لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

بازداشت «هکر تعدادی از سایت‌های دولتی» توسط سپاه پاسداران


خبرگزاری‌های ایران، به نقل از «مرکز بررسی جرایم سایبری» وابسته به سپاه پاسداران، از دستگیری هکر برخی از سایت‌های دولتی خبر داده‌اند. این گزارش مدعی است که فرد بازداشت شده به مراجع قضایی معرفی شده است.

در گزارشی که روز شنبه ۲۹ خرداد، بر خروجی برخی خبرگزاری‌های داخلی، از جمله خبرگزاری مهر و تسنیم قرار گرفت، «مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری» سپاه پاسداران مدعی شده که پس از «جنجال‌های رسانه‌ای» در مورد هک تعدادی از سایت‌های دولتی، این مرکز با اقدامات فنی موفق به شناسایی و دستگیری هکر تعدادی از این سایت‌ها شده است.

این اطلاعیه اضافه می‌کند که فرد متهم با نام «مافیا هکینگ تیم» فعال بوده، تاکنون «تعداد زیادی از سایت‌های داخلی از جمله سایت سازمان ثبت اسناد کشور، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دانشگاه‌ها» را هدف قرار داده است.

بر اساس اعلام این مرکز، متهم بازداشت شده به دلیل «ضعف امنیتی» این وب‌سایت‌ها، «به اطلاعات زیادی دسترسی داشته» ولی «به دلیل انگیزه‌های خاص، از پیاده سازی و سرقت این اطلاعات خودداری کرده است».

این در حالی است که در زمان هک سایت سازمان ثبت اسناد و املاک ایران، معاون توسعه فناوری و خدمات این سازمان اعلام کرده بود که این سایت «مورد هک جزیی قرار گرفته و هیچ گونه ورود و حمله‌ای به بانک‌ها و سامانه‌های خدمات ثبتی صورت نگرفته است».

گزارش منتشر شده در خبرگزاری‌های مهر و تسنیم، همچنین اذعان می‌کند که به رغم معرفی متهم به مراغم قضایی، «تحقیقات مقدماتی از وی، کماکان در دستور کار مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری» است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی در مورد هک تعدادی از وب‌سایت‌های دولتی ایران منتشر شده بود، اما مقام‌های پلیس ایران این اقدامات را به گروه‌های وابسته به دولت عربستان سعودی منتسب کردند.

از حمله این اقدامات، هک چند وب‌سایت رسمی وزارت خارجه، از جمله وب‌سایت سفارتخانه‌های ایران در آرژانتین، اوکراین، روسیه، و قرقیزستان، در نیمه خرداد ماه بود.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، «هکرهای استخدامی سعودی‌ها» را مسئول هک شدن این وب‌سایت‌ها اعلام کرده بود.

حمله سایبری به وب‌سایت‌های رسمی وزارت خارجه، پس از آن رخ داد که وب‌سایت مرکز آمار ایران نیز هدف حمله هکرها قرار گرفت و ساعاتی از دسترس خارج شد.

وب‌سایت مرکز آمار ایران شامگاه چهارم خردادماه از دسترس خارج شد و کاربران برای مدتی نتوانستند به هیچ یک از بخش‌های این سایت دسترسی داشته باشند.

در صورت جستجوی عبارت «مرکز آمار ایران» در جستجوگر گوگل نیز عبارتی عربی به جای نام این مرکز دیده می‌شد که خبر می‌داد این وب‌سایت را «داعس هکر» از دسترس خارج کرده‌ است.

مرکز موسوم به «بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری» در سال ۱۳۸۶ و به عنوان بخشی از «پدافند سایبری سپاه» تأسیس شده و در سال‌های فعالیت خود علاوه بر پرونده‌سازی برای شماری از فعالان رسانه‌ای و کاربران ایرانی در فضای مجازی، چندین پروژه را برای نفوذ در شبکه‌های اجتماعی و شناسایی کاربران ایرانی در دستور کار داشته است.

این مرکز در اسفند ماه ۹۳، مدعی شده که با رصد کاربران فیس‌بوک و فعالیت‌هاشان، بر هشت هزار لایک فیس‌بوکی «اشراف پیدا کرده» و پروژه‌های دیگری را هم در مورد اینستاگرام، وایبر و واتس‌اپ در دستور کار دارد.

به تازگی نیز این مرکز از «شناسایی» ۱۷۰ نفر از اداره‌کنندگان صفحه‌های مدلینگ در اینستاگرام خبر داد و مدعی شد که در این زمینه برای ۲۹ نفر «پرونده قضایی» تشکیل شده که ۸ نفر بازداشت و بقیه احضار شده‌اند.

XS
SM
MD
LG