لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

بهترین آرژانتین، پس از دوران کارلوس بیلاردو


کمتر کارشناسی در دنیای فوتبال تردید دارد که این تیم ملی آرژانتین از بهترین‌‌های تیم‌های ملی و چه بسا بهترین تیم ملی دو دهه اخیر این کشور باشد.
کمتر کارشناسی در دنیای فوتبال تردید دارد که این تیم ملی آرژانتین از بهترین‌‌های تیم‌های ملی و چه بسا بهترین تیم ملی دو دهه اخیر این کشور باشد.
سرمربی تیم ملی آرژانتین هنگام بازدید از آخرین وضعیت ورزشگاه‌های جام جهانی، در استادیوم زیبای مینیه‌رائو که تیمش باید مقابل ایران بایستد گفت: این ورزشگاه بی نقص است. واقعاً آن را تحسین می‌کنم.

سابلا حق دارد این استادیوم را ستایش کند. مهم‌ترین افتخاری که او تاکنون در عرصه مربیگری به خود اختصاص داده، جام لیبرتادورس است که سال ۲۰۰۹ با باشگاه استودیانتس در همین ورزشگاه رقم خورده.
سرمربی آرژانتین سابقه کوتاهی در سرمربیگری دارد. با این وجود، پیشینه او در کمک مربیگری حاکی از تجارب ارزنده‌ای است که اندوخته.
سرمربی آرژانتین سابقه کوتاهی در سرمربیگری دارد. با این وجود، پیشینه او در کمک مربیگری حاکی از تجارب ارزنده‌ای است که اندوخته.
تیم او دو بازی دوستانه دیگر تا جام جهانی خواهد داشت. یکی با ترینیداد و توباگو و سه روز بعد مقابل اسلوونی. محل برگزاری هر دو بازی نیز آرژانتین است. در واقع آرژانتینی‌ها تا یک هفته قبل از بازی نخست جام جهانی مقابل بوسنی و هرزگوین نیز در خانه خواهند بود. اما ایران ۱۲ روز زودتر از بازی اول، اردوی خود را در سائوپائولو برپا خواهد کرد.

جالب اینکه ترینیداد چهار روز پس از بازی با آلبی سلسته، با همان ترکیب مقابل تیم ملی ایران قرار خواهد گرفت!

سابلا ۵۹ ساله است اما سابقه کوتاهی در سرمربیگری دارد. با این وجود، پیشینه او در کمک مربیگری حاکی از تجارب ارزنده‌ای است که اندوخته. همکاری او با دانیل پاسارلا از نیمه نخست دهه ۹۰ در تیم ملی آرژانتین آغاز شد. سپس باشگاه پارما، تیم ملی اروگوئه، باشگاه مونترری مکزیک، کورینتیانس و ریورپلات. این آخری، پایان دوران مربیگری پاسارلا بود و آغاز دوران سرمربیگری برای سابلا.

هدایت استودیانتس را در دست گرفت تا قهرمان لیگ آرژانتین و جام لیبرتادورس شود. از سال ۲۰۱۱ هم به جای سرجیو باتیستا هدایت آلبی سلسته را عهده‌دار شد. از نخستین اقداماتش گرفتن بازوبند کاپیتانی از ماسچرانو و بستن آن دور بازوی لیونل مسی بوده.

کمتر کارشناسی در دنیای فوتبال تردید دارد که این تیم ملی آرژانتین از بهترین‌‌های تیم‌های ملی و چه بسا بهترین تیم ملی دو دهه اخیر این کشور باشد. تیمی کم‌نظیر بعد از دوران پرشکوه کارلوس بیلاردو با پیشاهنگی مارادونا که حاصل آن قهرمانی جام ۱۹۸۶ و نایب قهرمانی جام ۱۹۹۰ بود.
از نخستین اقدامات سرمربی آرژانتین گرفتن بازوبند کاپیتانی از ماسچرانو و بستن آن دور بازوی لیونل مسی بود.
از نخستین اقدامات سرمربی آرژانتین گرفتن بازوبند کاپیتانی از ماسچرانو و بستن آن دور بازوی لیونل مسی بود.
ستاره‌ها در اوج پختگی، نظم و انضباط در سطحی باور نکردنی برای تیمی مانند آرژانتین، عطش و لهیب سودای قهرمانی نزد مسئولین، هواداران و بازیکنان، صعودی مقتدرانه به جام، برگزاری مسابقات در سرزمین همسایه و انباشتگی تجارب تلخ پنج جام پیاپی قبلی، از آمادگی راه‌راه پوشان برای فتح جام سوم گواهی می‌دهد.

سرجیو رومرو (موناکو) و ماریانو آندوخار (کاتانیا) دروازه‌بانان تیم ملی آرژانتین هستند. برای اینکه جام فتح شود، آنها باید مانند یکی از اسلاف‌شان در این تیم یعنی اوبالدو فیلول، نری پمپیدو یا گوی گوچه‌آ بدرخشند.

هر دروازه‌بانی روز بد دارد و اگر رومرو مقابل بازیکنان ایران همان عملکردی را ارائه کند که در مرحله یک چهارم نهایی جام قبلی در برابر آلمان بروز داد، رویای عبور توپ از روی خط دروازه آلبی سلسته در دسترس خواهد بود.

