لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

تأکید دبیرکل سازمان ملل بر تقویت اقدامات برای بهبود وضعیت حقوق بشر


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی عمیق از تبعیض علیه پناهجویان، از جمله از کلیشه‌سازی در مورد مسلمانان انتقاد کرده و بر تقویت اقدامات سازمان ملل برای بهبود وضعیت حقوق بشر تأکید کرده است.

در سخنانی که روز جمعه هشتم بهمن در مراسم یابود هولوکاست در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد شد، آنتونیو گوترش گفت تبعیضی که مهاجران و پناهجویان با آن روبه‌رو هستند، و کلیشه‌سازی از مسلمانان، زمینه را برای نفرت‌اکنی شدید فراهم‌ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای گوترش تأکید کرد «من به شدت نگران تبعیضی هستم که مهاجران، پناهجویان، و اقلیت‌ها در گوشه و کنار جهان با آن روبه‌رو هستند، و کلیشه‌سازی در مورد مسلمانان را عمیقاً مشکل‌ساز می‌دانم».

او هشدار داده که «هنجار جدیدی» در گفتمان عمومی شکل گرفته که در چارچوب آن پیش‌داوری پذیرفته شده، و زمینه برای نفرت‌افکنی شدیتر فراهم شده است.

دبیرکل سازمان ملل افزوده است یهودی‌ستیزی، نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، و نفرت‌افکنی علیه مسلمانان، با عوام‌گرایی و «توسط چهره‌های سیاسی که از هراس‌آفرینی برای بردن آرای مردم بهره‌بردای می‌کنند» در حال گسترش است.

آقای گوترش تأکید کرده که «ما باید هشیار باشیم و سازمان ملل برای تقویت ساختار حقوق بشری‌اش باید اقدامات بیشتری صورت دهد».

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود یادآور شده که اظهارات دبیرکل سازمان ملل در شرایطی است که گزارش شده، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا به دنبال تعلیق برنامه پذیرش پناهجویان در آمریکا، و وضع محدودیت روادید برای ساکنان هفت کشور مسلمان، از جمله ایران است.

این گزارش می‌گوید پیش‌نویس یک فرمان اجرایی که ابلاغ آن مدنظر آقای ترامپ است، بر ممنوعیت پذیرش پناهجویان سوری و همزمان تعلیق برنامه پذیرش پناهجویان برای یک دوره چهار ماهه تأکید دارد.

در چارچوب همین برنامه پیشنهادی، بررسی همه درخواست‌های روادید از کشورهایی که از آنها تلقی تروریستی می‌شود، برای مدت ۳۰ روز متوقف می‌شود.

این فهرست هفت کشور مسلمان را در بر می‌گیرد که عبارتند از ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، یمن و سومالی.

XS
SM
MD
LG