لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

واکنش احمدی‌نژاد به هشدار خامنه‌ای: دولت نامهربانی‌ها را تحمل خواهد کرد


دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با رئیس‌جمهور و اعضای دولت/ دوم شهریور ۹۱
دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با رئیس‌جمهور و اعضای دولت/ دوم شهریور ۹۱
محمود احمدی‌نژاد در واکنش به هشدار آیت‌الله خامنه‌ای به سران قوای جمهوری اسلامی در مورد پرهیز از دامن زدن به اختلافات، با انتشار نامه‌ای از این «تذکر به موقع» استقبال کرده و گفته است که دولتش «مانند گذشته و برای مصالح کشور، همه نامهربانی‌ها را صبورانه تحمل خواهد کرد».
رئیس دولت دهم همچنین گفته است که دولتش «مانند همیشه» تلاش خود را مصروف «خدمتگذاری بی‌منت و پافشاری بر اصول و ارزش‌های انقلاب و صیانت از حقوق اساسی ملت» می‌کند، و به دلیل مسئولیت‌های سنگین خود «از بگومگوها و یا اصطکاک داخلی استقبال نخواهد کرد».
نامه محمود احمدی‌نژاد خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای که شامگاه روز پنجشنبه زیر عنوان «تقدیر دکتر احمدی‌نژاد» از «توجه هوشمندانه» رهبر جمهوری اسلامی به ضرورت حفظ و تقویت وحدت انتشار یافته، پاسخی است به اظهارات روز چهارشنبه آیت‌الله خامنه‌ای در مورد ضرورت دامن نزدن به اختلافات.

آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه در واکنشی صریح به اختلافات اخیر میان مسئولان قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی، مسئولان کشور به ویژه رؤسای قوای سه‌گانه را از دامن زدن به اختلافات بر حذر داشته و به آنها هشدار داده بود که «از امروز تا روز انتخابات هر کسی احساسات مردم را در جهت ايجاد اختلاف به کار گيرد، قطعاً به کشور خيانت کرده است».

رهبر جمهوری اسلامی که در آستانه سالروز ۱۳ آبان و واقعه اشغال سفارت ايالات متحده در تهران در جمع دانش‌آموزان و دانشجويان سخن می‌گفت، اظهار داشت: «من به مسئولان و رؤسای قوا هشدار می‌دهم مراقب باشند و اختلافات را به ميان مردم نکشانند».
او با اشاره به مکاتبات اخير محمود احمدی‌نژاد، رئيس قوه مجريه ايران با آيت‌الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضاييه ايران که حاوی انتقاداتی از يکديگر بود، گفت: «نامه‌نگاری‌های اخير و مطالب آن به هيچ وجه موضوع مهمی نيست، اما اين اختلاف نظرها نبايد به ميان مردم کشانده و دست‌مايه‌ای برای جنجال و هياهوی رسانه‌های بيگانه و دشمنان شود».
اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای روز پنجشنبه با استقبال رؤسای قوای مقننه و قضائیه روبه‌رو شد و علی و صادق لاریجانی در نامه‌هایی جداگانه بر اطاعت از اوامر رهبر جمهوری اسلامی تأکید کردند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:46 0:00
لینک مستقیم

«صیانت از جایگاه ریاست جمهوری»
محمود احمدی‌نژاد اما ساعت‌ها پس از واکنش برادران لاریجانی به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، به طور تلویحی رهبر جمهوری اسلامی را به حمایت از اقدامات خود فراخوانده است.
رئیس قوه مجریه در این نامه نوشته است که «مطمئن هستم که جنابعالی بر پاسداری قاطع از قانون اساسی و به ویژه از حقوق اساسی ملت و همچنین صیانت از جایگاه رفیع رئیس جمهوری منتخب ملت که بالاترین مقام رسمی کشور پس از رهبری و مجری قانون اساسی است، تأکید دارید و با هر اقدامی که اختیارات و مسئولیت‌های مهم او را مخدوش نماید، مخالفید».
وی ادامه داده است که «توجه دادن حضرتعالی به امر انتخابات ریاست جمهوری بسیار دقیق و مهم است... این امر در شرایط کنونی از اهمیتی به مراتب بالاتر برخوردار است و ضرورت دارد از هرگونه اقدام و رفتار که شائبه تضعیف نقش محوری اراده مردم در اداره کشور و یا حضور حداکثری آنان در انتخابات است به جد پرهیز گردد.»
آقای احمدی‌نژاد در پایان نامه‌اش به آیت‌الله خامنه‌ای ابراز امیدواری کرده است که «با تدابیر خردمندانه جنابعالی از این عقبه به سلامت عبور خواهیم کرد».
انتشار پاسخ محمود احمدی‌نژاد به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در حالی است که ساعتی پس از انتشار نامه رؤسای قوای مقننه و قضائیه به آیت‌الله خامنه‌ای، علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، خواستار آن شده بود که محمود احمدی نژاد نيز نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی بنويسد.
وی به روز پنجشنبه خبرگزاری مهر گفته بود که: «هم اکنون افکار عمومی منتظر اين است که رئيس جمهوری نيز به عنوان رئيس قوه مجريه کار مشابهی را انجام دهد و نامه‌ای را خطاب به رهبر معظم انقلاب بنويسد و ما شاهد انسجام در سطح سران قوا باشيم.»
XS
SM
MD
LG