خط دفاعی آرژانتین با وجودیکه دغدغه اصلی هواداران این تیم است، بازیکنانی از تیم‌های شاخص باشگاهی را گرد هم آورده. فدریکو فرناندز از ناپولی، هوگو کامپانرو (اینترمیلان)، مارکوس روخو (اسپورتینگ لیسبون)، پابلو زابالتا (منچسترسیتی)، اسکیل گارای از بنفیکا، لیساندرو لوپز (ختافه) و جینو پروتزی از کاتانیا که در واپسین بازی تدارکاتی این تیم مقابل رومانی حاضر بوده‌اند.

سابلا گزینه‌هایی هم در ترکیب ثابت خط دفاعی فیورنتینا، ساندرلند، بوردو، نیوکاسل و ... دارد که احتمال قرار گرفتن‌شان در فهرست نهایی ناچیز است.

در خط میانی با وجودیکه ده‌ها آرژانتینی در بهترین باشگاه‌های جهان توپ می‌زنند، چند بازیکن از لیگ داخلی هم در فهرست نهایی حضور خواهند داشت. ماکسی رودریگز و ایور بانه‌گا (نیوولز اولدبویز) به اتفاق فرناندو گاگو از بوکا بخت زیادی دارند. البته هر سه نیز قبلاً در بهترین تیم‌های دنیا عضویت داشته و سپس به لیگ آرژانتین برگشته‌اند.

لوکاس بیلیا (لاتزیو)، آنخل دی ماریا (رئال مادرید)، آگوستو فرناندز (سلتاویگو)، خاویر ماسچرانو (بارسلونا) و ریکاردو آلوارز از اینتر به اتفاق اریک لاملا (تاتنهام) گزینه‌های اصلی در خط میانی هستند. خاویر پاستوره از پاری سن ژرمن چطور؟ خیر. سابلا اعتقادی به او ندارد.

انتخاب بازیکنان خط حمله نیز در سیر تاریخ، دردسر شیرین (و چه بسا گاهی تلخ) سرمربیان مختلف تیم‌ ملی آرژانتین بوده. البته در معدن مهاجمان کارکشته و تمام عیار، گزینش سرجیو آگوئرو (منچسترسیتی)، گونزالو هیگواین (ناپولی)، اسکیل لاوتزی (پاری سن ژرمن) و لیونل مسی سخت نیست. یا حتی رودریگو پالاسیو از اینتر.

اما تعداد مهاجمان در فهرست هر تیم، ظرفیتی دارد. ناگزیر باید قلم قرمز کشید روی نام‌هایی چون کارلوس ته‌وز از یوونتوس یا مائورو ایکاردی از اینتر.

مردان سابلا خود را در برزیل، میزبان جام بیستم حس می‌کنند. در تمام دیدارها مقابل رقبای اروپایی، آفریقایی و آسیایی، برتری عددی در ورزشگاه‌ها متعلق به آنها خواهد بود. جو ورزشگاه و فضای مسابقات، آنها را کمتر از رقبایشان مرعوب خواهد کرد.

اما آیا آرژانتین، هر سه بازی دور مقدماتی را با برتری به سود خود رقم خواهد زد و با ۹ امتیاز صعود خواهد کرد؟ کمتر کسی مردد است در صعود آرژانتین به عنوان سرگروه، اما هر امتیاز احتمالی که آرژانتین در این گروه از کف بدهد، تأثیر بسزایی در تعیین تیم دوم گروه خواهد داشت.

البته آنها در جام قبلی با هدایت مارادونا باوجودیکه چندان روبه‌راه نبودند اما هر سه بازی دور مقدماتی از جمله همین نیجریه را با برتری پشت سر گذاشتند و از کل ۳۲ تیم جام پیشین، فقط هلند بود که موفق به تکرار این کار بزرگ شد.

بازی دوم آرژانتین مقابل ایران برگزار خواهد شد. در ادامه، آمار بازی‌های دوم آرژانتین در جام‌های جهانی آمده است.

۱۹۳۰ – آرژانتین ۶ مکزیک ۳
۱۹۵۸ – آرژانتین ۳ ایرلند شمالی ۱
۱۹۶۲ – انگلستان ۳ آرژانتین ۱
۱۹۶۶ – آرژانتین ۰ آلمان غربی ۰
۱۹۷۴ – آرژانتین ۴ هائیتی ۱
۱۹۷۸ – آرژانتین ۲ فرانسه ۱
۱۹۸۲ – آرژانتین ۴ مجارستان ۱
۱۹۸۶ – آرژانتین ۲ بلغارستان ۰
۱۹۹۰ – آرژانتین ۲ شوروی ۰
۱۹۹۴ – آرژانتین ۲ نیجریه ۱
۱۹۹۸ – آرژانتین ۵ جامائیکا ۰
۲۰۰۲ – انگلستان ۱ آرژانتین ۰
۲۰۰۶ – آرژانتین ۶ صربستان ۰
۲۰۱۰ – آرژانتین ۴ کره جنوبی ۱


آمار و ارقام گذشته، تعیین‌کننده نتایج آینده نخواهند بود. اما به هرحال آنها در تمام ادوار جام جهانی، در بازی‌های دوم جز انگلیس مغلوب رقیب دیگری نشده‌اند. در عوض، آمار ناکامی‌هایشان در بازی نخست، چشمگیر بوده. به همین خاطر سافت سوسیچ سرمربی بوسنی گفته قصد داریم با متوقف کردن آرژانتین، شگفتی‌های تاریخی در دور اول جام جهانی را تداوم ببخشیم.
XS
SM
MD
LG