لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

شکایت چهار نامزد ریاست‌جمهوری در ارتباط با اولین مناظره انتخاباتی و حواشی آن


پس از انتشار گزارش اعتراض چهار نامزد انتخابات به اولین مناظره انتخاباتی، یک عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات خبر داد که این کمیسیون به این اعتراض‌ها رسیدگی کرده و قرار است در مناظره بعدی این شکایت‌ها «جبران» شود.

خبرگزاری‌های ایران روز یکشنبه دهم اردیبهشت خبر دادند که ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و حسن روحانی، چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با اولین مناظره انتخاباتی و حاشیه‌های آن به این کمیسیون شکایت کرده‌اند.

این شکایت‌ها قرار بود در جلسه شامگاه یکشنبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی بررسی شود و پس از برگزاری این جلسه احسان قاضی‌زاده‌ هاشمی به خبرگزاری فارس گفت که قرار است در مناظره بعدی شکایات مطرح شده جبران شود..

به گفته آقای قاضی زاده هاشمی، این کمیسیون تصمیم گرفته که در مناظره بعدی «مسئله عدم تعادل در دادن وقت به نامزدها جبران شود و چنانچه در بحث محتوایی پس از بررسی‌ها مشخص شود اتهامی به کسی زده شده، احقاق حق صورت پذیرد».

بر اساس این گزارش، کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخاباتی همچنین تصمیم گرفته که «شکایت مربوط به مسائل حاشیه‌ای» نیز در مناظره بعدی «جبران» شود.

به گفته آقای قاضی زاده هاشمی، موضوع مناظره دوم کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در روز ۱۵ اردیبهشت‌ سیاست داخلی، ‌سیاست خارجی و فرهنگی است و سومین مناظره در ۲۲ اردیبهشت با موضوع اقتصاد برگزار خواهد شد.

شکایات چهار نامزد معترض

روز یکشنبه محمدعلی امانی، رئیس ستاد انتخابات مصطفی میرسلیم، خبر داد که این ستاد به کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نامه نوشته و به رعایت نشدن «چارچوب» مناظره اعتراض کرده است.

او اضافه کرد: «در مناظره هر کسی از هر دری صحبت کرد و ما از کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات خواسته‌ایم که تکلیف ما را روشن کنند که مناظره‌های بعدی چگونه برگزار خواهد شد و اگر قرار است هر کسی حرف خود را بزند ما هم حرف خود را می‌زنیم».

حسین قربان‌زاده، مشاور محمدباقر قالیباف، نیز اعلام کرد که یکی از موارد شکایت آقای قالیباف، «عدم بی‌طرفی» مجری است، چرا که او سخنان حسن روحانی را قطع نکرده و «با ملایمت» به او تذکر داده اما سخنان دیگر نامزدها را قطع کرده است.

او همچنین گفت که حسن روحانی دو دقیقه بیشتر از آقای قالیباف سخن گفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، موضوع شکایت ابراهیم رئیسی هم حضور مجری مناظره‌ها در برنامه تبلیغاتی یکی از کاندیداها، و نیز «اهمال نسبت به رعایت زمان» از سوی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری است.

همزمان حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی، نیز گفت که آقای روحانی به دلیل عدم تخصیص فرصت برای پاسخگویی به سه اتهام آقای قالیباف به کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شکایت کرده است.

محمدباقر قالیباف در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی را متهم کرده بود که وعده حل مشکلات در ۱۰۰ روز و ایجاد ۴۰۰ هزار شغل را داده اما این وعده ها را تکذیب کرده است.

حسن روحانی اما اعلام کرده بود که این سخنان منتسب به او «دروغ» است و در سایت‌های «گمنام» منتشر شده است.

آقای قالیباف در این مناظره همچنین با اشاره به سخنان سابق رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود که بابک زنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به ستاد حسن روحانی کمک مالی کرده است.

روز یکشنبه اما غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز یکشنبه درباره این ادعای آقای قالیباف گفت که «اینکه متهم حرفی بزند تا اینکه آن حرف ثابت بشود فرق دارد».

به گفته آقای اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه این سخنان را به نقل از بابک زنجانی مطرح و در عین حال اعلام کرده که «نمی‌شود به حرف او اطمینان کرد».

پیشتر در دی ماه سال گذشته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، سخنان رئیس قوه قضائیه درباره کمک مالی بابک زنجانی به ستاد حسن روحانی را رد کرده و از این قوه خواسته بود تا «به هر ادعای» بابک زنجانی «رسیدگی و نتیجه آن اعلام شود».

در اولین مناظره انتخابات حسن روحانی نیز آقای قالیباف را متهم کرد که مجوز ساخت «برج‌های بیست طبقه»، «در کوچه‌های ده متری» را صادر کرده است.

شهردار تهران اما در پاسخ به آقای روحانی گفت که مجوز ساخت این برج‌ها به دلیل مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری صادر شده است.

این شورا اما روز یکشنبه در بیانیه‌ای سخنان آقای قالیباف را «مملو از کذب و تحریف» خواند و اعلام کرد که مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بلافاصله از طریق روزنامه رسمی و سایر رسانه‌ها منتشر می‌شود.

شورای عالی شهرسازی همچنین اعلام کرد که شهرداری تهران درباره صدور مجوزهای ساخت و ساز چندین مورد «تخلف» داشته که این شورا از آنها جلوگیری کرده است.

بر اساس این بیانیه، پروژه ایران زمین در شهرک قدس به مالکیت بابک زنجانی، پروژه موسوم به باشگاه بانک ملت در باغ معنوی شهر تهران، پروژه اطلس مال در اراضی پارکینگ نیاوران، تبدیل پارک به مجتمع تجاری در شمال میدان ونک، تبدیل فضای سبز به برج در شمال بلوار آیت‌الله کاشانی، ساخت و ساز در اراضی فرودگاه قلعه مرغی و تغییر کاربری ۱۹ هکتار اراضی فضای سبز در شهرک اکباتان از جمله پروژه‌هایی است که شهرداری مجوز آن را صادر، و شورای عالی شهرسازی آنها را متوقف کرده است.

این شورا همچنین اعلام کرد که از مجموع ۹۷۹ ساختمان بلندمرتبه در تهران که از سال ۵۰ مجوز آنها صادر شده، ۴۱۱ مورد مربوط به ۱۲ سال شهرداری آقای قالیباف تهران و ۳۲۴ مورد مربوط به ۳۴ سال قبل بوده است.

شورای عالی شهرسازی و معماری، سال گذشته تصویب کرد که تا زمان تصویب «ضوابط بلندمرتبه‌سازی»، احداث ساختمان‌های ۱۲ طبقه و بیشتر در شهر تهران ممنوع است.

احداث ساختمان‌های بلندمرتبه و برج‌ها در تهران از دوره شهرداری غلامحسین کرباسچی شدت گرفت و در آن زمان و همچنین دوره مدیریت دیگر شهرداران تهران، برخی از صاحبنظران از فروش بیش از حد «تراکم» از سوی شهرداری تهران انتقاد کرده‌اند.

«تراکم» مجوزی است که شهرداری برای افزایش تعداد طبقات ساختمان‌های در حال احداث صادر می‌کند و سازنده‌ها مجبورند برای ازدیاد ارتفاع ساختمان، بالا‌تر از دو طبقه، چنین مجوزی خریداری کنند که این محلی برای درآمدزایی برای شهرداری‌ها ایجاد کرده‌ است.

روز یکشنبه همچنین قرار بود که برنامه تبلیغاتی آقای قالیباف از رادیو پخش شود اما ستاد او اعلام کرد که این برنامه « به‌علت اصلاحات زیاد کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات و عدم امکان اصلاح، توسط صداوسیما حذف» و به‌جای آن صدای برنامه تلویزیونی سابق این نامزد انتخابات پخش شده است.

XS
SM
MD
LG