لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

ائتلاف عربی: موشک حوثی‌ها را در نزدیکی مکه منهدم کردیم


ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی روز جمعه، ششم مرداد، اعلام کرد که یک فروند موشک بالیستیک «شلیک شده از سوی شورشیان حوثی» یمن را در نزدیکی مکه منهدم کرده است.

بر پایه گزارش رویترز از بیانیه ائتلاف عربی که در خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر شده، محل انهدام این موشک منطقه واصلیه در استان طائف و در ۶۹ کیلومتری شهر مکه ذکر شده و تصریح شده که انهدام این موشک هیچ خسارتی در پی نداشته است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این بیانیه پرتاب این موشک را «تلاشی از فرط استیصال» در جهت «تخریب مراسم حج» امسال که تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود، توصیف کرده است.

رویترز می‌نویسد که حوثی‌ها در خبرگزاری خود پرتاب موشک موسوم به «برکان ۱» را به سوی عربستان سعودی تأیید کرده‌اند اما مدعی شده‌اند که این موشک پایگاه هوایی ملک فهد در طائف را نشانه رفته بود.

موشک برکان ۱ نسخه تغییر یافته‌ای از موشک‌های اسکاد روسی است که در ایران نیز با نام شهاب ۲ شناخته می‌شود.

ایران تاکنون بارها از سوی کشورهای عربی و غربی به تجهیز تسلیحاتی شورشیان حوثی متهم شده است، و از جمله در آبان‌ماه سال گذشته، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از توقیف چهار کشتی حاوی سلاح خبر داد که «از سوی ایران به یمن» در حرکت بود.

مقام‌های ایران گرچه حمایت خود از شورشیان حوثی را پنهان نمی‌کنند اما همواره گزارش‌های مرتبط با تجهیز تسلیحاتی آنها را رد کرده‌اند.

ائتلاف عربی که از اوائل بهار ۹۴ به نفع عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور قانونی یمن، در این کشور مداخله کرد، عدم کنترل بر بندر راهبردی حدیده و نیز سوءاستفاده از مجوزهای صادر شده برای کشتی‌های امدادرسان را عامل «تداوم قاچاق موشک» به یمن ارزیابی کرده است.

رویترز می‌نویسد که از زمان پدید آمدن بحران در مناسبات دیپلماتیک عربستان و چند عضو دیگر ائتلاف عربی با قطر در اواسط خردادماه، از شدت حملات این ائتلاف برای بازپس‌گیری کنترل بندر حدیده کاسته شده است.

تلاش دولت یمن برای بازپس‌گیری این بندر راهبردی از اواسط فروردین امسال آغاز شد، گرچه در آن زمان تلویزیون العربیه به نقل از رویترز نوشت که سازمان ملل و گروه‌های امدادرسان هشدار داده‌اند که چنین عملیاتی می‌تواند جان میلیون‌ها غیرنظامی را به خطر بیندازد.

این گزارش یادآور شده بود که حدیده گلوگاه ورودی ۷۰ درصد از آذوقه غذایی و نیز کمک‌های بشردوستانه برای یمنی‌هاست.

بیش از دو سال جنگ داخلی یمن، از این کشور فقیر جنوب شبه‌جزیره عرب کشوری قطحی‌زده ساخته و بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، بیش از سه میلیون نفر از ساکنان این کشور دچار سوءتغذیه هستند که دو میلیون تن از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG