لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

ستارگان گروه F در جام جهانی - جان اوبی میکل


شاید انگیزه‌های هیچکدام از ۲۳ بازیکن عقاب‌نشان نیجریه در جام بیستم، با ستاره این تیم سبزپوش برابری نکند. زیرا او خاطره‌ای دردناک از جام جهانی قبلی دارد. جان اوبی میکل چهار سال پیش در آستانه جام ۲۰۱۰ به خاطر مصدومیت از فهرست تیم کنار گذاشته شد.

میکل دیدارهای پایان فصل چلسی را هم به خاطر مصدومیت از دست داده بود اما تخمین پزشکان این بود که جوان نیرومند ۲۳ ساله پس از عمل جراحی در زمان‌بندی پیش‌بینی شده بهبود خواهد یافت. در لیست ۲۳ نفره قرار گرفت اما وقتی پزشکان مطابق تست‌ها مجوز بازی را صادر نکردند، یک نفر از فهرست ۳۰ بازیکن نهایی جایگزین میکل شد.

جام جهانی برای‌شان به همان تلخی تمام شد که برای میکل شروع شده بود. نیجریه با سرمربیگری لارس لاگربک سوئدی دو شکست مقابل یونان و آرژانتین را متحمل شد و تنها امتیازی که گرفت، یک تساوی فاقد ارزش در برابر کره جنوبی بود. آنها در انتهای جدول نشستند. جایی که خوشایند تیم‌های فاقد سابقه هم نیست، چه رسد به غول صادرات بازیکن در آفریقا و شگفتی‌ساز جام‌های ۹۴ و ۹۸.

در جام بیستم برای جبران، برای تکمیل رویاهای نیمه تمام به میدان خواهند آمد؛ برای غنائمی بیش از آنچه در جام جهانی ۱۹۹۴ با کلمنس وسترهوف هلندی اندوختند. با فرماندهی جان اوبی میکل قبراق که زانویش این بار خیال خمیدن ندارد.

زنگ آغاز فوتبال به شکل رسمی برای جان کوچولو، همراه با بیش از سه هزار استعداد نونهال دیگر از آکادمی فوتبال پپسی در نیجریه بود. بچه‌هایی که از سراسر سرزمین شناسایی و گردآوری شده بودند. او در ۱۵ سالگی به پلاتیو یونایتد پیوست. جایی که ستاره‌های نیجریه مانند سلستین بابایارو و ویکتور اوبینا هم سابقه عضویت دارند.

باشگاهی سازنده در رده‌های سنی پایه که از سکوهای پرتاب کارخانه بازیکن سازی فوتبال در نیجریه به دروازه‌های شهرت و ثروت در اروپاست. پای او خیلی زود به اروپا باز شد. به شمالی‌ترین نقاطش. ابتدا جام جهانی نوجوانان در سال ۲۰۰۳ به میزبانی فنلاند و سپس لیگ نروژ.

از جام جهانی نوجوانان تا جام جهانی

در جام جهانی نوجوانان، ۱۶ ساله بود. جالب اینکه آرژانتین، این همگروه ابدی نیجریه‌ در جام‌های جهانی، آنجا هم رقیب‌شان شد. وقتی ۲-۱ استرالیا را بردند، گل اول را میکل زد. اما مقابل آرژانتین ۱-۰ باختند و از دور مسابقات حذف شدند. از آن مصاف آرژانتین و نیجریه حالا در جام بیستم و بعد از دهسال، میکل با لوکاس بیلیا و اسکیل گارای باز هم رویارو خواهد شد.

در ۱۷ سالگی به باشگاه گمنام لین نروژ پیوست. سال ۲۰۰۵ در جام جهانی جوانان که مختص زیر ۲۰ ساله‌هاست، فقط ۱۸ سال داشت اما تیمش را به فینال رساند. در روز برتری ۳-۰ مقابل سوئیس که صعود عقاب‌ها را ضمانت می‌کرد. گل دوم را از روی نقطه پنالتی زد.

جان اوبی میکل (نفر اول ایستاده از سمت چپ) در ترکیب تیم چلسی
جان اوبی میکل (نفر اول ایستاده از سمت چپ) در ترکیب تیم چلسی
در یک چهارم با هلند میزبان ۱-۱ شدند و عجیب‌ترین ضیافت پنالتی‌ها در دهه نخست هزاره جدید میلادی شکل گرفت. به این ترتیب که همه پنالتی زدند، هر ۱۱ نفر. دروازه‌بان‌ها هم ضربات خود را به تور رساندند. پس از آن، نفر اولی که پنالتی زده بود دوباره از اول پنالتی زد! پنالتی دوازدهم، حکم به راهیابی نیجریه به نیمه نهایی داد. این وسط، پنالتی میکل هم موفق بود.

آنها در نیمه نهایی سه گل به مراکش زدند و در فینال خوردند به رقیب همیشگی در تمام رده‌های سنی. بله. آرژانتین! ۲-۱ شکست خوردند که خب زننده هر دو تا هم لیونل مسی بود.

