لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

دادستان تهران: گزارشی از تخلفات در زمان برگزاری انتخابات نداشتیم


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، گفته است که در زمان برگزاری انتخابات، تخلفی صورت نگرفته و گزارشی در این زمینه نداشتیم. او افزوده در مورد تخلفات روز انتخابات، «گزارش‌های متفرقه‌ای رسید که اثبات نشد».

دادستان تهران، این اظهارات را روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح دادسرای رسیدگی به جرایم پولی، به خبرگزاری ایسنا گفته است.

در عین حال گفته‌های آقای دولت‌آبادی در مورد تخلفات انتخاباتی در تهران، در حالی است که به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون ۸۳ تخلف انتخاباتی در کشور گزارش و برای رسیدگی به آن پرونده ویژه تشکیل شده، تا خارج از نوبت رسیدگی شود.

پیشتر در روز برگزاری انتخابات، در واکنش به ادعای یک نامزد اصولگرا در مورد تخلفات انتخاباتی به نفع اصلاح‌طلبان در برخی حوزه‌های رأی‌گیری، نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان گفته که این شورا تا کنون گزارشی مبنی بر تخلف به نفع اصلاح طلبان دریافت نکرده است.

لاله افتخاری، نامزد عضو ائتلاف اصولگرایان در تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مدعی شده بود که «طبق گزارشات مکرر و مستند» اصلاح‌طلبان اقدام به «نصب بنر در برخی شعب اخذ رأی و توزیع تعداد زیادی از برگه‌های تبلیغاتی ۱۶+۳۰ کرده‌اند».

سرنوشت دو پرونده انتخاباتی

دادستان تهران همچنین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دو پرونده انتخاباتی مربوط به یک نماینده مجلس و نیز روزنامه دولتی ایران، یادآور شده که در این زمینه دو پرونده با شکایت «متولیان دولت و کسانی که به آن‌ها اهانت شده» تشکیل شد، و این شکایت‌ها در دستور دادسراها قرار دارد.

آقای جعفری دولت‌آبادی، پیشتر در دوم اسفند ماه با اعلام تشکیل دو پرونده مرتبط با انتخابات در دادستانی، از حضور مدیر مسئول روزنامه ایران و اعلام شکایت علیه یک نماینده مجلس در دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داده بود.

در مورد پرونده روزنامه ایران، گزارش‌ها حاکی از آن بود که انتشار «یک داستان تمثیلی»، مدیر مسئول این روزنامه را راهی دادسرا کرده، و دادستانی معتقد است این مطلب حاوی «توهین به رهبری» است.

این داستان تمثیلی کوتاه که به قلم لیلی مشرقی در یکی از ضمائم روزنامه ایران منتشر شده، به سه پرنده اشاره می‌کند که «همسایه طبقه بالایی» از «پنج سال قبل» آنها را در قفس زندانی کرده با این گمان که آنها پرواز را فراموش کنند.

در این زمینه روزنامه ایران در توضیح کوتاهی بدون اشاره به جزئیات نوشت که برداشت‌های مطرح شده در مورد این داستان، «سوءبرداشت» و «تأویل‌های شبهه‌ناک» است که «مطلقاً مورد نظر ایران نبوده و این روزنامه به هیچ‌وجه به انتشار مطلبی که حتی به نحو غیر‌مستقیم، حدود و حریم تصمیمات قانونی را نادیده بگیرد، رضایت نداده و نخواهد داد».

در مورد پرونده یک نماینده مجلس هم آقای دولت‌آبادی در توضیحات خود تنها به این نکته بسنده کرده که «نماینده‌ای اطلاعیه‌ای داده بود که با مسائل انتخاباتی مغایرت داشت».

او اما جزئیات بیشتری را در مورد شکایت «متولیان دولت و کسانی که به آن‌ها اهانت شده» افشا نکرده است.

دولت حسن روحانی در آستانه برگزاری انتخابات در اطلاعیه‌ای از قوه قضائیه و شورای نگهبان خواست که با «تهمت» و «افترای» تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس در تهران و قم علیه دولت و «منسوبان مقامات» برخورد کنند.

در این اطلاعیه تاکید شده بود، دولت «برای حفظ آرامش» در «زمان مناسبِ پس از انتخابات» به اتهام‌های مطرح شده پاسخ خواهد داد و «انگیزه‌های این حمله به امید و اعتماد مردم» را نیز اعلام خواهد کرد.

گرچه در این اطلاعیه هم اشاره مستقیمی به تهمت و افترای نامزدهای انتخاباتی علیه دولت نشده بود، اما اخیراً علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرایی که در انتخابات هفتم اسفند از راهیابی به مجلس باز ماند، تلویحاً حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور، را به نقش داشتن در فسادهای مالی متهم کرده و گفته بود که هر دو هفته یک بار جلساتی در دفتر ریاست جمهوری «برای دلالی و ارتباط با خارج» برگزار می‌شود.

دولت آقای روحانی هنوز در زمینه این سخنان، واکنش مستقیمی نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG