لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

پوشش همزمان؛ رویدادهای مرتبط با انتخابات مجلس و خبرگان

شهرهای مختلف ایران، هفتم اسفند شاهد برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس و خبرگان بودند و تا اینجا بیشتر نتایج در حوزه‌های مختلف انتخابیه اعلام شده است. خبرهای مرتبط با این رویداد را در رادیو فردا دنبال کنید.

۱۶:۳۵ ۱۳.۱۱.۱۳۹۴

واکنش به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی٬ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رد صلاحیت حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی به اصولگرایان محدود نمانده و عباس عبدی٬ فعال سیاسی اصلاح طلب نیز انتقادهای تند وی را در تضاد با منطق اصلاح طلبانه عنوان کرده است.

این تحلیلگر سیاسی در یادداشتی در کانال تلگرامش ضمن اعتراض به رد صلاحیت حسن خمینی و غیرقابل دفاع دانستن آن٬ نوشته است که آقای هاشمی خود در زمان ریاست بر خبرگان رهبری٬ شورای نگهبان را متولی این کار کرد و حالا عدم تایید یا ردصلاحیت حسن خمینی را ترجیح می دهد.

۲۱:۲۹ ۱۳.۱۱.۱۳۹۴

حسن روحانی، رئیس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی امشب، ابراز امیدواری کرد «کاری انجام نشود که شائبه مهندسی شدن انتخابات در ذهن کسی ایجاد شود».

آقای روحانی همچنین با تاکید بر ضرورت اجرای قانون، خطاب به مردم گفت: «خواهش می کنم هیچ کس به هیچ دلیلی با صندوق انتخابات قهر نکند و همه در کنار صندوق ها باشند».

او در ادامه از رد صلاحیت شدگان و آنها که صلاحیتشان تایید نشده اما از طریق قانونی وارد عمل شدند، تشکر کرد و افزود: «به عنوان پاسدار قانون اساسی، اجرای قانون برای من مهم است. امیدوارم همه کاری کنیم که انتخاباتی شکوهمند و با حداکثر مشارکت برگزار شود».

۰۱:۱۲ ۱۴.۱۱.۱۳۹۴

محمدعلی موحدی‌کرمانی٬ دبیر کل جامعه روحانیت مبارز گفته است که اگر در انتخاب کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری اشتباهی رخ دهد٬ فاتحه انقلاب خوانده می‌شود.

به گزارش وب سایت انتخاب٬وی در همایش «عزت ملی»٬ با اشاره به نقش مجلس خبرگان رهبری گفت: «رهبری اعلام کردند کلید نظام دست رهبری است بنابراین این مجلس در انتخاب رهبر نقش موثری دارد».

موحدی کرمانی همچنین به شورای نگهبان توصیه کرد قاطعانه بایستند چرا که به گفته او «امام و رهبری هم همین را می‌گویند».

۱۶:۰۶ ۱۴.۱۱.۱۳۹۴

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی می گوید اصولگرایان از ردصلاحیت رقیب راضی هستند و به «رانت های سیاسی دل خوش کرده اند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با ایلنا ضمن هشدار به اینکه « پناه بردن به رانت‌ها بدون رقابت جدی خطر بزرگی برای خود اصولگرایان در پی خواهد داشت، گفته است: «در جامعه ما همواره افرادی هستند که رای مردم را قبول نداشته و آن را تزئینی می‌دانند. این جریان پیروزی خود را در مشارکت حداقلی می‌داند در حالی که یکی از مولفه‌های مشارکت رقابت واقعی است و نباید در رقابت محدودیتی وجود داشته باشد».

۱۶:۵۴ ۱۴.۱۱.۱۳۹۴

امیر محبیان، مؤسس حزب نواندیشان پیش بینی کرده است مجلس دهم تحول چشمگیری نسبت به وضع موجود نداشته باشد.

مدیر عامل خبرگزاری آریا، در گفت و گو با روزنامه شرق می گوید: «مجلس آینده حتی اگر مملو از مستقلین باشد، در عمل در قالب جناح‌های موجود دسته‌بندی خواهند شد».

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین با اشاره به اینکه تا حدودی مشکلات اصولگرایان برای ارائه فهرست واحد حل شده، در عین حال گفت که « در انتخابات مشخص می‌شود اعضای جبهه پایداری در چارچوب مصالح کلی در لیست انتخاباتی قرار گرفته‌اند یا باز قرار است به ‌عنوان عامل فشار عمل کنند».

۱۷:۲۲ ۱۴.۱۱.۱۳۹۴

محسن رنانی،اقتصاددان‌ و استاد دانشگاه در نامه مفصلی به شورای نگهبان هشدار داده قطبی کردن رقابت ها، زمینه ساز بی‌ثباتی و بی‌اعتمادی در فضای کسب کار و منجر به بحران اقتصادی می شود.

این اقتصاددان ایرانی در نامه‌ای که روی وب سایت رسمی خود قرار داده، از شورای نگهبان خواسته با تائید صلاحیت کاندیداهایی که از نظر مراجع چهارگانه، مشکلی ندارند «امکان تحقق یک انتخابات فراگیر با سطح بالایی از همبستگی ملی را فراهم کند».

آقای رنانی در این نامه نوشته است: «در شرایط کنونی اقتصاد ایران اگر این انتخابات خواه از طریق افراطی و قطبی شدن رقابت‌ها، یا از طریق رد صلاحیت گسترده و ممانعت از ورود یک جناح به رقابت انتخاباتی، به یک بازی حذفی بینجامد و به تنش، تخریب، افراط و یا یأس، سرخوردگی و کناره گیری بخشی از جامعه منجر شود فضای سیاسی کشور را که پس از خرداد ۹۲ به ثباتی نسبی رسیده است بی‌ثبات و نا امن و بی‌افق خواهد کرد».

در بخش دیگری از این نامه آمده است:« اکنون مناقشه اتمی تمام شده است ولی مناقشه انتخابات ۸۸ هنوز در اذهان باقی است. نگویید مناقشه تمام شد و فتنه‌گران حذف شدند و اوضاع به سوی ثبات رفته است... همین که هر روز مجبوریم به نام فتنه به مخالفان خود حمله کنیم و روز‌به‌روز بخش هایی از جامعه را از دایره نظام بیرون کنیم پیامش به بازیگران اقتصادی این است که این کشور هنوز به دوران ثبات پا ننهاده است.
این که مقامات حاکم هر روز مجبورند به انگی و رنگی بخشی از جامعه را حذف کنند نشان از نگرانی‌های حاکمان دارد یعنی در این کشور یک نیروی معارض و مخالف قوی وجود دارد که جناح حاکم از آن به شدت هراس دارد و هر آن ممکن است این کشور با تحولی تازه و بی‌ثباتی جدیدی رو به رو شود».

۱۸:۱۸ ۱۴.۱۱.۱۳۹۴

محمد باقر الفت، معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه «فضای مجازی» را بستر تخلف های انتخاباتی عنوان کرده است.

به گزارش میزان خبر، وابسته به قوه قضائیه، وی در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان جدید دیوان عدالت اداری گفته است: «بستر تخلفات انتخاباتی که تا کنون وجود داشته است، فضای مجازی است که در آن مقداری بداخلاقی های انتخاباتی صورت می گیرد».

۱۹:۳۵ ۱۴.۱۱.۱۳۹۴

​آخرین توئیت انتخاباتی غلامعلی حداد عادل:

۲۰:۰۹ ۱۴.۱۱.۱۳۹۴

فهرست اولیه ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس در تهران، توسط خبرگزاری صدا و سیما اعلام شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این لیست هشت نفر از وزرا یا معاونان دولت‌های پیشین، هشت نماینده مجلس و شش نفر از بانوان حضور دارند.

اسامی اولیه این فهرست چنین معرفی شده است:

۱. محمدحسن ابوترابی فرد
۲. مرتضی آقا تهرانی
۳. غلامرضا مصباحی‌مقدم
۴. سید محمود نبویان
۵. مرضیه وحیددستجردی
۶. فاطمه رهبر
۷. فاطمه آلیا
۸. زهره طبیب‌زاده
۹. لاله افتخاری
۱۰. زهره الهیان
۱۱. یحیی آل اسحاق
۱۲. محمد سلیمانی
۱۳. پرویز داوودی
۱۴. مسعود میرکاظمی
۱۵. لطف الله فروزنده
۱۶. مجتبی رحماندوست
۱۷. احمد توکلی
۱۸ الیاس نادران
۱۹. علیرضا زاکانی
۲۰ مهرداد بذرپاش
۲۱. اسماعیل کوثری
۲۲. غلامعلی حدادعادل
۲۳. سید مهدی جولایی
۲۴. حجت الله عبدالمالکی
۲۵. عامری
۲۶. محمد ناظمی اردکانی
۲۷. قریشی
۲۸. رنجبر
۲۹. پرچمی
۳۰ . وکیل پور

۱۳:۰۷ ۱۵.۱۱.۱۳۹۴

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تلاش برخی برای القای قهر از حضور در انتخابات را به هیچ وجه با روح انقلاب سازگار ندانست و تاکید کرد: «قهر کردن از صندوق‌های رأی هیچ توجیه منطقی ندارد».

آقای هاشمی در جمع دیدار جمعی از اعضا و مسئولان موسسات فرهنگی، هنری و سازمان‌های مردم نهاد(سفیران صلح، صبح امید)، گفت: «سود عدم حضور مردم در انتخابات را اقلیتی می‌برد که خواهان حفظ وضعیت موجود است و اصلاً آن جماعت همین را می‌خواهند، اما مردم باید به شکل گسترده شرکت کنند و هر نظری را که دارند، بدهند تا در تاریخ ثبت شود».

بیشتر

XS
SM
MD
LG