لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

نخل طلای جشنواره کن به فیلم سوئدی چارگوش رسید


فیلم سوئدی «چارگوش» ساخته روبن اوستلوند با مضمونی در هجو دنیای هنر معاصر برنده نخل طلای بهترین فیلم هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن شد.

مراسم اختتامیه این دوره جشنواره کن عصر روز یکشنبه در سالن لومی‌یر کاخ جشنواره کن با حضور مهمانان این جشنواره و با اجرای مونیکا بلوچی برگزار شد و هیئت داوران این دوره به ریاست پدرو آلمادوار فیلم «چارگوش» را به عنوان بهترین فیلم انتخاب کرد.

فیلم چارگوش از همان زمان نمایش در روزهای ابتدایی جشنواره توانسته بود نظر منتقدان را جلب کند. فیلم قبلی سازنده این فیلم به نام «فورس ماژور» هم سه سال پیش جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه را گرفته بود.

فیلم «۱۲۰ ضربان در دقیقه» ساخته روبن کامپلو از فرانسه نیز توانست جایزه مهم بزرگ هیئت داوران را بدست آورد.

در این دوره هم یک جایزه ویژه به مناسبت هفتاد سالگی جشنواره کن به نیکول کیدمن بازیگر معروف آمریکایی داده شد. خانم کیدمن امسال در ۴ فیلم حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره کن بازی کرده بود.

یکی از مدعیان امسال دریافت جایزه نخل طلا، میشائیل هانه‌که فیلمساز معروف اتریشی‌تبار بود که با فیلم «پایان خوش» شانس خود را برای سومین بار برای دریافت این جایزه می‌آزمود، با این همه این فیلم در مراسم اختتامیه نتوانست جایزه‌ای بگیرد.

داوران این دوره جشنواره کن سایر جوایز را به فیلم‌های زیر دادند:

  • جایزه ویژه داوران: بی عشق (آندری زویاگنتسف، روسیه)
  • جایزه بهترین بازیگر مرد: یواکین فونیکس (هرگز واقعا اینجا نبودی، بریتانیا)
  • جایزه بهترین بازیگر زن: دایان کروگر (در محو شدگی، آلمان)
  • جایزه بهترین فیلمنامه: هرگز واقعا اینجا نبودی (لین رمزی، بریتانیا) و کشتن گوزن مقدس (یورگوس لانتیموس، ایرلند و بریتانیا)
  • جایزه بهترین کارگردان: سوفیا کوپولا (فریب خورده، آمریکا)
  • جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول: زن جوان (لئونور سرایلی، فرانسه)
  • نخل طلای بهترین فیلم کوتاه: یک شب آرام (زیو یانگ، چین)

سینمای ایران امسال نماینده‌ای در بخش مسابقه فیلم‌های بلند جشنواره کن نداشت اما فیلم کوتاه «وقت ناهار» ساخته علیرضا قاسمی با ۸ فیلم دیگر برای دریافت نخل طلای بهترین فیلم کوتاه این دوره رقابت می‌کرد.

یک روز پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، فیلم «لرد» ساخته محمد رسول‌اف موفق شده بود جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه را به دست آورد. فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارک نیز جایزه دوم بهترین فیلم بخش سینه فونداسیون، مخصوص فیلم‌های دانشجویی را گرفته بود.

«۲۴ فریم» ساخته عباس کیارستمی در بخش رسمی این جشنواره به نمایش درآمد.

هیئت داوران این دوره جشنواره فیلم کن را علاوه بر پدرو آلمادوار، فیلمساز شناخته شده اسپانیایی به عنوان رئیس، جسیکا چستن (بازیگر آمریکایی)، پائولو سورنتیو (کارگردان ایتالیایی)، پارک چان‌ووک (کارگردان کره‌ای)، آگنس یائویی (کارگردان فرانسوی)، فان بینگ‌بینگ (بازیگر چینی)، گابریل یارد (موسیقیدان فرانسوی)، ویل اسمیت (بازیگر آمریکایی) و مارن آده (کارگردان آلمانی) تشکیل می‌دادند.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG