لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

همسر محمد علی در نامه‌ای به رهبر ایران خواستار آزادی نمازی‌ها شد


سیامک و باقر نمازی
سیامک و باقر نمازی

با گذشت نزدیک به یک سال از بازداشت سیامک و محمدباقر نمازی و در حالی که به تازگی جلسه دادرسی این دو شهروند ایرانی آمریکایی به ریاست ابواالقاسم صلواتی تشکیل شده، همسر محمد علی، مشت‌زن اسطوره‌ای مسلمان آمریکایی در نامه‌ای به رهبر ایران خواستار آزادی آنها شده است.

سیامک نمازی مدیر ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، مهرماه پارسال و در جریان سفر به ایران بازداشت شد، و اندکی بعد شرکت کرسنت از خاتمه همکاری او با این کمپانی نفتی خبر داد.

چهار ماه بعد پدر او، محمد باقر نمازی که از دیپلمات‌های پیشین است، برای پیگیری وضعیت فرزندش به ایران سفر کرد، اما او نیز بازداشت و روانه زندان اوین شد.

در روزهای گذشته رادیو فردا مطلع شده که این دو شهروند ایرانی- آمریکایی در دادگاهی به ریاست ابوالقاسم صلواتی حاضر شده‌اند، گرچه در مورد اتهامات و حکم احتمالی صادره هنوز گزارشی در دست نیست.

در همین حال روز جمعه نامه‌ای به امضای لونی علی، همسر محمد علی مشت‌زن مسلمان اسطوره‌ای آمریکا، خطاب به علی خامنه‌ای رهبر ایران منتشر شد که در آن با اشاره به فعالیت‌های بشردوستانه باقر و سیامک نمازی، خواسته شده با نشان دادن «رأفت اسلامی» در حق این «دو شهروند پاکدل» در ماه محرم، آنها را به نزد خانواده‌شان بازگردانند.

وی افزوده است: «شوهرم، محمد علی، ایران و مردم ایران را دوست داشت. نشان دادن رافت و بخشش در مورد این دو نفر احترام به میراث محمد علی خواهد بود».

همسر محمد علی گفته که شوهرش «مدافع اسلام برای همه مسلمانان بود. برای جهانی که هنوز تلاش‌ها و نفوذ محمد علی را محترم می‌شمرد نشان دادن چهره واقعی اسلام به عنوان دین صلح و بخشش بسیار مهم است. من دعا می‌کنم که همه ما بتوانیم در راه او گام برداریم و حسن نیت و تفاهم بین ملت‌های ایران و آمریکا را تقویت کنیم».

در مورد اتهام‌های سیامک و باقر نمازی، دستگاه قضایی ایران تاکنون سکوت کرده و دادستان تهران نیز تیرماه امسال بدون اشاره به جزئیات این پرونده و موارد اتهامی، از صدور کیفرخواست برای سیامک نمازی خبر داده است.

در این زمینه در اسفندماه ۹۴، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه‌ای ادعا کرده بود که سیامک نمازی «پرونده امنیتی» دارد.

آقای اژه‌ای در آن زمان در واکنش به گزارش‌ها در مورد بازجویی از سیامک نمازی «بدون حضور وکیل» گفته بود که «در پرونده‌های امنیتی، وکلایی پذیرش می‌شوند که مورد تأیید رییس قوه‌قضائیه باشند».

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل سیامک نمازی، نیز پیش از این تأیید کرده بود که این پرونده «در شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت» مورد رسیدگی است.

او همچنین به نقل از خانواده سیامک نمازی، اتهام او را «همکاری با دولت آمریکا» ذکر کرده بود.

بازداشت سیامک و باقر نمازی، واکنش‌هایی بین‌المللی را در پی داشته و از جمله در تیرماه امسال دو عضو مجلس نمایندگان با پیشنهاد قطعنامه‌ای به کنگره خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنها شدند، و از دولت آمریکا نیز خواستند از هیچ اقدامی در این زمینه فروگذار نکند.

در این زمینه واکنش‌های دیگری نیز به ویژه با تمرکز بر وضعیت سلامت باقر نمازی صورت گرفته است.

از جمله صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، که آقای نمازی سابقه همکاری با آن را دارد، در شهریور امسال اعلام کرد که همکاران پیشین باقر نمازی در این نهاد، نسبت به وضعیت سلامت او عمیقاً ابراز نگرانی می‌کنند و این نگرانی‌ها با توجه به گذشت شش ماه از زمان بازداشت وی افزایش یافته است.

باقر نمازی ۸۰ ساله است و به گفته خانواده‌اش ناراحتی قلبی دارد و نیاز است که تحت مراقبت‌های پزشکی باشد.

بازداشت شهروندان دو تابعیتی، از جمله این دو عضو خانواده نمازی، هشدار وزارت خارجه آمریکا درباره سفر به ایران را در پی داشته و این وزارتخانه بار دیگر در شهریور امسال هشدار داد که شهروندانی با تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی در صورت سفر به ایران با خطر بازداشت یا ممنوع‌الخروجی مواجه هستند.

XS
SM
MD
LG