لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۹

تصمیم به «پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی» پس از نشست ویژه کمیسیون تبلیغات


شش نامزد تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۹۶؛ بالا از راست به چپ: حسن روحانی، مصطفی هاشمی‌طبا و اسحاق جهانگیری/ پایین از راست: ابراهیم رئیسی، مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف
شش نامزد تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ۹۶؛ بالا از راست به چپ: حسن روحانی، مصطفی هاشمی‌طبا و اسحاق جهانگیری/ پایین از راست: ابراهیم رئیسی، مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف

کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران، شامگاه شنبه دوم اردیبهشت در نشستی ویژه تصمیم خود در مورد ضبط مناظره‌های انتخاباتی را لغو کرد و به پخش زنده این مناظره‌ها رأی داد.

خبرگزاری ایسنا شامگاه شنبه به نقل از سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، نوشت که «مطالبه مردم برگزاری زنده مناظره‌ها بود و بنابراین مناظره‌های نامزدهای انتخابات زنده پخش خواهد شد».

جلسه شنبه‌شب کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پس از آن برگزار شد که تصمیم پیشین این کمیسیون در مورد پخش ضبط شده مناظره‌های انتخاباتی با اعتراض نامزدهای مختلف روبه‌رو شد.

هم حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی، و هم رقبای او در انتخابات پیش رو از جمله ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، و هم صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان میزبان این مناظره‌ها، به تصمیم پیشین کمیسیون بررسی تبلیغات برای زنده نبودن مناظره‌ها معترض بودند.

برخی از امامان جمعه در ایران از جمله محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران و همچنین حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، هم از جمله مخالفان این تصمیم بودند.

در این زمینه وب‌سایت‌های وابسته به اصولگرایان دولت را متهم کردند که با پخش زنده مناظره‌ها مخالفت کرده است.

در مقابل حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ایران، اعلام کرد که دولت در کمیسیون نظارت بر تبلیغات «در اقلیت است».

از پنج عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دو نفر عضو دولت هستند و به گفته وزیر کشور دولت حسن روحانی، چهار عضو این کمیسیون پیش از این رای به پخش «ضبط‌‌شده» مناظره‌های انتخاباتی داده بودند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، روز شنبه ساعاتی پیش از جلسه ویژه کمیسیون نظارت بر تبلیغات، با دفاع از پخش «ضبط شده» مناظر‌ه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸ را یادآور شد که به گفته او «هزینه بالایی» به کشور وارد کرد.

در سال ۸۸، مناظره‌های زنده انتخاباتی در تلویزیون ایران، به یکی‌ از جنجالی‌ترین مناظره‌های پس از انقلاب سال ۵۷ تبدیل شد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، در این مناظره‌ها هنگامی که مقابل رقبایش قرار می‌گرفت تهدید به افشاگری می‌کرد، و عبارت «بگم‌بگم‌» محمود احمدی‌نژاد و تهدید به افشاگری علیه زهرا رهنورد از جمله مواردی است که از این مناظره‌ها بیشتر به یاد مانده است.

این تجربه باعث شد تا مناظره‌های ریاست‌ جمهوری سال ۹۲ به شکل دسته‌جمعی و مانند مسابقات تلویزیونی برگزار شود.

کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات زیر نظر وزیر کشور فعالیت می‌کند و علاوه بر وزیر کشور، دادستان کل کشور یا نماینده او، رئیس سازمان صدا و سیما یا نماینده او، رئیس هیئت مرکزی اجرایی انتخابات، و یکی از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما در آن عضویت دارند.

XS
SM
MD
LG