخالفانش در شهر زاریا در بازداشت نگاه داشته، رد کرده است.

قاضی دادگاه فدرال در بخش دیگری از حکم خود تصریح کرده که «هیچ مدرک یا شکایتی از سوی ساکنان محل به من ارائه نشده که ثابت کند این فرد مزاحم و مخل آرامش مردم است».

طبق حکم دادگاه، دولت نیجریه موظف است ۵۰ میلیون نایرا (حدود ۱۶۵ هزار دلار) به عنوان خسارت به شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش پرداخت کند.

در واکنش به حکم این دادگاه فدرال، وزیر دادگستری نیجریه گفته است که دولت قبل از هر گونه واکنشی باید نسخه کامل از حکم دادگاه را که هنوز در اختیار ندارد با دقت مطالعه کند.

نیجریه با ۱۸۰ میلیون نفر شهروند، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی است که اکثر ساکنان نواحی جنوبی کشور را مسیحیان و ساکنان شمال کشور را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر تخمین می‌زند که جمعیت شیعیان پیرو جنبش اسلامی در نیجریه حدود سه میلیون است.

این جنبش اسلامی شیعه در سال‌های دهه هشتاد میلادی و با الهام از انقلاب اسلامی ایران به رهبری روحانیت شیعه تأسيس شد.

XS
SM
MD
LG