لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

دو خبرنگار زندانی شبکه الجزیره در مصر آزاد شدند


محمد فهمی (نفر دوم از چپ) و باهر محمد (نفر دوم از راست) ساعتی پس از آزادی در کنار همسران‌شان
محمد فهمی (نفر دوم از چپ) و باهر محمد (نفر دوم از راست) ساعتی پس از آزادی در کنار همسران‌شان

مصر دو خبرنگار زندانی شبکه تلویزیونی الجزیره را پس از آنکه مشمول عفو عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور شدند، از زندان آزاد کرد. این دو تن در شمار یکصد زندانی بودند که روز چهارشنبه به دستور آقای السیسی آزاد شدند.

علاوه بر محمد فهمی، و باهر محمد، خبرنگاران شبکه الجزیره، نام دو فعال سیاسی زن یعنی سنا سیف و یارا سلّام نیز در میان عفوشدگان به چشم می‌خورد.

آقای فهمی تابعیت کانادایی دارد و آزادی او و همکارش باهر محمد، مورد استقبال شبکه تلویزیونی الجزیره و دولت کانادا قرار گفته است.

اقدام رئیس‌جمهور مصر برای عفو این زندانیان، پس از مدت‌ها انتقاد مکرر از حکومت او به خاطر بازداشت مخالفان و فعالان مدنی صورت گرفته است اما دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که این تصمیم عبدالفتاح سیسی به خاطر فرا رسیدن عید قربان اتخاذ شده است.

به فاصله کوتاهی پس از اعلام این تصمیم، مأموران پلیس مصر دو خبرنگار شبکه الجزیره را که هنوز لباس آبی‌رنگ زندان به تن داشتند، در یکی از محلات حومه شهر قاهره به خانواده آنها تحویل دادند.

دادگاه این دو خبرنگار الجزیره، در ماه اوت خاتمه یافت و آنها به جرم جعل اخبار در حمایت از گروه‌های تروریستی که اشاره‌ای به اخوان‌المسلمین است، به سه سال زندان محکوم شدند.

پیش از این دادگاه بدوی این دو خبرنگار را به هفت سال زندان محکوم کرده بود ولی دادگاه تجدید نظر با نقض این حکم، به خاطر ضعف شواهد دادستانی، دستور محاکمه مجدد آنها را صادر کرد.

پیشتر در فوریه امسال پیتر گرسته، خبرنگار استرالیایی شبکه الجزیره که همراه با این دو خبرنگار الجزیره بازداشت شده بود، با دستور مستقیم رئیس‌جمهور مصر، پس از ۴۰۰ روز زندان آزاد شد.

آقای گرسته که سابقاً برای شبکه خبری بی بی سی کار می‌کرد، در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت از آزادی همکارانش بسیار خوشحال است.

سه خبرنگار شبکه الجزیره در دسامبر ۲۰۱۳ در اوج خشونت و ناآرامی‌های مصر، و همزمان با شروع سرکوب و بازداشت اعضا و هواداران اخوان‌المسلمین توسط حکومت عبدالفتاح السیسی بازداشت شدند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در این مورد نوشته است که به نظر می‌رسد بیشتر کسانی که بر اساس فرمان رئیس‌جمهور مصر عفو شده‌اند، فعالان سیاسی و مدنی هستند که به گفته دفتر ریاست جمهوری در «حمله به مأموران پلیس» شرکت داشته‌اند.

دولت مصر همچنین برای آزادی فعالان سیاسی و مدنی مثل سنا سیف و یارا سلّام که هر دو از فعالان حقوق بشر هستند، به شدت تحت فشار بوده است. آنها در جریان یک تظاهرات کوچک و آرام در مقابل کاخ ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ دستگیر شده بودند.

بازداشت این دو فعال مدنی آنها بر اساس مقررات جدیدی که هرگونه تظاهرات تأیید نشده توسط پلیس را غیرقانونی می‌داند، صورت گرفته و این دو به سه سال زندان محکوم شده بودند.

XS
SM
MD
LG