لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

روسیه کاهش حضور نظامی خود در سوریه را آغاز کرد


یک فروند سوخوی ۳۳ در حال برخاستن از عرشه ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسف/ روسیه در اولین مرحله از کاهش حضور نظامی در سوریه این ناو جنگی و مجموعه مرتبط با آن را از منطقه خارج می‌کند
یک فروند سوخوی ۳۳ در حال برخاستن از عرشه ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسف/ روسیه در اولین مرحله از کاهش حضور نظامی در سوریه این ناو جنگی و مجموعه مرتبط با آن را از منطقه خارج می‌کند

مقام‌های نظامی روسیه روز جمعه اعلام کردند این کشور کاهش حضور نظامی خود در سوریه را آغاز کرده است. همزمان نیروهای دولتی بمباران منطقه‌ای تحت کنترل شورشیان در اطراف دمشق را که منابع اصلی آب پایتخت در آنجا قرار دارد تشدید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دخالت نظامی روسیه از سپتامبر ۲۰۱۵ تعادل قوا در جنگ داخلی سوریه را به نفع نیروهای دولتی تغيیر داد که ماه گذشته با تصرف کامل شهر حلب، پایگاه اصلی شورشیان، بزرگترین پیروزی خود را به دست آوردند.

در هفته‌های اخیر دولت‌های روسیه و ایران حامیان اصلی رژیم بشار اسد، و ترکیه یکی از حامیان مهم نیروهای شورشی سوریه، بر سر برگزاری مذاکرات صلح که قرار است در قزاقستان برگزار شود، به توافق رسیده و بر آن پافشاری می‌کنند.

اما تشدید نبردها در نزدیکی شهر دمشق که در آن از بمب‌های بشکه‌ای استفاده می‌شود، آتش‌بس سراسری یک هفته‌ای و لرزان را به خطر انداخته و احتمال برگزاری مذاکرات صلح را زیر سؤال برده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این گفت‌وگوها تازه‌ترین مورد از اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ داخلی شش ساله در سوریه است که باعث مرگ بیش از ۳۱۰ هزار تن، و آوارگی و مهاجرت میلیون‌ها نفر شده است.

دولت ترکیه که برای برقراری آتش‌بس اخیر و تدارک مذاکرات صلح با روسیه همکاری نزدیکی داشته هشدار داده است که نبردها در اطراف دمشق مذاکرات در قزاقستان را به خطر می‌اندازد.

نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد بر اساس فرمانی که ولادیمیر پوتین روز ۲۹ دسامبر صادر کرده بخشی از نیروی دریایی آن کشور که ناوهواپیمابر آدمیرال کوزنتسف در رأس آن قرار دارد به زودی منطقه عملیاتی سوریه را تخلیه خواهد کرد.

خبرگزاری‌های روسیه از قول فرمانده ارشد آن کشور در سوریه گزارش داده‌اند که هواپیماهای مستقر در عرشه این ناو هواپیمابر طی عملیات دو ماهه به هزار و ۲۵۲ هدف «تروریستی» حمله کرده‌اند.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسف، در ماه نوامبر و همزمان با تقویت حضور نظامی روسیه برای حمایت از حملات نیروهای رژیم با هدف تصرف شهر حلب وارد منطقه عملیاتی شد.

سقوط مناطق شرقی حلب که در کنترل شورشیان بود بزرگترین پیروزی نیروهای وفادار به بشار اسد در طول جنگ داخلی سوریه است.

بر اساس توافقی با میانجیگری روسیه و ترکیه ماه گذشته هزاران غیرنظامی و شبه نظامیان وابسته به گروه‌های شورشی بخش شرقی حلب را تخلیه کردند.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که دولت روسیه در ماه مارس ۲۰۱۶ نیز خروج بخشی از نیروهای خود از سوریه را اعلام کرد، ولی با توجه به تشدید نبردها در این تصمیم تجدید نظر کرد.

با وجود یک هفته آتش‌بس در سراسر سوریه، نیروهای دولتی حملات هوایی به منطقه تحت کنترل شورشیان در وادی بردی واقع در حومه دمشق را تشدید کرده‌اند. دو طرف متخاصم دیگری را به قطع منابع اصلی آب دمشق متهم می‌کنند.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید هواپیماهای ارتش سوریه روز جمعه حداقل ۱۰ بمب بشکه‌ای در این مناطق پرتاب کرده‌اند. این گروه می‌افزاید در جریان نبردهای زمینی بین نیروهای دولتی و مخالفان که رهبری آنها با گروه جهادی جبهه فتح الشام است، حداقل یک کودک کشته شده است.

جریان انتقال آب از وادی بردی به شهر دمشق از روز ۲۲ دسامبر قطع شده است. سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد ۵.۵ میلیون نفر تحت تأثیر کمبود آب قرار گرفته و هشدار داد که قطع و یا خرابکاری در جریان انتقال آب یک جنایت جنگی است.

سازمان بهداشت جهانی نیز روز جمعه گفت حتی در صورت توقف نبرد از سرگیری جریان انتقال آب ممکن است چندین روز طول بکشد. تحت تأثیر این وضعیت، قیمت آب در دمشق به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG