لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار آزادی سیامک و باقر نمازی شد


خانم هیلی، روز پنجشنبه با بابک نمازی، فرزند باقر و برادر سیامک نمازی دیدار کرده بود.
خانم هیلی، روز پنجشنبه با بابک نمازی، فرزند باقر و برادر سیامک نمازی دیدار کرده بود.

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، با توصیف بازداشت زندانیان سیاسی، به عنوان «یکی از بدترین موارد نقض حقوق بشر»، از ایران خواسته است تا سیامک و باقر نمازی، «دو شهروند آمریکایی» زندانی در ایران را آزاد کند.

در بیانیه کوتاهی که بامداد روز جمعه در حساب کاربری توئیتر خانم هیلی منتشر شد، این دیپلمات بلندپایه آمریکایی تأکید کرده که در بند کردن زندانیان سیاسی یکی از بدترین موارد نقض حقوق بشر است که کشوری می‌تواند مرتکب آن شود و ایران این اقدام را با بازداشت دو شهروند آمریکایی مرتکب شده است.

خانم هیلی یادآور شده که روز پنجشنبه ۲۵ خرداد با بابک نمازی، که پدر ۸۱ ساله و برادرش در ایران زندانی هستند، دیدار داشته است.

او افزوده است که با اشاره به همکاری باقر نمازی با صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، تصریح کرده است که اگر ایران می‌خواهد «اعتباری در دنیا داشته باشد» باید اجازه دهد که باقر و سیامک به خانه بازگردند.

خانم هیلی تأکید کرده که هیچ خانواده‌ای نباید شرایطی را که خانواده نمازی از سر گذارنده‌اند، تجربه کند.

سیامک نمازی ۴۶ ساله که مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، مهرماه سال ۹۴ و در جریان سفرش به ایران بازداشت شد، و چهار ماه بعد، پدر او، محمدباقر نمازی که برای پیگیری وضعیت فرزندش به ایران سفر کرده بود، نیز بازداشت و روانه زندان اوین شد.

هر دوی این شهروندان ایرانی آمریکایی، به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

اخیراً در اردیبهشت امسال و در شرایطی که آمریکا آماده می‌شد برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، در مذاکراتی مرتبط با توافق هسته‌ای، با ایران و دیگر کشورهای دخیل این توافق گفت‌وگو کند، وکیل خانواده نمازی از دولت ترامپ خواست که در مذاکرات برجام در این مورد به ایران فشار وارد شود.

ششم اردیبهشت ۹۶، جَرد گِنسر وکیل خانواده نمازی، که همراه با بابک نمازی به وین محل برگزاری مذاکرات سفر کرده بود ضمن ابراز نگرانی در مورد سلامت این دو، از هیئت نمایندگی آمریکا خواست که در این مذاکرات بر مسئله آزادی آنها تأکید کنند.

گفت‌وگو در مورد وضعیت نمازی‌ها، بعدتر هم از سوی وزارت خارجه آمریکا و هم از سوی وزارت خارجه ایران تأیید شد.

در این زمینه روز هشتم اردییهشت، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که دیپلمات‌های آمریکایی در یکی از نشست‌هایی که با همتایان ایرانی خود داشته‌اند درباره آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

چند روز بعد در ۱۱ اردیبهشت نیز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، طرح موضوع زندانیان ایرانی-آمریکایی در مذاکرات مرتبط با برجام را تأیید کرد اما همزمان گفت که هیچ دستورالعملی برای گفت‌وگو درباره مسائل خارج از برجام با آمریکایی‌ها نداریم.

در ۱۷ اردیبهشت امسال نیز شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دولت دونالد ترامپ خواستند دست به اقداماتی مشخص برای «آزادی بی‌قید‌وشرط» زندانیان ایرانی‌آمریکایی فعلی در ایران بزند.

در پیش‌نویس قطعنامه‌ای در این مورد که از سوی قانونگذاران هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه ارائه شد، خواسته شده بود دولت آقای ترامپ اقداماتی صورت دهد که به آزادی زندانی دوتابعیتی و نیز افرادی که دارای اجازه اقامت در آمریکا هستند و «به دلایل سیاسی در ایران زندانی شده‌اند» بیانجامد.

اعضای مجلس نمایندگان در این قطعنامه یادآور شدند که سپاه پاسداران ایران، سیامک نمازی، باقر نمازی، کارن وفاداری و شهروند چهارمی که هویتش به‌طور عمومی علنی نشده، و نیز دو تن دیگر که دارای اجازه اقامت دائم در آمریکا هستند؛ آفرین نیاسری و نزار ذکا، را «گروگان گرفته‌است».

آنها با اشاره به زندانی بودن شهروندانی از بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و دیگر کشورها در ایران، از این کشورها خواستند تا با ایجاد جبهه‌ای متحد به تلاش‌هایی مشترک برای آزادی شهروندان خود بپیوندند.

XS
SM
MD
LG