لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

آمانو به رادیوفردا: مهم، پایبندی ایران و ۵+۱ به اجرای برجام است


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه ۲۴ بهمن به رادیوفردا گفت که موضوع مهم‌تر از مکان ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران، «پایبندی ایران و گروه ۵+۱ به تعهدات خود بر مبنای توافق جامع اتمی است».

در روزهای گذشته، موضوع خارج شدن اورانیوم غنی‌شده از ایران که یکی از تعهدات تهران در توافق جامع بود، در آمریکا خبرساز شد.

استیون مول، هماهنگ‌کننده ارشد آمریکا، در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در پاسخ به پرسش‌های اعضای این کمیته گفته بود که از محل دقیق چندین تن اورانیوم با غنای پایین که در راستای اجرای توافق اتمی وین از ایران خارج شده است، اطلاع ندارد.

آقای مول در این باره اضافه کرده بود که حفاظت از این ذخایر مسئله‌ای مربوط به روسیه است.

اعتراف این مقام ارشد آمریکایی به نداستن محل ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در روسیه، موجب نارضایتی برخی قانونگذار منتقد توافق هسته‌ای شد.

در این باره کریس اسمیت، نماینده جمهوریخواه ایالت نیوجرسی، گفت که این موضوعی «ناراحت کننده و غیرقابل باور» است که به روسیه برای انبار کردن چنین مواد حساسی اعتماد شده است.

روز شنبه اما مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده، تأیید کرد که اورانیوم غنی‌شده ایران، به روسیه فرستاده شده است.

با این حال او در پاسخ به پرسش هانا کاویانی از رادیوفردا، درباره اینکه آیا آژانس بر این مواد نظارت دارد یا خیر گفت که «قوانین آژانس اجازه نمی‌دهد جزئیات اقدامات نظارتی فاش شود» و از همین رو او نمی‌تواند در این باره اظهار نظر کند.

هشتم دی ماه امسال، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، با استقبال از انتقال بخش عمده ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه، از این اقدام به عنوان یکی از مهم‌ترین گام ها در راستای اجرای تعهدات تهران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یاد کرده است.

اقدام ایران در انتقال بخش عمده اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه که از جمله همه ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران را شامل می‌شد، به همراه خارج کردن قلب رآکتور آب سنگین اراک، دو تعهد مهم ایران در چارچوب برنامه جامع توافق هسته‌ای بود که اجرایی شدن آنها زمینه‌ساز تأیید تکمیل تعهدات ایران از سوی آژانس و در نهایت برچیده شدن تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران شد.

XS
SM
MD
LG