لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

ده‌ها شبه‌نظامی «حکومت اسلامی» در حملات پنجشنبه کشته شدند


همزمان با پیشروی نیروهای پیشمرگه، با هدف پاکسازی شهر سنجار از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» (داعش)، ده‌ها تن از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در حملات هوایی روز پنجشنبه کشته شده‌اند.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا پنجشنبه بیست‌ویکم آبان اعلام کرد که نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق (پیشمرگه) پاکسازی بخشی از شهر سنجار در شمال عراق را از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» (داعش) آغاز کرده و در طول خط امداد این گروه، موضع‌گیری کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، کُردها ساعت‌های اولیه صبح پنجشنبه، عملیات خود را با هدف محاصره شهر سنجار، کنترل راه‌های استراتژیک منتهی به آن و ایجاد منطقه‌ای حائل برای حمایت از شهر در برابر حملات توپخانه‌ای، آغاز کردند.

پیروزی در سنجار می‌تواند به کردها، نیروهای دولتی و گروه‌های شیعه، انگیزه بیشتری در تلاش برای شکست گروه «حکومت اسلامی» بدهد؛ گروهی که مساحت‌های وسیعی از عراق و سوریه را تصرف کرده و پیروانی در لیبی و مصر دارد.

بنا بر گزارش‌ها، تا کنون کُردها سه روستا را به کنترل خود درآورده و اتوبان مرتبط کننده شهر رقه سوریه به شهر موصل عراق را قطع کردند؛ دو شهری که پایگاه‌های اصلی گروه «حکومت اسلامی» در دو کشور به شمار می‌آیند.

ائتلاف بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله زمینی ساعت‌های نخست صبح روز ۱۲ نوامبر آغاز شد و نیروهای پیشمرگه موفق شدند مواضعی در اتوبان ۴۷ برپا کرده و پاکسازی سنجار را آغاز کنند».

این بیانیه افزود: «نیروهای پیشمرگه عملیات خود را تا بازگشت کنترل پایگاه‌های اصلی مناطق به دست دولت ادامه خواهند داد».

شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» بیش از یک سال پیش، شهر سنجار را تصرف کرد. این گروه هزاران تن از ساکنان ایزدی سنجار را کشت و زنان و کودکان آنان را به بردگی گرفت. همچنین صدها زن به عنوان کنیز و برای بهره گیری جنسی در اختیار چنگجویان «حکومت اسلامی» قرار گرفتند؛ مسئله‌ای که باعث شد بیش از پیش نشان دهد گروه «حکومت اسلامی» در پی حاکمیت تندروی اسلامی است و آمریکا را به آغاز حملات هوایی علیه مواضع «حکومت اسلامی» واداشت.

یک مسئول نظامی آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته است که ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند نبرد برای کنترل کامل سنجار دو تا چهار روز به طول بینجامد و پس از آن حدود یک هفته برای تکمیل پاکسازی منطقه، زمان لازم باشد.

کلنل استیو وارن سخنگوی ارتش آمریکا نیز گفت که مستشاران نظامی آمریکایی در نزدیکی کوه سنجار حضور دارند اما از میدان‌های نبرد دور هستند. او توضیح داد که مستشاران آمریکایی برای دادن مشورت و کمک به نیروهای پیشمرگه در مشخص کردن مواضعی که باید هدف حمله قرار دهند، در کوه سنجار حضور دارند.

کلنل وارن افزود که حدود ۶۰ تا ۷۰ تن از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» روز پنجشنبه در حملات ائتلاف بین‌الملل کشته شدند. او افزود که ائتلاف، ماه گذشته بیش از ۲۵۰ حمله هوایی به شمال عراق انجام داد. گروه «حکومت اسلامی» از اتوبان ۴۷ برای انتقال اسلحه، نیرو و کالای قاچاق به منظور تامین هزینه‌های عملیات خود، استفاده می‌کند.

او ادامه داد: «حملات هوایی مواضع جنگی داعش، پایگاه‌هایی برای فرماندهی، انبارهای اسلحه و مهمات، کارگاه‌های ساخت بمب و مواضع تجمع نیروها را منهدم کرد.»

دخالت نظامی روسیه در سوریه با بمباران مواضع مخالفان حکومت بشار اسد، آمریکا را نسبت به افزایش نفوذ رقیب خود در دوران جنگ سرد در خاورمیانه، نگران کرده است.

ائتلافی که واشینگتن رهبری آن را بر عهده دارد، شامگاه چهارشنبه به شدت مواضع «حکومت اسلامی» در سنجار را بمباران کرد. همچنین حدود۷۵۰۰ تن از نیروهای پیشمرگه و جنگجویان ایزدی از کوه سنجار به سمت شهر حرکت کردند.

ائتلاف بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هدف از این عملیات کاهش توان حکومت اسلامی در امداد رسانی به نیروهای خود و توقف تامین هزینه برای عملیات تروریستی‌اش است. همچنین شهرهای الرقه و موصل در انزوا قرار می‌گیرند.»

شورای امنیت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که نیروهای پیشمرگه، یک روستا در غرب و دو روستا در شرق سنجار را به کنترل خود در آوردند.

نیروهای کرد و ارتش آمریکا شمار شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در سنجار را حدود ۶۰۰ تن تخمین می‌زنند. انتظار می‌رفت این عملیات چند هفته پیش آغاز شود اما بدی شرایط جوی و همچنین اختلاف میان نیروهای کرد و جنگجویان ایزدی باعث تعویق این عملیات شد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نظارت مستقیم بر عملیات را بر عهده گرفته است. آقای بارزانی همچنین ریاست حزب دموکرات کردستان عراق را بر عهده دارد. گروه‌های رقیب، این حزب را به تلاش برای انحصار قدرت در دست خود متهم می‌کنند.

هنگامی که پیشمرگه‌های حزب دموکرات کردستان عراق، در برابر حمله داعش به سنجار ،نتوانستند از شهر و ایزدیها دفاع کنند و از برابر مهاجمان گریختند، بسیاری از ایزدی‌ها اعتماد خود به این حزب را از دست دادند.

آن هنگام شاخه سوری حزب کارگران کردستان ترکیه به کمک ایزدی‌ها رفت و هزارن تن از آن‌ها را نجات داد و پایگاهی دائم در کوهستان سنجار برپا کرد.

XS
SM
MD
LG