لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

ناپدید شدن ده‌ها تن در انفجار سکوی نفتی آذربایجان در خزر


شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار)، مرگ یک نفر را بر اثر انفجار در سکوی نفتی میدان نفتی «گونشلی» این کشور در دریای خزر تأیید کرده، و گفته است که «تلاش برای یافتن مفقودین این حادثه ادامه دارد».

با این حال کمیته مدافع حقوق کارکنان نفتی جمهوری آذربایجان می‌گوید که این حادثه منجر به مرگ ۳۲ کارمند شرکت ملی نفت آذربایجان شده است.

روز یکشنبه ۱۴ آذرماه سایت رسمی شرکت سوکار گزارش داد که به دنبال وقوع طوفان در دریای خزر، یک خط لوله گازی با فشار ۱۱۰ اتمسفر صدمه دیده و انفجار رخ داده است.

این حادثه تقریباً ساعت ۱۰ شب جمعه به وقت تهران اتفاق افتاده، و در حین حادثه انفجار، ۶۳ کارمند شرکت ملی نفت در سکوی نفتی گونشلی حضور داشتند.

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار)، تاکنون ۳۳ نفر از کارکنان حاضر در سکوی نفتی، نجات داده شده‌اند.

گزارش شرکت سوکار می‌افزاید که «در حین تخلیه کارکنان سکوی نفتی توسط قایق نجات، طناب قایق پاره شده و افراد به دریا افتاده‌اند».

با این حال «مروارید قهرمانلی» رئیس کمیته دفاع از حقوق کارکنان نفت جمهوری آذربایجان به خبرگزاری رویترز گفته است که «بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، دراین حادثه ۳۲ نفر کشته شده و ۴۲ نفر دیگر نجات یافته‌اند».

الهام علی‌یف رئیس‌جمهور آذربایجان دستور داده است که یک کمیسیون دولتی به رهبری آرتور رسی‌زاده، نخست‌وزیر، تشکیل شود تا این حادثه را بررسی کنند. همزمان دادستانی کل آذربایجان اعلام کرده است که در رابطه با حادثه انفجار سکوی ۱۰ میدان گونشلی «پرونده جنایی» باز کرده است.

حدود ۶۰ درصد از نفت تولیدی سوکار از سکویی است که انفجار اتفاق افتاده و انتظار می‌رود که تولید نفت جمهوری آذربایجان برای مدتی کاهش یابد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در حین طوفان روز جمعه، سه کارگر نیز از یک سکوی دیگر جمهوری آذربایجان در دریای خزر به دریا پرت شده‌اند که تاکنون پیدا نشده‌اند.

سال گذشته نیز به دنبال یک حادث مشابه میدان گونشلی در دریای خزر، ۱۴ کارمند شرکت سوکار جان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG