لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

ستارگان گروه جی: دمپسی، جیان، رونالدو و کلوزه


در گروه هفتم جام جهانی ۲۰۱۴ تیم‌های ملی آلمان، پرتغال، غنا و آمریکا حضور دارند و تردیدی نیست که سرشناس‌ترین بازیکن در این گروه دشوار، کریستیانو رونالدو است که در ادامه معرفی شده. دیگر ستاره‌های تیم‌های حاضر در گروه جی جام جهانی چه کسانی هستند؟

دمپسی - آمریکا

وقتی ۲۳ بازیکن تیم ملی آمریکا برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل معرفی شدند، نام لاندون دانووان، مهاجم مشهور این تیم به چشم نمی‌خورد. او رکوردددار گلزنی در فوتبال ملی آمریکاست، با ۱۵۶ بازی ملی و ۵۷ گل زده.

اما یورگن کلینزمن که پیش از این نیجریه همگروه ایران را به عنوان یکی از رقبای تدارکاتی تیمش برگزیده بود، در غیاب دانووان، مهاجمی باتجربه و صاحب نام را به زمین خواهد فرستاد که بازوبند کاپیتانی را نیز در اختیار دارد.
کلینت دمپسی، با سابقه حضور در تاتنهام و خصوصاً کارنامه‌ای درخشان در فولام. تیمی که حالا به دسته پایین‌تر سقوط کرده، فقط چهار سال قبل با کلینت دمپسی فاتح لیگ اروپا شد.

در فهرست تیم ملی آمریکا، غیر از تیم هاوارد سنگربان اورتون که در جام جهانی قبلی نیز بازی کرد، دروازه‌بان آستون ویلا هم حضور دارد.

فابین جانسون از مونشن گلادلاخ، آلخاندرو بدویا (نانت)، میکس دیسکرود (روزنبرگ نروژ)، جف کامرون مدافع استوک سیتی، تیموتی چندلر از نورنبرگ و جان بروکس (هرتا برلین)، به اتفاق جولین گرین (بایرن‌مونیخ)، جرمن جونز (بشیکتاش)، جوزی آلتیدوره (ساندرلند) و آرون یوهانسون (آلکمار) سایر بازیکنان شاخص آمریکا هستند.

آنها که در لیگ حرفه‌ای آمریکا توپ می‌زنند نیز در سال‌های اخیر در تیمهایشان با نخبگان فوتبال جهان همبازی بوده‌اند. ستارگانی که پیش از ورود به عرصه بازنشستگی، مدتی را هم در ام ال اس توپ زده‌اند و تجارب خود را در اختیار همبازیان آمریکایی قرار داده‌اند.

در این بین، دمپسی اولین گل ملی خود را حدود دهسال قبل شیکاگو به تیم ملی انگلستان زد. در این سال‌ها توپ را از خط دروازه تیم‌های بزرگی مانند برزیل، بلژیک، آلمان و ایتالیا عبور داده.

در جام جهانی ۲۰۰۶ دروازه غنا را باز کرد. در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز در حالی انگلیس با گل کاپیتان جرارد از آمریکا پیش بود، همتای او در تیم رقیب یعنی کاپیتان دمپسی، گل تساوی را به ثمر رساند و بازی با همین نتیجه به پایان رسید.

برای مهاجمی که هفت گل در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ زده، دور از انتظار نیست که پایش در سومین جام جهانی متوالی نیز به گل باز شود.

جیان – غنا

موفق‌ترین نماینده آفریقا در جام جهانی قبلی، برای سومین بار در جام جهانی حضور دارد اما نخستین بار است که با سرمربی بومی پا به این مسابقات گذاشته‌اند. تیمی که اگر در دهه ۸۰ میلادی فقط یک ستاره سرشناس جهانی داشت به نام عبدی پله، حالا نمایندگانی در تمام لیگ‌های معتبر جهان دارد. ستاره‌های تکنیکی و نیرومند که برای خلق شگفتی بزرگ در جام بیستم گردهم آمده‌اند.

دانیل اوپاره (استاندارد لیژ)، جف شلوپ از لستر سیتی، مایکل اسین و سالی مونتاری از آث میلان، کوادو آساموا یوونتوس، امانوئل بادو اودینزه، آفریه آکوا (پارما)، آندره آیو (مارسی)، واکاسو مبارک همبازی سردار آزمون در تیم شکارچی پدیده‌ها، روبین کازان روسیه.
آساموا جیان در بازی مقابل آمریکا در جام جهانی ۲۰۱۰
آساموا جیان در بازی مقابل آمریکا در جام جهانی ۲۰۱۰
کوین بواتنگ نیز در حالی برای غنا بازی می‌کند که برادرش جروم بواتنگ عضو تیم ملی آلمان است. مادری آلمانی دارند، هر دو در آلمان به دنیا آمده‌اند اما کوین که خودش هم در تمام رده‌های سنی پایه برای تیم ملی آلمان بازی کرده، ترجیح داد در رده بزرگسالان برای غنا به میدان برود. این دو برادر که تیم‌هایشان همگروه شده، برای دومین جام جهانی متوالی باید با هم بجنگند.

آساموا جیان مهاجم موفق غنا در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز با وجود حضور در لیگ امارات، همچنان این تیم را همراهی می‌کند. تعداد گل‌های زده او در العین، خیلی بیشتر از تعداد بازی‌هایش برای این تیم است. از جمله سه گلی که امسال به تراکتورسازی تبریز زد.

جیان در جام جهانی ۲۰۰۶ یک گل وارد دروازه جمهوری چک کرد. اوج درخشش او جام جهانی ۲۰۱۰ بود. در مرحله مقدماتی سه گل حساس به آنگولا، ساحل عاج و نیجریه زد تا تیمش صعود کند. در نخستین بازی جام جهانی نیز گل پیروزی تیمش را در دقیقه ۸۴ از روی نقطه پنالتی وارد دروازه صربستان کرد. در بازی دوم گل مساوی را به استرالیا زد و در یک هشتم نهایی در وقت‌های اضافه، گل پیروزی را وارد دروازه تیم هاوارد سنگربان آمریکا کرد.

تیم شایسته غنا در یک چهارم نهایی، در ضربات پنالتی به اروگوئه باخت اما آسامو جیان باز هم در نواختن پنالتی موفق بود. او به عنوان رکورددار گل ملی در تاریخ فوتبال غنا، حالا در سومین جام جهانی‌ خودش و سومین جام جهانی کشورش، رویای کسب نتیجه‌ای بهتر از جام پیشین را در سر می‌پروراند.

رونالدو - پرتغال

پدرش به خاطر علاقه‌ای که به رونالد ریگان هنرپیشه و رییس جمهور سابق آمریکا داشت، نام رونالدو را روی او گذاشت.

کریستیانو رونالدو فوتبال را از سه سالگی روی ماسه های سواحل مدیرا آغاز کرد. از بچگی طرفدار بنفیکا بود اما تقدیر این طور رقم خورد که به تیم رقیب یعنی اسپورتینگ لیسبون برود.
رونالدو در بازی مقابل جمهوری چک در بازی‌های یورو ۲۰۱۲
رونالدو در بازی مقابل جمهوری چک در بازی‌های یورو ۲۰۱۲
سال ۲۰۰۲ در نوجوانان اروپا بازی کرد. همان سال دعوت شد به تمرینات آرسنال و ملاقات با آرسن ونژه. همزمان مورد توجه لیورپول و بارسلونا هم بود که سرسختانه خواهان جذب او بودند. اما وقتی تابستان ۲۰۰۳ اسپورتینگ در لیسبون ۳-۱ منچستر یونایتد را شکست داد، نظر سر الکس فرگوسن به نابغه ۱۸ ساله پرتغالی جلب شد و او به یونایتد پیوست.

با شیاطین سرخ چندین بار جام حذفی و لیگ برتر انگلستان را فتح‌ کرد. لیگ قهرمانان اروپا و جام باشگاه‌های جهان را به دست آورد و جایزه انفرادی کفش طلای اروپا را هم نصیب خود کرد. سال ۲۰۰۸ با ۴۲ گل در طول فصل، رکورد ۴۰ ساله تاریخ باشگاه که در اختیار جورج بست بود را شکست.

رئال مادرید در تابستان سال ۲۰۰۹ با قرارداد ۹۴ میلیون یورویی، رونالدو را به خدمت گرفت و رکورد گرانقیمت‌ترین فوتبالیست جهان را شکست. کریس در این باشگاه هم با به‌ ثمر رساندن ۵۱ گل در یک فصل، رکورد تاریخ باشگاه که در اختیار فرانتس پوشکاش افسانه‌ای بود را شکست.

۱۱۰ بازی ملی دارد و ۴۹ گل زده. اولین گل ملی را در یورو ۲۰۰۴ به یونان زد. فقط ۱۹ سالش بود. طی ۱۰ سال عضویت در تیم ملی نایب قهرمان جام ملت‌های اروپا شده و به مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ هم رسیده. اولین گل خود را در جام جهانی مقابل ایران به ثمر رساند و ضربه پنالتی را وارد دروازه ابراهیم میرزاپور کرد. این تنها گل او در جام ۲۰۰۶ بود اما برای صعود به جام جهانی ۲۰۰۶، شش گل زده بود و سهم ارزنده‌ای در صعود مستقیم تیمش داشت.

رونالدو که در جام ۲۰۰۶ فقط یک گل به ایران زده بود، در جام جهانی ۲۰۱۰ هم فقط یک گل به کره شمالی زد. نبوغ او کمکی به کارلوس کی‌روش نکرد و پرتغال از دور مسابقات حذف شد. اما برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴، در نبرد حذفی بین سوئد و پرتغال که به جنگ تن به تن زلان ابراهیموویچ و رونالدو مشهود شد، رونالدو چهار گل در دو بازی رفت و برگشت زد، زلاتان فقط دو گل.

او یک تنه پرتغال را به جام بیستم آورد. مرد سال فوتبال جهان هم شد و بالاخره لیونل مسی را جا گذاشت. پرتغالی‌ها امیدوارند نمایش شکوهمند او در طول فصل، در جام جهانی هم تکرار شود،

کلوزه - آلمان

در فوتبال آلمان که جوانان نخبه پرشماری در تیم‌های مشهور توپ می‌زنند، چگونه مهاجمی ۳۵ ساله توانسته تمام رقبای تازه نفس را کنار بزند؟ چه کسی می‌تواند ۱۵ سال در عالی‌ترین سطح فوتبال جهان بازی کند و لابه‌لا، هر زمان جام جهانی باشد چهار یا پنج گل هم بزند؟
در پاسخ به این سؤال، از دو دهه اخیر فوتبال جهان، گزینه دیگری غیر از میروسلاو کلوزه وجود ندارد. دوران کودکی‌اش‌ را در لهستان سپری کرده. مادرش هم عضو تیم ملی هندبال لهستان بود اما وقتی میروسلاو هشت ساله بوده به آلمان کوچیده‌اند.

از سال ۲۰۰۱ که با کایزرسلاترن در رده دوم گلزنان بوندس لیگا قرار گرفت به تیم ملی دعوت شد. اولین بازی ملی را مقابل آلبانی انجام داد و گل هم زد. در جام جهانی ۲۰۰۲ نایب قهرمان شدند و او با پنج گل، در رده دوم جدول گلزنان ایستاد.

هر پنج تا را با سر به ثمر رساند. کاری که تاکنون هیچ بازیکنی در تاریخ جام جهانی موفق به انجامش نشده. او سه‌ گل از این پنج گل را وارد دروازه محمد الدعایه دروازه‌بان قرن آسیا از عربستان سعودی کرد.

در جام جهانی ۲۰۰۶ دو گل در بازی افتتاحیه مقابل کاستاریکا و دو گل هم در برابر اکوادور به ثمر رساند. با گلی که در یک چهارم نهایی مقابل آرژانتین زد، بازی را به تساوی ۱ بر ۱ کشاند. با پنج گل، آقای گل جام شد تا در کنار تئوفیلو کوبیاس از پرو،‌ تنها بازیکنی باشد که دو جام جهانی متوالی را با پنج گل زده به پایان رسانده.

در جام جهانی ۲۰۱۰ هم چهار گل زد. به استرالیا، به انگلستان، دو تا هم به آرژانتین با سرمربیگری مارادونا. اگر در برزیل گل بزند در چهارمین دوره متوالی جام جهانی موفق به گلزنی شده.

تاکنون ۱۳۱ بازی ملی انجام داده و بعد از لوتار ماتیوس، رکورددار بیشترین بازی ملی در تاریخ فوتبال آلمان است. با ۶۸ گل ملی به اتفاق گرد مولر،‌ برترین گلزن تاریخ کشورش محسوب می‌شود.

در باشگاه‌های کایزرسلاترن، وردربرمن و بایرن مونیخ توپ زده و چهار سالی هست که راهی سری آ شده و در پپشانی خط آتش لاتزیو بازی می‌کند. آخرین گل‌های ملی‌اش سه گل در مقدماتی برای صعود به جام بیستم، مقابل ایرلند، سوئد و اتریش بوده.
XS
SM
MD
LG