انتقال میکل به چلسی در ۱۹ سالگی هم به شدت خبرساز شد. او جزئی از دعوای مورینیو - فرگوسن بود و بخشی از اختلافات حقوقی چلسی با یونایتد. برنده نهایی چلسی بود که میکل را به استمفورد بریج برد و هنوز که هنوز است او را از دست نداده.

دوازدهم سپتامبر ۲۰۰۶ در لیگ قهرمانان اروپا و یک شروع درخشان در برابر لفسکی صوفیا که نمایش عالی‌اش تحسین هواداران را در پی داشت. طی این سال‌ها با هفت سرمربی دائم یا پاره‌وقت در چلسی کار کرده و از هرکدام نکاتی را آموخته. آغاز و اکنون با مورینیو. آورام گرانت، اسکولاری، ری ویلکینز، گاس هیدینک، آنچلوتی و ویلاش بواش.

لیگ برتر ۲۰۱۰ را فتح کرده و چهار جام حذفی را برده. هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده و هم لیگ اروپا. پسر سال چلسی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ هم بوده.

اما خب طی این سال‌ها همه چیز آنقدرها هم ایده‌آل نبوده. مثلاً جریمه و بازداشت به خاطر رانندگی در مستی، ساعت پنج و نیم صبح در فولام‌رود لندن در روز بازی با ایپسویچ.

سال ۲۰۰۹ وقتی آنچلوتی آمد و میکل هم تمدید کرده بود، گفت به میکل باور دارم. او می‌تواند بازیساز تیم شود. جوان است ولی کیفیت بالایی از نظر فنی و تاکتیکی دارد. بازیکن بسیار مهمی برای حال و آینده ماست. خیلی خوشحالیم که قراردادی جدید با ما امضا کرد.

اما در ادامه چه اتفاقی افتاد؟ خودش در شرح اتفاقات آن سال می‌گوید: «تا ژانویه همه چیز خوب بود. بعد از آن تیم در روند بدی قرار گرفت. من هم از ناحیه زانو مصدوم شدم و پنج ماه از میادین دور ماندم. وقتی خودم را رساندم، دیگر در ترکیب ثابت تیم جایی نداشتم و در بازی‌های کمی به میدان می‌رفتم و این برایم ناامید کننده بود.»

به همین ترتیب بود که زانوی مصدوم، یاری نکرد و او جام نوزدهم را از دست داد. بدتر از همه ربوده شدن پدرش توسط آدم‌ربایان نیجریه‌ای بود. به نحوی که او برای نرم کردن دل آدم‌دزدها، در یک برنامه تلویزیونی گریه کرد و از آنها خواست پدرش را آزاد کنند. البته آنها نیز همین کار را کردند.

میکل گلزن نیست. اصولاً در نوجوانان و جوانان که بود، پست بازی او تناسب بیشتری با موقعیت و فضای مطلوب برای گشودن دروازه رقبا داشت. بیش از ۲۰۰ بازی در لیگ برتر برای چلسی انجام داده اما فقط یک گل زده، پارسال مقابل فولام و برای اولین و آخرین بار طی هشت سال. کاریکاتور مشهوری پس از گلزنی او منتشر شد که با پرواز خوک‌ها و پا به زمین گذاشتن موجودات فضایی مقایسه شده بود!

میکل درباره گروه Fدر جام جهانی ۲۰۱۴ گفته: «قرعه خوبی نصیب نیجریه شد ولی نمی‌توانیم آن را قرعه‌ای آسان بدانیم. تمامی تیم‌های راه‌یافته به جام‌جهانی آرزویی مشابه دارند و آنهم رسیدن به موفقیت است. در نخستین بازی‌ برای پیروزی برابر ایران پا به میدان خواهیم گذاشت. بازی اول در چنین رقابت‌هایی همیشه دشوار است. آرژانتین مدعی اول صعود است ولی بازی با ایران و بوسنی ممکن است دشوارتر باشد. البته مطمئنم می‌توانیم از گروه خود صعود کنیم.»

او و همبازیانش با چنین اطمینانی در جام ملت‌های ۲۰۱۳ آفریقا نسل طلایی ساحل عاج را حذف کردند. امانوئل امنیکه گل اول را به آنها زد که جان اوبی میکل پاس گل را داد. نیجریه در دیدار نیمه‌نهایی ۴-۱ از سد مالی گذشت و با پیروزی مقابل بورکینافاسو، قهرمان جام ملت‌های آفریقا شد.

آنها برای اولین بار از سال ۱۹۹۴ قهرمانی در این رقابت‌ها را جشن گرفتند. جان اوبی میکل به عنوان بهترین بازیکن فینال انتخاب شد.

از ۱۸ سالگی در تیم ملی بازی می‌کند. از نیمه دوم بازی دوستانه مقابل لیبی. تاکنون چهار گل ملی زده هر چهار تا هم رسمی است. اولی را در استادیوم پورت سعید مقابل زیمباوه، گل دوم را هم دو سال بعد وارد دروازه بنین کرده. یک گل به لیبی و سرانجام، در جام کنفدراسیون‌های ۲۰۱۳ که اروگوئه ۲-۱ نیجریه را برد، میکل تک گل عقاب‌ها را وارد دروازه فرناندو موسلرا کرد.
XS
SM
MD
LG