لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۰

زلزله‌ای ۵.۷ ریشتری مناطقی از شمال شرق ایران را لرزاند


خبرگزاری صدا و سیمای ایران، شامگاه شنبه ۲۳ اردیبهشت خبر داد که زلزله‌ای ۵.۷ ریشتری، منطقه پیش‌قلعه در استان خراسان شمالی را لرزانده است.

این زلزله در ساعت ۲۲:۳۰ در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داده و آن طور که خبرگزاری ایسنا گزارش کرده، در کمتر از یک ساعت پنج پس‌لرزه داشته است.

خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی در این زمینه نوشته است که زلزله شامگاه شنبه در مشهد و بجنورد نیز احساس شده است.

خبرگزاری فارس هم خبر داده است که زلزله شنبه‌شب در بجنورد و دیگر شهرهای خراسان شمالی احساس شده و متعاقب آن، ازدحام مردم بجنورد در برخی مناطق باعث ایجاد ترافیک شده است.

در این زمینه ایسنا به نقل از مدیرکل بحران خراسان شمالی نوشت که تاکنون گزارشی از خسارت‌های احتمالی این زلزله نرسیده است، اما این زمین‌لرزه باعث شده شیشه تعدادی از منازل شکسته شود و اکثر مردم به خیابان‌ها بیایند.

او با اشاره به احتمال وقوع پس‌لرزه‌های دیگر، توصیه کرده که مردم امشب را بیرون از منزل سپری کنند.

این مقام مسئول همچنین گفته‌است که شدت پس‌لرزه‌ها رو به کاهش بوده، و همه پس‌لرزه‌ها کمتر از ۳ ریشتر شدت داشته‌اند.

بر پایه گزارش ایسنا، بعد از وقوع زلزله برق بخش‌هایی از شهر بجنورد قطع شده و وضعیت آنتن‌دهی تلفن‌های همراه نیز مطلوب نیست.

شهر پیش‌قلعه، مرکز زمین‌لرزه شنبه‌شب، در ۵۰ کیلومتری شمال غربی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، واقع شده، و بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن سکنه دارد.

با این حال ایسنا به نقل از معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر یادآور شده که بر پایه برآوردهای اولیه، «تا شعاع ۲۰ کیلومتری کانون زمین لرزه حدود سه هزار و ۱۰۰ نفر ساکن هستند».

استان خراسان شمالی به دلیل قرار گرفتن روی گسل، در رتبه سوم مناطق زلزله‌خیز ایران است.

۲۱ سال پیش در سال ۱۳۷۵، زلزله‌ای با قدرت بیش از ۶ ریشتر در بجنورد، موجب ویرانی چند روستا و کشته شدن چندین تن از ساکنان این منطقه شد.

XS
SM
MD
LG